نسخه چاپی

تكرار ادعای وزارت خارجه آمریكا درباره برجام

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریكا با بیان اینكه گفت‌وگوها در داخل بدنه دولت ترامپ درباره ایران ادامه دارد، مدعی شد: ایران روح توافق هسته‌ای را نقض كرده است.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با بیان اینکه گفت‌وگوها در داخل بدنه دولت ترامپ درباره ایران ادامه دارد، مدعی شد: ایران روح توافق هسته‌ای را نقض کرده است.

هیتر نوئرت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری روز سه‌شنبه خود درباره سخنان جیمز ماتیس وزیر دفاع این کشور در پشتیبانی از توافق هسته‌ای با ایران و اینکه برجام منافع ملی آمریکا را تامین می‌کند، گفت: وزیر ماتیس یکی از بسیار افرادی است که به رئیس‌جمهور درباره ایران مشاوره و اطلاعات می‌دهد. رئیس‌جمهور اطلاعات زیادی در این زمینه دریافت می‌کند. 12 روز فرصت داریم تا بار دیگر دستورالعمل‌های مورد نیاز را در زمینه برجام مشخص کنیم.

بنا بر گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، نوئرت با تکرار ادعاهایی بی‌اساس علیه کشورمان افزود: از دیدگاه دولت آمریکا ایرادی که به برجام وارد می‌شود، این است که رفتارها و عملکرد بد ایران را در نظر نمی‌گیرد. رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه در سخنانی که در مجمع عمومی سازمان ملل بیان کرد، بسیار در این زمینه سخن گفت. هر جا پای دولت ایران در میان است رویدادهای پردردسری در آن نقطه از زمین اتفاق می‌افتد. دولت ترامپ چنین خطراتی را برجسته‌سازی می‌کند و رفتار بد دولت ایران را در مجموع مدنظر قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: گفت‌وگوها در داخل بدنه دولت درباره ایران در جریان است و رئیس‌جمهور هم در این باره تصمیم‌گیری کرده است. من نمی‌توانم جزئیات بیشتری را برای شما بیان کنم.

نوئرت در ادامه ادعاهای خود گفت: وزیر امور خارجه بر این باور است که آمریکا رفتار بد ایران را در کل در نظر نگرفته است اما او با این موضوع به خوبی آشناست و خیلی درباره آن صحبت کرده است. او در یکی از سخنرانی‌هایش توضیح داد که برجام چقدر ناقص است. این یکی از واژه‌هایی است که وی برای توصیف توافق به کار برد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با بیان اینکه دولت ترامپ در گذشته پایبندی ایران به برجام را تایید کرده و 12 روز یا بیشتر فرصت دارد تا در این زمینه تصمیم بگیرد، گفت: ما این پایبندی را تائید کرده‌ایم و از سوی دیگر، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مسئولیت دارد پایبندی ایران را راستی‌آزمایی کند و تمام مسئولیت‌های خود درخصوص بازرسی‌ها را نیز انجام دهد.

نوئرت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رکس تیلرسون گفته است که ایران مقدمه برجام را نقض کرده و این در حالی است که مقدمه توافق هسته‌ای در معرض داوری قوانین بین‌المللی قرار نمی‌گیرد، مدعی شد: در مقدمه برجام درباره امنیت و ثبات بین‌المللی گفت‌وگو شده است و ایران باید به برقراری این امنیت و ثبات کمک کند اما روشن است که چنین کاری نمی‌کند و دارد روح قانون را زیر پا می‌گذارد.

وی در پاسخ به این سوال که مقدمه طبق قوانین بین‌الملل قابل اجرا نیست، تلاش کرد تا با تکیه بر این استدلال که خودش و افراد حاضر در نشست وکیل نیستند و نمی‌توانند درباره موضوع اظهار نظر کنند، از پاسخ دهی درست سرباز بزند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا تاکید کرد: من مشاور امنیت ملی نیستم و تنها به نیابت از وزارت خارجه صحبت می‌کنم. این رئیس جمهور است که باید تصمیم خود را بگیرد و ما منتظر آن هستیم.

۱۳۹۶/۷/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...