نسخه چاپی

نگاهی به حواشی سفر ملك سلمان به سوریه

«عادل الجبیر» وزیر 55 ساله امور خارجه عربستان، از زمان تصدی این منصب در سال 2015، از هر مناسبت و تیربونی استفاده كرده و علیه ایران سخن گفته است.

به گزارش نما به نقل از جهان نيوز، سلمان بن عبدالعزیز آل سعود پادشاه عربستان اولین پادشاه سعودی می باشد که به روسیه سفر کرده و تا 7 اکتبر در مسکو حضور خواهد داشت.

از تاریخ دوم تا هشتم اکتبر برای نخستین بار در مسکو هفته فرهنگ عربستان سعودی برگزار می شود. در سطح شهر مسکو تابلوهای تبلیغاتی فروانی نصب شده. در مسیر فرودگاه "ونوکوا" که پادشاه عربستان از طریق این فردودگاه به مسکو پرواز کرد، پیام های خوش آمدگویی نصب شده است.

مقامات این سفر را یک سفر تاریخی می خوانند. در تاریخ 5 اکتبر پادشاه عربستان سعودی به دیدار ولادیمیر پوتین رئیس جمهور و در تاریخ 6 اکتبر با دیمیتری مدودف نخست وزیر روسیه دیدار خواهد کرد.

با سفر سلمان بن عبدالعزیز آل سعود پادشاه عربستان سعودی به مسکو، اتاق خالی در هتل های پنج ستاره اطراف کاخ کرملین و میدان سرخ یافت نمی شود؛ همچنین به گفته مسئولان هتل Four Seasons، این هتل به طور کامل در اختیار پادشاه عربستان سعودی و هیئت همراه وی قرار گرفته است.

هتل Four Seasons در کنار میدان سرخ، کاخ کرملین و مجلس دومای روسیه قرار گرفته است.

​هیئت همراه پادشاه عربستان سعودی در چند هتل مختلف از جمله Four Seasons، St. Regis و National اقامت دارند. در بسیاری از اتاق های این هتل ها به شیوه سنتی و شرقی دکوراسیون آنها را تغییر داده اند، حتی برای برخی از اعضای بلندپایه عربستانی، فرش های مورد علاقه آنها را به مسکو انتقال داده اند.(1)

*وزیر خارجه عربستان در کنفرانس خبری در «روسیه» علیه «ایران» سخن نگفت

وزیر خارجه عربستان که در دو سال گذشته در هر مناسبتی علیه ایران سخن گفته، در سفر روسیه در کنفرانس خبری با همتای روس، علیه ایران هیچ سخنی نگفت.

«عادل الجبیر» وزیر 55 ساله امور خارجه عربستان، از زمان تصدی این منصب در سال 2015، از هر مناسبت و تیربونی استفاده کرده و علیه ایران سخن گفته است.

اما الجبیر امروز پنجشنبه در کنفرانس خبری با سرگی لاوروف، همتای روس در مسکو، هیچ حرفی از ایران نزد و مانند سخنان همیشگی، هیچ اتهامی متوجه ایران نکرد.

وزیر خارجه عربستان که در مجمع عمومی سازمان ملل نیز فقط هفت دقیقه سخنرانی و بیان مواضع عربستان را بسیار خلاصه بیان کرد، با این حال، ایران را فراموش نکرد و یک جمله را به ایران اختصاص داد و اتهام همیشگی ریاض در دو ساله اخیر را تکرار کرد و گفت ایران در یمن دخالت می‌کند.

با اینکه شاه عربستان در سفر مسکو، ایران را به دخالت در امور برخی کشورها در منطقه متهم کرد، اما عادل الجبیر در کنار لاوروف و در کنفرانس خبری در مسکو، هیچ موضعی علیه ایران نگرفت.

عادل الجبیر پیش از تصدی وزارت امور خارجه، دستیار سفیر عربستان در آمریکا، سخنگوی سفارت در واشنگتن، عضو هیئت نمایندگی عربستان در مقر دائم سازمان ملل متحد در نیویورک و مشاور سیاست خارجی ملک عبدالله پادشاه وقت عربستان سعودی بوده است.(2)

*درخواست ملک سلمان از پوتین برای مقابله با نفوذ ایران در خاورمیانه

پادشاه عربستان می‌گوید که در دیدار با رئیس‌جمهور روسیه، مقابله با نفوذ منطقه‌ای ایران را به عنوان پیش‌نیاز برقراری صلح و ثبات در خاورمیانه مطرح کرده است.

«ملک سلمان» پادشاه عربستان پس از دیدار با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در مسکو، از تلاش ریاض برای بهره‌گیری از نتایج این سفر در مسیر مقابله با ایران خبر داد.

آنطور که خبرگزاری رسمی عربستان گزارش داده، ملک سلمان پس از دیدار با پوتین، از توافق بر سر گسترش روابط دوجانبه خبر داده است.

پادشاه عربستان در این خصوص گفته: «با کمال رضایت، از یکسان بودن دیدگاه‌ها با رهبران روسیه در خصوص تلاش برای بسط روابط خبر می‌دهیم.»

خبرگزاری رویترز هم از سخنان سلمان گزارشی تهیه کرده است. بر اساس این گزارش، پادشاه عربستان پس از دیدار با ولادیمیر پوتین گفته: «ما بر اهمیت امنیت و ثبات منطقه خلیج (فارس) و خاورمیانه به عنوان پیش‌نیاز رسیدن به ثبات و امنیت در یمن تأکید کردیم.»

وی در ادامه گفته: «این مسئله مستلزم این است که ایران دست از دخالت در امور داخلی (کشورهای) منطقه بکشد و اقدامات ثبات‌زدای خود را متوقف کند.»

دستگاه سیاست خارجی یا دفتر رئیس‌جمهور روسیه هنوز گزارشی از پاسخ پوتین به این درخواست منتشر نکرده‌اند.(3)

پی نوشت:
1)العالم
2)http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13960713001032
3)http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13960714000052

۱۳۹۶/۷/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...