نسخه چاپی

مناطق آزاد زمینه‌ساز رانت افراد ذی نفوذ

نایب رئیس كمیسیون انرژی مجلس گفت:از زمان تاسیس این مناطق تا كنون فایده‌ای در آنها دیده نشده است و متاسفانه افرادی نیز هستند كه نظارتی بر آن‌ها وجود ندارد و كسی هم نمی‌داند كه این افراد چه می‌كنند.

به گزارش نما به نقل از فارس، هدایت‌الله خادمی‌ْ، نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به پرسشی مبنی بر آنکه با توجه به تحت نظر قرار گرفتن مناطق آزاد در وزارت اقتصاد، نظارت‌ها به چه شکل است، گفت: در حال حاضر نظارتی بر آنها وجود ندارد چراکه دستگاه‌های اجرایی نمی‌توانند خودشان بر خودشان نظارت کنند؛ در این باره قطعاً مجلس نیز باید نقش داشته باشد در حالی‌که نظارت ما به آن شکلی که باید باشد، نیست.

*مناطق آزاد موجب حیف و میل شدن اموال کشور شده است

وی در ادامه با بیان اینکه مسئولان مناطق آزاد نیز تقریباً پاسخگویی درستی ندارند، عنوان کرد: مناطق آزاد در بسیاری از کشورها همچون هنگ‌کنگ و امارات موجب توسعه فعالیت‌های اقتصادی و اشتغالزایی شده در حالیکه این مناطق در ایران موجب حیف و میل شدن اموال کشور شده است.

*تصمیماتی که به نفع فراکسیون است نه منافع ملی

خادمی در خصوص مثبت یا منفی بودن فضای صحن علنی مجلس نسبت‌ به لایحه افزایش مناطق آزاد، عنوان کرد: گاهی اوقات در مجلس تصمیماتی گرفته می‌شود که به جای آنکه در راستای تامین منافع ملی باشد، در راستای تامین منفعت‌های فراکسیون است؛ بنابراین امیدواریم همکاران ما در مورد موضوع افزایش مناطق آزاد فراکسیونی عمل نکنند و چنین طرحی تصویب نشود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه این مناطق صرفاً به مکان‌هایی برای رانت و سوءاستفاده برخی افراد ذی‌نفوذ تبدیل شده است، اظهار داشت: از زمان تاسیس این مناطق تا کنون فایده‌ای در آنها دیده نشده است و متاسفانه افرادی نیز هستند که نظارتی بر آن‌ها وجود ندارد و کسی هم نمی‌داند که این افراد چه می‌کنند.

*مناطق آزاد مکان‌هایی بی‌حساب و کتاب و بدون نظارت هستند

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس همچنین با تاکید بر اینکه لایحه افزایش مناطق آزاد هیچ توجیهی ندارد، اظهارکرد: چه فایده‌ای دارد که مناطقی را آزاد اعلام کنیم سپس برخی افراد اقدامات شخصی و گروهی در آنها انجام دهند.

خادمی در ادامه به ذکر مثال‌هایی اشاره کرد و گفت: برای مثال در منطقه آزاد قشم چند هزار نفر مشغول به کار شدند؟ چه تعداد کالا صادر یا تولید می‌کنیم که درآمدی برای کشور داشته باشد؟ بنابراین باید گفت در هیچ‌کدام از مناطق‌آزاد اتفاقات مثبت خاصی نیفتاده و فقط مکان‌هایی بی‌حساب و کتاب و بدون نظارت هستند.

*مخالفت کمیسیون انرژی با لایحه افزایش مناطق آزاد

این نماینده مجلس در پایان با تاکید بر اینکه نظر کمیسیون انرژی مخالف لایحه افزایش این مناطق است، از رد شدن این لایحه در صورت ورود به کمیسیون انرژی خبر داد.

۱۳۹۶/۷/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...