نسخه چاپی

برنامه ریزی برای صادرات گیاهان دارویی

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اینكه بخشی از جامعه ما به استفاده از طب سنتی اعتقاد دارند گفت: پزشكان ما باید از مباحث مرتبط با طب سنتی اطلاع داشته باشند، كه این به معنی قبول همه مطالب مرتبط نیست و ایجاد دانشكده های طب سنتی در دانشگاههای علوم پزشكی با دیدگاه تلفیق طب نوین و سنتی می تواند به توسعه منطقی طب سنتی و ایرانی كمك كند.

به گزارش نما به نقل از میزان،دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در نشست دانش آموختگان و دانشجویان داروسازی و طب ایرانی و تاریخ پزشکی که در روز پنجشنبه 20 مهرماه 96 برگزار شد با اشاره به اقداماتی که در حوزه طب سنتی در کشور انجام شده، گفت: اساتید بزرگی در این حوزه فعالیت داشته اند و جا دارد از آقای دکتر اصفهانی که استادی نمونه و الگو بودند یاد کنیم. ایشان نگاهی عمیق و رویکردی استوار در مسیر زندگی داشتند و تلاش های زیادی برای توسعه طب سنتی در کشور داشتند.

دکتر لاریجانی گفت: باتوجه به نیازهای مردم و اعتقادات ایشان باید به نحوی برنامه ریزی شود تا سلامت جامعه تامین شود و در این بین باید به طب سنتی نیز توجه گردد.

وی اظهار داشت: نمی توان به صورت یکجانبه به طب نگاه کرد و بینش تلفیقی از طب نوین و طب سنتی نگاه جامع تری به ما می دهد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: اسناد و مجامع جهانی نیز بر لزوم توجه به طب سنتی در نظام سلامت تاکید کرده اند. سازمان جهانی مالکیت فکری اسنادی در خصوص حفظ مالکیت فکری در طب سنتی کشورها توجه کرده و طب سنتی ما نیز که میراث ارزشمند ملی ما است باید برنامه ریزی مناسبی برای توسعه و حفظ هویت ملی این طب صورت گیرد.

وی به رویکرد و اقبال مردم کشورهای پیشرفته جهان به طب سنتی اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال از هر 10 آمریکایی 4 نفر از درمان های غیرمتداول استفاده می کنند و روند استفاده از طب های سنتی و مکمل در جهان رو به افزایش است. آمارها نشان می دهد حتی در بین افراد تحصیلکرده بیش از سایرین به طب های سنتی و مکمل گرایش دارند.

دکتر لاریجانی با بیان اطلاعات مدون سایر کشورها در حوزه طب سنتی گفت: ضروری است تا در ایران نیز مطالعاتی برای بررسی دیدگاههای مردم صورت گیرد. وی افزود: تجارب جهانی نشان میدهد دیدگاه تلفیقی و افزایش دانش پزشکان در حوزه طب سنتی می تواند تاثیر بسزایی در استفاده منطقی از طب های مکمل داشته باشد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: طب نوین علی رغم پیشرفت های شگرف و نجات بسیاری از بیماران در جای خود عوارض خاصی نیز دارد و مطالعات نشان می دهد عوارض ناشی از مداخلات پزشکی سومین عامل مرگ در آمریکا بوده اند که در 47 درصد این موارد نیز در مواردی بوده که هیچگونه خطایی در تشخیص و مداخله پزشک وجود نداشته است.

وی به سابقه طب سنتی در کشورهای دیگر مانند چین، هند و آلمان اشاره کرد و گفت:‌ پیام اصلی طب های سنتی تغییر سبک زندگی است و در شرایطی که در جهان با اپیدمی بیماری های غیرواگیر مواجه هستیم و مرگ و میر بالایی در اثر این بیماری ها رخ میدهد توجه به سبک زندگی سالم که عمدتا در طب سنتی به آن اشاره شده می تواند عوامل خطر این بیماری ها را کاهش دهد.

دکتر لاریجانی به سیاست های سازمان جهانی بهداشت برای توسعه طب سنتی و مکمل اشاره کرد و اظهار داشت: ادغام طب نوین و سنتی استراتژی اول این نهاد است و چالش هایی نیز برای توسعه طب سنتی ذکر شده که از عمده ترین آنها می توان به سیستم های ثبت اطلاعات و روش تحقیق در طب سنتی اشاره کرد.

وی افزود: توصیه هایی نیز سازمان بهداشت جهانی در زمینه طب سنتی کرده که از آن جمله می توان به ادغام طب سنتی در نظام سلامت و توسعه پژوهش ها در این زمینه اشاره کرد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه کشور ما سابقه درخشانی در طب سنتی دارد گفت: ایران در برخی از اقدامات مانند ساخت اولین بیمارستان آموزشی و برگزاری اولین کنگره پزشکی پیشرو بوده است.

وی به تاکید اسناد بالادستی کشور به توجه به طب سنتی اشاره کرد و گفت: دنیا امروزه به سمتی پیش می رود که سرمایه گذاری زیادی روی طب سنتی صورت می گیرد به طوری که NIH در سال 2014، 367 میلیون دلار در این حوزه بودجه اختصاص داده است.

دکتر لاریجانی گفت: با تلاش هایی که همکاران داشته اند وضعیت تولیدات علمی کشور در حوزه طب سنتی پیشرفت خوبی داشته و از سال 2000 تا 2016 حدود 8.5 درصد رشد تولیدات علمی در حوزه طب سنتی ایرانی بوده است. بدون شک تاسیس دانشکده های طب سنتی در دانشگاههای علوم پزشکی نقش بسزایی در این پیشرفت دارد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت بر لزوم توجه به آموزش طب سنتی به دانشجویان علوم پزشکی کشور تاکید کرد و افزود: در برنامه ملی انگلستان به دانشجویان علوم پزشکی در مورد اسلام آموزش می دهند و اظهار می دارند باتوجه به اینکه تعدادی از بیماران این سیستم مسلمان هستند پزشکان باید با فرهنگ بیماران آشنا باشند تا بتوانند تعامل بهتری با آنها داشته باشند.

وی افزود: تربیت دانشجوی پزشکی باید برای پاسخگویی به انتخاب های بیمار باشد. اگرچه آموزش طب سنتی به معنی اینکه ما تمام مباحث را قبول داریم نیست، بلکه چون بیماران از این روش ها استفاده می کنند لازم است دانشجویان علوم پزشکی از این مباحث مطلع باشند.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه 8 دانشکده و 17 گروه طب سنتی، 8 گروه داروسازی سنتی و 8 گروه تاریخ پزشکی در کشور وجود دارد افزود: تاسیس مراکز تحقیقاتی در حوزه های علوم بالینی موجب تحولات بنیادی در این حوزه شد و ما باید به گسترش مراکز تحقیقات و پژوهش در حوزه طب سنتی جهت ایجاد مستندات علمی و شواهد مرتبط با آن تلاش کنیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: کشور ما گونه های متعدد گیاهان دارویی دارد و اقلیم کشور برای پرورش این گیاهان بسیار مناسب است ولی در بحث صادرات این گیاهان وضعیت مناسبی به نسبت دیگر کشورها نداریم.
وی خاطرنشان کرد: راه اندازی مراکز رشد میتواند نتیجه پژوهش های این حوزه را به سمت تجاری سازی و سودآوری در کشور پیش ببرد.

دکتر لاریجانی گفت: چالش هایی در حوزه طب سنتی با آن مواجه هستیم و تنها مختص کشور ما نیست. فارغ التحصیلان علوم پزشکی ما از طب سنتی اطلاع ندارند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به جایگاه رفیع قرآن و حدیث در زندگی بشر گفت: دین الهی، روش زندگی و سنت های پیامبر اسلام (ص) الگوی همه ما است اما دین الهی برای تشخیص و مداوای بیماری های جشمی ما نیامده است، گرچه توصیه های کلی در مورد سبک زندگی دارد.

دکتر لاریجانی اضافه کرد: با پیشرفت علوم شرایطی پیش آمده که افراد می بایست در تخصص های خاص صاحبنظر باشند. در گذشته افرادی مثل ابن سینا در تمامی علوم به شکلی جامع متخصص بودند ولی امروزه این امکان وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: فهم حدیث بسیار مشکل است و نباید مطلب ذکر شده در یک حدیث بدون تفسیر به عنوان علم طب به مردم گفته شود. احادیث گنجینه ارزشمندی است و پزشکان می توانند روی آن پژوهش کنند و اگر متخصصین معارف الهی وارد حوزه علوم تجربی شوند به نفع دین نیست.

دکتر لاریجانی در پایان خاطرنشان کرد: چشم انداز آتی طب سنتی کشور باید براساس رویکرد مبتنی بر شواهد در پژوهش، تلفیق پزشکی سنتی و نوین در آموزش و توسعه نوآوری و خلاقیت در تولید محصولات ترسیم گردد.

گفتنی است در این مراسم از دکتر باقر لاریجانی تجلیل شد و مدال علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران از سوی رئیس این دانشگاه به وی اعطا گردید.

گفتنی است در این نشست از کتاب مجموعه مقالات گرامیداشت مقام استاد دکتر باقر لاریجانی نیز رونمایی گردید.

همچنین جوایز متعددی به رسم تقدیر از سوی مراکز تحقیقاتی، دانشکده ها و انجمن های مرتبط در کشور به وی اعطا گردید.

۱۳۹۶/۷/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...