نسخه چاپی

نفت در بالاترین قیمت دو هفته اخیر ایستاد

نفت روز جمعه تحت تاثیر اخبار مثبت از واردات بالای چین و اظهارات رییس جمهور آمریكا درباره برجام در بالاترین قیمت ماه میلادی جاری بسته شد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: نفت روز جمعه تحت تاثیر اخبار مثبت از واردات بالای چین و اظهارات رییس جمهور آمریکا درباره برجام در بالاترین قیمت ماه میلادی جاری بسته شد.

نفت برنت که قیمت پایه برای بازار جهانی است، ۹۲ سنت یا ۱.۶ درصد افزایش یافت و در ۵۷.۱۷ دلار در هر بشکه بسته شد. نفت خام آمریکا با ۸۵ سنت یا ۱.۷ درصد افزایش، در ۵۱.۴۵ دلار بسته شد که بالاترین قیمت از ۲۹ سپتامبر بود. برای کل هفته نفت برنت حدود سه درصد و نفت آمریکا بیش از چهار درصد افزایش داشت.

به گفته معامله‌گران، بازار نفت پس از این‌که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تحریم‌ها علیه ایران را فورا بازنگرداند، از بالاترین قیمت معاملات روزانه عقب نشینی کرد.

از سوی دیگر آمار نشان داد واردات نفت چین در سپتامبر به ۹ میلیون بشکه در روز رسیده است. میزان واردات این کشور در فاصله ژانویه تا سپتامبر به طور متوسط ۸.۵ میلیون بشکه در روز بوده که موقعیت چین به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان را تحکیم کرد.

به گفته اولیویه جیکوب، مدیرکل شرکت مشاوره نفت پتروماتریس، آمار قوی واردات نفت از سوی چین در حمایت از قیمت‌ها نقش موثری ایفا کرد. واردات قوی چین به دلیل خرید برای ذخایر نفت استراتژیک بوده است. طبق اعلام آژانس بین‌المللی انرژی، این کشور از سال ۲۰۱۵ حدود ۲۴ میلیارد دلار برای ایجاد ذخایر نفت خود هزینه کرده و اکنون حدود ۸۵۰ میلیون بشکه نفت در ذخایرش دارد.

عامل دیگری که به حمایت از قیمت‌ها کمک کرد، ناآرامی در عراق بود. تنش‌ها میان دو طرف که معامله‌گران نگران هستند صادرات نفت از این منطقه را مختل کنند، از زمان حمایت مردم منطقه کردستان از استقلال در همه‌پرسی که در ۲۵ سپتامبر برگزار شد، بالا گرفته است.

مقامات منطقه کردستان هزاران نیرو به منطقه نفتی کرکوک اعزام کرده‌اند تا به گفته معاون رئیس جمهور منطقه نیمه خودمختار کردستان، با تهدیدها از سوی دولت مرکزی عراق مقابله کنند.

با وجود سیگنال‌های مثبت اخیر، تحلیلگران هشدار دادند که اوپک باید توافق کاهش تولید خود را پس از پایان مدت اجرای آن در مارس سال ۲۰۱۸ تمدید کند.

اوپک به همراه سایر تولیدکنندگان از جمله روسیه موافقت کرده تولیدشان را مجموعا حدود ۱.۸ میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

از سوی دیگر منابع آگاه به فایننشیال تایمز اظهار کردند: آرامکوی عربستان در حال بررسی مسکوت کردن طرح عرضه بین‌المللی سهام و در عوض فروش سهم خصوصی به صندوق‌های دولتی جهان و سرمایه‌گذاران موسسه‌ای است.

بر اساس گزارش رویترز، بسیاری از تحلیلگران نفتی می‌گویند دلیل پایبندی اوپک به توافق کاهش تولید، به این علت بوده که عربستان سعودی می‌خواست کاهش تولید در آستانه عرضه اولیه سهام آرامکو از قیمت‌های نفت حمایت کند.

۱۳۹۶/۷/۲۲

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...