نسخه چاپی

اگر به موبایل تان معتادید بخوانید

درطول یك ساعت، چندبار موبایل‌تان را كنترل می‌كنید؟ 5بار؟ 15بار؟ 25بار؟ 30بار؟ چندبار سراغ اینترنت می‌روید و بی‌هدف در فضای تلگرام، اینستا و.. گشت می‌زنید؟

به گزارش نما به نقل از هفته نامه همشهری شش و هفت - مهتاب خسروشاهی: درطول یك ساعت، چندبار موبایل‌تان را كنترل می‌كنید؟ 5بار؟ 15بار؟ 25بار؟ 30بار؟ چندبار سراغ اینترنت می‌روید و بی‌هدف در فضای تلگرام، اینستا و.. گشت می‌زنید؟

شب‌ها موبایل‌تان را خاموش می‌كنید یا اینكه موبایل روشن است و هر بار تكانی می‌خورید و چشم باز می‌كنید، آن را هم كنترل می‌كنید؟ حتما می‌دانید كه این رفتارها نشان از اعتیاد به موبایل دارد. به‌نظرتان راهی برای رهایی از این وضعیت اعصاب‌خردكن وجود دارد؟ بله! دارد. به این نكته‌ها دقت كنید.



1: یك بازی‌ جایگزین كنید

شما معتاد به وسیله‌ای شده‌اید كه جای خالی سرگرمی را برای شما پر می كند. یك بازی فكری به شكلی كه بتوانید آن را با وسیله‌ای شبیه به موبایل بازی كنید، انتخاب كنید. اصلا مهم نیست روزهای اول چند ساعت با این وسیله سرگرم هستید. این ‌كار به شما كمك می‌كند كمتر سر به موبایل بزنید.

2: از خودتان دور كنید

كاملا درست است كه هرجایی بنشینید، به راحتی می‌توانید موبایل را هم كنارتان بگذارید؛ حتی اگر شارژ نداشته باشد و بخواهید آن را شارژ كنید، اما سعی كنید شارژ كردن موبایل را بهانه كنید و آن را به‌تدریج از خودتان دور كنید. شاید روزهای اول حداكثر چند دقیقه بتوانید آن را از خودتان جدا كنید؛ اما با تلاش، می‌توانید این فاصله را بیشتر كنید.

3 : خاموش كنید

خیلی سخت است موبایل را خاموش كنید؛ برای شمایی كه دچار اعتیاد ‌به تلفن همراه‌تان هستید! اما از اینجا شروع كنید. وقتی می‌خواهید موبایل را شارژ كنید، برای اینكه به دستگاه آسیب نرسد، آن را خاموش كنید. شاید روزهای اول پشیمان شوید و آن را روشن كنید، اما به‌تدریج می‌توانید از اینجا شروع كنید تا اینكه به خاموش كردن موبایل در طول شب یا زمان‌های استراحت برسید.

4: بهانه كنید

موبایل به جان‌تان بسته است؛ كاملا درست است. اصلا اگر از آن فاصله بگیرید، مضطرب‌تر می‌شوید، اما باید به‌خودتان كمك كنید. از این نقطه شروع كنید كه وقتی برای خرید بیرون از خانه می‌روید، موبایل را خانه جا بگذارید. شاید مدت خرید شما10دقیقه باشد، اما همان مدت فاصله‌ گرفتن، شروع خوبی برای این جدایی است.

5: زمانبندی كنید

برای خودتان قانون بگذارید؛ برای مثال، صبح موبایل را كنترل كنید و پیغام‌ها را ببینید. زمان بعدی را به انجام یك كار موكول كنید. مثلا به‌خودتان قول بدهید بعد از بیدار شدن از خواب، تا قبل از خوردن صبحانه و آماده شدن برای بیرون رفتن از خانه، موبایل را كنترل نكنید. زمان بعدی را به رسیدن سر كار موكول كنید. زمانبندی بعد، كنترل كردن موبایل بعد از انجام یك كار در محل كار باشد. این زمانبندی كمك می‌كند از موبایل فاصله بگیرید.

6:خروج از گروه‌ها

عضو هزار و یك گروه هستید! طبیعی است هر چند دقیقه یك بار، یك نفر هم داخل گروه یا كانال پیغام بگذارد، حواس‌تان پرت می‌شود. از گروه‌ها ‌و كانال‌هایی كه چیزی به معلومات شما اضافه نمی‌كنند، خارج شوید. فقط عضو چند گروه خوب بمانید. به این ترتیب می‌توانید آمار دفعات سر زدن به موبایل را كم كنید.

7: برنامه‌های واقعی

روزهایی كه سرتان گرم است، بخواهید و نخواهید، كمتر موبایل را كنترل می‌كنید. بنابراین بیكار یا كم كار بودن شما، یكی از دلایل پناه بردن به موبایل است. بنابراین سعی كنید برای خودتان كار بتراشید تا موبایل را كنترل نكنید.

8: اینترنت را قطع كنید

بسیار كار سختی است! اصلا فكر كردن به آن هم اضطراب‌زاست! اما به‌تدریج وقتی قدم‌های اول را برداشتید، می‌توانید به این مرحله هم برسید كه اینترنت سیار موبایل را قطع كنید. به این ترتیب حداقل ساعت‌هایی كه بیرون از خانه هستید و دسترسی به اینترنت وجود ندارد، می‌توانید از موبایل فاصله بگیرید.

۱۳۹۶/۷/۲۴

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...