نسخه چاپی

وزارت نیرو: هیچ شهری در تنش آبی به سر نمی‌برد

به گزارش نما - ایلنا نوشت: ستار محمودی گفت: در حال حاضر هیچ شهری در تنش آبی به سر نمی‌برد.

ستار محمودی، سرپرست وزارت نیرو در حاشیه مراسم افتتاح سیزدهمین نمایشگاه آب و صنعت آب و فاضلاب کشور اظهار داشت: نمایشگاه امسال نسبت به سال قبل شرایط بهتری دارد از این جهت که بسیاری از تولیدکنندگان از وضعیت بازار احساس رضایت می‌کنند.

وی افزود: بسیاری از پروژه‌ها فعال هستند و تجهیزات سازندگان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه بازار صنعتگران، متعادل و رو به توسعه است، تصریح کرد: قبل از انقلاب اسلامی گفته می‌شد که کشور استعداد صنعتی ندارد و کوچکترین تجهیزات را سازندگان نمی‌توانستند بسازند اما امروز تمام تجهیزاتی که به حوزه‌های تونل و انتقال آب، تصفیه آب، شورزدایی و شیرین‌ سازی، چاه‌های انتقال، بهسازی و پاکیزه کردن آب برمی‌گردد در داخل ساخته می‌شود و ما می‌توانیم ادعا کنیم که در میان کشورهای در حال توسعه در خاورمیانه، ایران جایگاه فنی بالایی دارد که می‌تواند هم به کشورهای همسایه کمک کرده و هم با کشورهای توسعه یافته صنعتی و اروپایی همکاری مشترکی داشته باشند.

محمودی با بیان اینکه در نمایشگاه امسال 260 شرکت ایرانی و 105 شرکت خارجی که عمدتا نیز اروپایی هستند حضور دارند، خاطرنشان کرد: امسال نسبت به سال‌های گذشته عرصه رقابت خوبی در زمینه همکاری و انتقال تکنولوژی بین بخش خصوصی ایران و بخش خصوصی کشورهای خارجی به وجود آمده تا جایی که حتی بعضی از کشورهای اروپایی به صورت کاروانی حضور دارند و سرمایه‌گذاری سنگینی کردند.

وی با اشاره به اینکه ما در عرصه آب و برق هیچ نگرانی بابت تهدید از جانب خارج از مرزها که صنعت را دچار نوسان کند نداریم، یادآور شد: ما زیرساخت‌های خوبی داریم که قابل اتکا بوده و امکان صادرات دارد.

وی در ادامه رشد دانش و به روز شدن تکنولوژی را از جمله چالش‌های صنعت آب دانست و افزود: باید صنعت آب و فاضلاب در مرز دانش حرکت کنند که لازمه این کار رقابت بین شرکت‌های داخلی و خارجی است.

وی با اشاره به این که نمایشگاه فرصت خوبی برای کارفرمایان است که می‌توانند اقلام و اجناس برتر را با کیفیت خوب انتخاب کنند، گفت: در این نمایشگاه صنعتگران داخلی و خارجی می‌توانند تجربیات‌شان را باهم تبادل کنند.

سرپرست وزارت نیرو با بیان اینکه ما باید با دانش روز حرکت کنیم افزود: از چالش‌های صنعت آب، بحث سرمایه است البته به لحاظ فناوری و رشد تکنولوژی کشور در پایگاه نهادینه شده خوبی قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: در هر صورت آنچه باعث سرعت در ساخت داخل می‌شود تامین سرمایه است که این بخش با مشارکت بخش خصوصی داخلی و خارجی ظرفیت‌هایی را در اختیار ما قرار می‌دهد.

وی همچنین گفت: در حال حاضر در عرصه سرمایه‌گذاری خارجی در زمینه برق 10 میلیارد یورو طرح در حال مذاکره بین شرکت‌های بخش خصوصی ایرانی و خارجی وجود دارد و نزدیک هشت هزار مگاوات با سرمایه‌گذاران داخلی در حال مذاکره هستیم. حدود دو هزار مگاوات نیز از طریق صندوق توسعه ملی تامین مالی خواهیم داشت. بنا بر این در شرایط خوبی به سر می‌بریم.

وی درباره واردات کالاهایی که در داخل کشور ساخته می‌شود نیز بیان کرد: طبق مقررات و ضوابط قانونی، ما کالاهایی که در داخل کشور ساخته می‌شود را وارد نمی‌کنیم. ترجیح اول ما در مورد کالاهایی که در داخل کشور وجود ندارد ساخت داخل با کمک شرکت‌های خارجی است.

محمودی خاطرنشان کرد:‌ در مجموع در صنعت آب و آب‌وفاضلاب 95 درصد تجهیزات ساخت داخل است و فقط در احجام کمی واردات داریم.

سرپرست وزارت نیرو در پاسخ به ایلنا در باره شهرهای دارای تنش آبی اظهار داشت: در حال حاضر هیچ شهری در تنش آبی به سر نمی‌برد.

وی ادامه داد: ما اکنون کارهای تعمیر و نگهداری تاسیسات را آغاز کرده‌ایم و نزدیک به 12 هزار مگاوات نیروگاه را به تعمیرات برده‌ایم و هر هفته بین دو تا شش هزار مگاوات برای تعمیرات معرفی می‌شوند.

وی درباره اوضاع سدهای استان خوزستان بیان کرد: ما در این استان متکی به نزولات جوی هستیم و آن طور که شرایط جوی نشان می‌دهد پاییز امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته وضعیت برابر و کمی پایین‌تر است اما در زمینه مصرف آب سدها را در اختیار داریم.

وی ادامه داد: تیم‌هایی از 15 شهریور تشکیل دادیم که از ابتدای سال آبی جاری برنامه جدیدی را برای تطبیق مصارف برنامه‌ریزی کردیم.

محمودی درباره انتخاب اردکانیان به عنوان وزیر نیرو اظهار داشت: اردکانیان به عنوان نیرویی توانمند و فرزند عرصه آب و برق در وزارت نیرو بوده و یکی از کاندیداهای مطرح این وزارتخانه است اما در آینده مشخص می‌شود که چه کسی این پست را احراز می‌کند.

وی در خاتمه مهم‌ترین چالش وزارت نیروی دولت دوازدهم را تامین سرمایه و مسائل مالی عنوان کرد

۱۳۹۶/۷/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...