نسخه چاپی

نوری در گفتگو با نما :

نباید كشاورز از كشت محصول استراتژیك ضرر كند/ دولت به فكر چاره باشد

عکس خبري -نبايد کشاورز از کشت محصول استراتژيک ضرر کند/ دولت به فکر چاره باشد

عضو كمیسیون كشاورزی در مجلس گفت : انگیزه های لازم برای كشت این محصول مهم و حیاتی كه امنیت غذایی كشور را تحت الشعاع خود دارد از بین خواهد رفت .

سید رضی نوری عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با نما با اشاره به اینکه سطح زیر کشت گندم 40 درصد کاهش یافته است ،گفت : گندم یک محصول استراتژیک است و این محصول باید برای امنیت غذایی کل کشور با مد نظر قرار گیرد .
وی در ادامه اظهار داشت : یکسری از محصولات را بر اساس توجیه اقتصادی یا می توان کشت کرد یا نمی توان؛ اما محصول استراتژیکی چون گندم باید کاشته شود و اگر مشکلی برای کاشت وجود دارد دولت هزینه آن را پرداخت کند .
وی با اشاره به خرید تضمینی گندم که سبب متضرر شدن بسیاری از گندمکاران شده است ، اذعان داشت : افزایش قیمت بذر ، تاخیر در پرداخت دستمزد گندم کاران صد درصد می تواند تاثیرات جبران ناپذیری را در پی داشته باشد .
وی با تاکید بر اینکه ادامه این روند اعتماد را برای گندمکاران از بین خواهد برد ، تصریح کرد : انگیزه های لازم برای کشت این محصول مهم و حیاتی که امنیت غذایی کشور را تحت الشعاع خود دارد از بین خواهد رفت .
وی با انتقاد از عملکرد دولت در زمینه محصولات استراتژیک ، بیان داشت : ما انتظار داریم دولت جدیت بیشتری در مورد این محصولات داشته باشند و نگاه صرف اقتصادی به این مساله نمی تواند برای کشور راهگشا باشد .
وی افزود : کشوری مانند ژاپن برای اینکه آب کشت برنج خود را تامین کند سالیانه 17 برابر استاندارد جهانی هزینه می کند تا این محصول مهم و حیاتی خود را از دست ندهد؛ اما کشور ما و دولتمردان با خرید تضمینی و یا تاخیر در پرداخت حق گندمکاران تنها به اقتصاد فکر می کنند .
وی متذکر شد : دولت باید نگاه ویژه ای برای تسویه حساب طلب گندمکاران داشته باشد و یک فکر اساسی به صورت اورژانسی و فوری بیاندیشد .
وی با بیان راهکاری برای بهره برداری بیشتر در این زمینه عنوان داشت : دولت می تواند با در اختیار قرار دادن یارانه به نهادها کمک خوبی به گندمکاران کند و انگیزه های بیشتری برای تولید گندم به وجود بیاورد .
وی یادآور شد : تا زمانی که زیرساخت بورس کالا و قیمت گذاری برای خرید تضمینی ایجاد نشده است محصولات استراتژیک همین طوری به حال خودشان رها نشوند .
وی در پایان خاطر نشان کرد : باید به این نکته توجه داشته باشیم که وجود هرگونه مشکلی در این زمینه ، خودکفایی گندم ما را تحت تاثیر قرار خواهد داد .

۱۳۹۶/۷/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...