نسخه چاپی

احتمال حضور گروه‌های جدید در مذاكرات صلح سوریه

به گزارش نما - ایرنا نوشت: وزیر امورخارجه قزاقستان از احتمال حضور گروه های جدید در هفتمین دور مذاکرات صلح سوریه که قرار است 30 و 31 اکتبر( هشتم و نهم آبان) در شهر آستانه پایتخت این کشور برگزار شود ، خبر داد.

به نقل از خبرگزاری تاس، غیرت عبدالرحمانف ، روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: «ممکن است اعضای جدیدی به هفتمین نشست آستانه بپیوندند ، همه چیز بستگی به کشورهای ضامن آتش بس - ایران ، روسیه و ترکیه - دارد ، اگر آنها موافقت کنند حضور اعضای جدید امکان پذیر می شود».

این دیپلمات بلند پایه قزاق تاکید کرد که شرکت کنندگان در جلسه آینده ظرف یک هفته اعلام خواهند شد.

وزارت امور خارجه قزاقستان پنجشنبه گذشته با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که کشورهای ضامن آتش بس در سوریه ( ایران ، روسیه و ترکیه) موافقت کرده اند که هفتمین نشست مذاکرات صلح سوریه در 30 و 31 اکتبر برگزار شود.

این وزارت خانه اعلام کرد که در این دور از مذاکرات یک گروه کاری برای جمع آوری اجساد کشته شدگان تشکیل خواهد شد، همچنین مذاکره کنندگان همچنین در مورد چگونگی مبارزه با تروریسم بین المللی گفت و گو خواهند کرد.

به گفته ی این وزارت خانه؛ کشور مصر نیز پس از دعوت سفیر روسیه ، آماده حضور در مذاکرات آستانه است.
دور ششم مذاکرات صلح سوریه شهریور ماه سال امسال برگزار شد. در این دور مذاکرات تصویب نقشه‌های مناطق کاهش تنش در ادلب، حمص و غوطه شرقی بررسی شد که با حضور نمایندگان ترکیه و ایران و روسیه و امریکا صورت گرفت.

رسیدگی به پرونده امنیتی و نظامی، حل‌ و فصل بحران سوریه که به مذاکرات آستانه معروف است به شش دور مذاکرات از دی‌ماه 1395 تا شهریور 1396 انجامیده است . مذاکرات آستانه از بهمن سال گذشته با ابتکار عمل روسیه و ایران و همراهی ترکیه به‌منظور حل‌ و فصل منازعات سوریه و پایان بخشیدن به شش سال کشتار و آوارگی و ویرانی در این کشور آغاز شد.

آتش‌بس فراگیری که از 10 دی‌ماه 1395 ( 30 دسامبر 2016 ) با توافق میان دولت سوریه و گروهی از مخالفان مسلح برقرار شد، مقدمه‌ای برای مذاکرات آستانه بود که طی آن برای نخستین بار نمایندگان دولت سوریه با نمایندگانی از گروه‌های مخالف مسلح به‌طور مستقیم رایزنی کردند. در این آتش‌بس که با فراهم کردن زمینه حمایت از راهکار سیاسی برای حل بحران سوریه برقرار شد،

گروه‌های تروریستی داعش و جبهه النصره و گروه‌های مرتبط با آن‌ها از دایره این آتش‌بس بیرون نهاده شدند.

۱۳۹۶/۸/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...