نسخه چاپی

احمدي‌نژاد:

اگر من در بازی بودم نتیجه چیز دیگری می‌شد

عکس خبري -اگر من در بازي بودم نتيجه چيز ديگري مي‌شد

سفر مهرماه 1391 رییس جمهور،هشتمین سفراحمدی نژاد برای شركت در مجمع عمومی سازمان ملل بود. این سفر از این جهت كه آخرین سفر محمود احمدی‌نژاد در دومین دوران ریاست جمهوری‌ اش بود ویژگی‌ها و اهمیت خاص داشت.

به گزارش نمابه نقل از فارس،رئیس جمهور در جریان چهار روز و نیم حضور در نیویورک ضمن سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل در برنامه فشرده‌ای که برای دیدارها و مصاحبه‌ با شبکه‌های مختلف رسانه‌های اختصاص داده بود به تبیین شرایط کنونی جهان و دفاع از آرمان‌ها و اهداف مقدس نظام جمهوری اسلامی ایران پرداخت. سید مجتبی ثمره هاشمی که تقریباً در همه برنامه‌ها و دیدارهای رییس‌جمهوری اسلامی ایران حضور داشت روایت مفصلی را از این سفر در مصاحبه‌ای با پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری بیان کرده است.

متن این گزارش را در زیر می‌خوانیم:

سفر مهرماه 1391 که از یکم تا هفتم مهر ادامه یافت ، هشتمین سفر رییس محترم جمهور برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل بود. این سفر از این جهت که آخرین سفر دکتر احمدی‌نژاد در دومین دوران ریاست جمهوری‌شان بود ویژگی‌ها و اهمیت خاص داشت. ایشان در این سفر به عنوان رییس جنبش عدم غیرمتعهدها هم شرکت کردند و وظایفی هم از این باب به عهده ایشان بود.

شرایط زمانی سفر

شرایط جهانی حضور آقای رییس جمهور در نیویورک، شرایط ویژه‌ای بود از جمله اوضاع سوریه، اوضاع اقتصاد جهانی، بخصوص آنچه در آمریکا و اتحادیه اروپا می‌گذرد، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که بزودی برگزار می‌شود که ما در هنگام تبلیغات انتخاباتی آنها در آنجا حضور داشتیم.

برنامه‌های رییس‌جمهور در نیویورک

اما مهمترین برنامه جناب دکتر احمدی‌نژاد انجام دو سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل بود. یک سخنرانی تحت عنوان حکومت قانون و سخنرانی دیگر، در ردیف سخنرانی معمول سران کشورها بود که هر سال انجام می‌شود جناب رییس جمهور علاوه بر این دو برنامه با سخنرانی‌های مختلف و مصاحبه و گفت‌و‌گوهایشان به بسیاری از سوالات و ابهاماتی که رسانه‌های مختلف غربی در طول یک سال گذشته ایجاد کرده بودند، پاسخ دادند و من که شاهد ماجرا بودم و تقریباً در همه برنامه‌ها حضور داشتم شهادت می‌دهم که به خوبی و با رعایت امانت از ملت ایران و آرمان‌های انقلاب اسلامی دفاع، و حجت را بر بسیاری از دولت‌ها و مستکبران تمام کردند و امیدهایی را در دل ملتها زنده کردند و راه‌هایی را برای تغییرات اساسی در نظام موجود جهانی، نشان دادند.

حکومت قانون

سخنرانی اول آقای احمدی نژاد تحت عنوان حکومت قانون بود. ایشان به این موضوع که ذات قانون باید عادلانه باشد و مصالح و منافع همگان را تامین کند، اشاره کردند. دوم آنکه مجریان قانون باید آگاه، عادل و مومن به قانون باشند و اینکه قانون باید در محدوده حاکمیت ملی کشورها اعمال شود، یعنی کشوری نمی‌تواند قانون خود را در حوزه حاکمیت کشور دیگر توسعه دهد زیرا نوعی دیکتاتوری و نقض قانون است.

جناب آقای احمدی نژاد سپس وضع موجود را توضیح دادند که ساختار‌های موجود بین المللی که باید عادل ترین ساختارها باشد، مثل شورای امنیت متاسفانه عادلانه نیست.

در موضوع شورای امنیت بحث امتیاز وتو که تبعیض‌آلود است، مطرح است و اینکه اعضای دایم در شورای امنیت از این امتیاز برخوردارند. سوال این است چرا 5 عضو باید دائمی باشند. آیا 5 کشور عضو دایم در شورای امنیت نمایندگی همه ملت‌ها را دارند؟ علاوه بر آن شورای امنیت اختیاراتش بیش از حد است و اختیاراتی دارد که مربوط به مجمع عمومی سازمان ملل است.

اشاره‌ای هم به قوانین تحریم یکطرفه آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها شد که خارج از حوزه حاکمیت ملی خود، قانون وضع می‌کنند و با اتکا به زور آن را اجرا می‌کنند.

همچنین اشاره کردند که آزادی‌های اساسی انسان اعم از آزادی تحقیق، بررسی و اظهارنظر نباید ممنوع شود سپس پیشنهاداتی ارایه کردند از جمله اینکه ساختار شورای امنیت باید اصلاح شود، مجمع عمومی باید بالاترین رکن تصمیم گیری باشد و بالاترین اختیارات را داشته باشد زیرا کل جامعه بشری را بهتر نمایندگی می‌کند، ممنوعیت توسل به زور در روابط ملتها و اینکه اگر ملت‌ها اختلافی دارند باید از طریق گفت‌و‌گو حل کنند.

همچنین تأکید کردند که حاکمیت دولت‌ها باهم برابر است و این‌طور نیست که دولتی حق بیشتری نسبت به دولت دیگر داشته باشد و همچنین تصریح کردند که باید قوانینی وضع شود که جلوی اهانت به مقدسات را بگیرد. بخصوص پیامبران الهی که رحمت و هدیه خداوند به بشریت هستند و اهانت به آنها اهانت به همه انسانها وانسانیت است و لذا باید محدودیت‌هایی باشد تا کسی به خود اجازه ندهد تحت عنوان آزادی، اهانت کند در حالی که آنها اجازه نمی‌دهند کسی راجع به یک موضوع تاریخی تحقیق کند. [اشاره به هولوکاست]

این هم استاندارد دوگانه و خلاف اخلاق است.

سخنرانی در مجمع عمومی

موضوع دیگر، سخنرانی اصلی ایشان در مجمع عمومی سازمان ملل بود.

این سخنرانی ساختار خاصی داشت:

و در بردارنده عموم نکات اصلی بود که در سخنرانی‌های قبلی ارایه شده بود. ساختار آن هم ساختار خاصی بود به این صورت که ابتدا سیر تاریخی داشتند و به چالش‌های گوناگون که در تاریخ بشر رخ داده و بشریت با آن مواجه بوده اشاراتی کردند و چنین اظهار داشتند که در تاریخ مسایل گوناگونی بوده که موجب شده بشریت طعم خوش انسانی زیستن را که بر پایه توحید، صلح و امنیت و پاکی و عدالت و رفاه استوار است نتواند بچشد و این‌طور بیان کردند که اگر این خودبینی‌ها و بداخلاقی‌ها نبود، اگر دوران سیاه قرون وسطی، جنگ‌های صلیبی، برده داری، استعمار، جنگ‌های اول و دوم، جنگ کره، ویتنام، آفریقا، آمریکای لاتین، اشغال فلسطین، تجاوز صدام به ایران، حادثه 11 سپتامبر که متعاقب آن لشکرکشی به افغانستان و عراق شکل گرفت نبود، وضعیت دنیا به نحو دیگری بود.

و اگر استفاده از افراط گرایی و تروریسم برای پیشبرد مقاصد سیاسی دولت‌های مستکبر نبود و سلاح‌ها به قلم تبدیل می‌شد و اگر اختلافات مذهبی و قومی دامن زده نمی‌شد و به مقدسات توهین نمی‌شد و شورای امنیت وظایف خود را عادلانه انجام می‌داد و ساختاری عادلانه داشت و اگر سرمایه داری بین المللی همه چیز را به خود منحصر نمی‌کرد و همه منابع ملتها را به سمت جیب‌های خود سرازیر نمی‌کرد و اقتصاد عمومی در جهان تضعیف نمی‌شد. آیا امروز بشر با این چالش‌های بزرگ مواجه بود؟

بدهی کشورهای صنعتی از 60 هزار میلیارد دلار عبور کرده و اشاره کردند که علت این قضایا این است که اخلاق و معنویت جزء برنامه سیاستمداران امروز جهان نیست.

نابودی فرهنگ‌های بومی

سیاستمدارانی که مدعی رهبری جهان هستند فرهنگ‌های بومی را نابود می‌کنند، آنان خانواده را به عنوان کانون لطف و پرورش عواطف انسانی متزلزل کرده‌اند، یکجانبه گرایی ، تولید بمب‌های هسته ای، تهدید به حمله، تخریب محیط زیست، رایج است و نتیجه گرفتند که انسان شایسته چنین وضعی نیست. سپس عوامل اصلی که موجب ایجاد این مشکلات شده را ذکر کردند از جمله گفتند که علت آن، تفکر مادی است. وقتی تفکر انسان به ماده محدود شود، معنویت و اخلاق معنا ندارد و مدیریت حاکم بر جهان، اساس تفکرش مادی است و به انحصار در علم و فناوری معتقد هستند. در حالی که این یک هدیه الهی است بعد اشاره کردند برخی کشورها دو حزبی هستند و مردم کمی در این احزاب عضویت دارند اما همه مدیران و مسوولان و دولتها از این احزاب بیرون می‌آیند. حال این احزاب چقدر نمایندگی ملتها را دارند؟ یا افرادی برای رسیدن به قدرت صدها میلیون دلار خرج می‌کنند. ایشان اشاره کردند که در کشور‌های غربی، هزینه‌های تبلیغاتی انتخابات یک سرمایه گذاری به حساب می‌آید که بعد از پیروزی از آن استفاده می‌کنند.

نوع نگاه و چه باید کرد

سپس نوع نگاه و چه باید کرد را مطرح کردند. انسان به عنوان برترین مخلوق خدا و برخوردار از ابعاد مادی و معنوی و فطرت پاک الهی باید شناخته شود نه به عنوان موجود صرفاً مادی دوم اینکه به جای تحقیر و درجه بندی انسان، کرامت انسانی مدنظر قرار گیرد.

سوم اینکه با نگاه جهانی، صلح ، امنیت پایدار و رفاه برای همه جامعه بشری حاصل می‌شود. لذا صلح، امنیت، رفاه و عدالت و... هم مختص یک گروه، فرد و یا طبقه، جامعه و یا منطقه خاص نیست.

اشاره کردند که اگر بر مبنای اعتماد و محبت به نوع انسان فکر کنیم، قلبها و اندیشه‌ها به هم نزدیک می‌شود و وحدت بوجود می‌آید.

چهارم اینکه حاکمان باید عاشق مردم باشند تا به مردم خدمت کنند. باید براساس عدالت و یکسانی، همه باید در برابر قانون قرار گیرند. نه اینکه قانون برای عده خاصی باشد و اشاره کردند که مدیران باید خود را خادم مردم و متعهد به آنها بدانند. اینها ایده آل‌هایی است که باید وجود داشته باشد اما چطور چنین نظمی می‌تواند شکل بگیرد؟ گفتند که اول این که مشارکت همگانی در مدیریت جهانی باشد یعنی همه حضور پیدا کنند. اگر همه مشارکت کنند، آنگاه احساس مسئولیت می‌کنند و آنگاه از دیکتاتوری و از انحصارطلبی جلوگیری می‌شود. همه در تعیین سرنوشت و منافع شریک می‌شوند و این یک گام به سوی عدالت است. پس مشارکت همگانی در مدیریت جهانی یک قدم است.

تاکید شد که آحاد مردم و دولتها باید جهانی بیندیشند خداوند وعده داده که حکومت حق و عدل مستقر می‌شود، باید به خداوند توکل کنیم و در برابر اقلیت زیاده خواه بایستیم تا منزوی شوند. خداوند ما را تنها نگذاشته و وعده تحقق حادثه بزرگ را داده. باید همه آماده شویم. و پایان بدخلاقی‌ها و فقر و تبعیض خواهد رسید. او مهربانی و امید و آزادی را تقدیم می‌کند.

جناب احمدی نژاد ادامه دادند همانطور که مارکسیسم، 80-70 سال حکومت داشت و از بین رفت، سرمایه داری هم در حال اضمحلال و نابودی است.

ایشان با بیان خود در تولید ادبیاتی که ادبیات جهانی و فطری باشد، کوشش کردند و از جامعه جهانی نیز خواستند که این ادبیات در جهان تولید و ترویج شود. ادبیاتی که در آن صلح، محبت، عدالت و عشق وجود دارد و تأکید کردند که باید استقرار عدالت را یک ماموریت جهانی تلقی کنیم که محقق خواهد شد.

در مجموع، ایشان هم گذشته و هم وضع موجود را تحلیل کردند و این امید را دمیدند که بالاخره پایان شب سیه سپید است و بهار خواهد آمد.

مصاحبه‌های دکتر احمدی‌نژاد در نیویورک

مصاحبه‌های ایشان قابل توجه بود یک مصاحبه با واشنگتن پست بود، با شبکه‌های المیادین، ان.اچ.ک ژاپن، هم مصاحبه داشتند و با 25 نفر از مدیران رسانه‌ای آمریکا، سردبیران و مجریان برنامه‌ها نیز گفتگو کردند.

با سی‌.ان.ان دو مصاحبه داشتند که به زبان‌های اسپانیولی و انگلیسی پخش شد، و با شورای خبرگزاری آسوشیتدپرس هم دیدار و گفتگو کردند. علاوه بر این، کنفرانس خبری مفصلی در روز آخر داشتند. همچنین با شبکه‌های الجزیره عربی، pbc و cbs و جام جم صدا و سیما و یک مجله مصری مصاحبه داشتند.

نکات مهمی در این مصاحبه‌ها مطرح شد که مواضع جمهوری اسلامی ایران بود در اینجا به طور مختصر به بعضی از نکات اشاره می‌شود:

کشورهای منطقه می‌توانند امنیت منطقه را حفظ کنند

در مصاحبه با واشنگتن پست، بحث امنیت خلیج فارس سوال شد اینکه آیا مناسب نیست که با آمریکا قراردادی برای حفظ امنیت بسته شود، جناب احمدی‌نژاد در پاسخ گفتند که ما خودمان می‌توانیم امنیت را حفظ کنیم و خارجی‌ها از منطقه بیرون بروند ما و کشورهای همسایه می‌توانیم امنیت منطقه را حفظ کنیم.

استانداردهای دوگانه

در موضوع هسته‌ای اشاره کردند که آمریکا با استانداردهای دوگانه رفتار می‌کنند. حدود دو سال قبل یعنی در همان سالی که جناب رییس‌جمهور به نیویورک رفتند برای شرکت در اجلاس بازنگری در معاهده NPT همان سال آمریکایی‌ها اعلام کردند که 80 میلیارد دلار پول برای بازسازی و نوسازی بمب‌های هسته‌ای بودجه در نظر گرفته اند و در همان سفر اعلام کردند 5500 بمب هسته‌ای دارند. این چه استانداردی است که از سویی اعلام می‌کند که قصد دارند، مانع از اشاعه سلاح هسته‌ای شوند اما از سوی دیگر بمب‌های خود را ارتقا می‌دهند.

جناب آقای احمدی نژاد در مصاحبه خود اشاره کردند که آمریکا 80 میلیارد دلار برای ارتقاء به بمب‌های هسته‌ای اختصاص می‌دهد اما از چند کیلو مواد عادی اورانیوم نگران هستند.

اگر چند کشور خود را مالک دنیا فرض کنند، مشکل حل نمی‌شود همه باید به هم کمک کنیم چون در شیوه جاری همه ضرر می‌کنند 800-700 میلیارد دلار هزینه نظامی آمریکا است، در حالی که بخش مهمی از برقراری امنیت باید به شکل نرم افزاری باشد نه سخت افزاری و با تولید سلاح.

خبرنگار NHK ژاپن

او پرسید که نسبت به تهدیدات رژیم صهیونیستی چه نظری دارید؟

ایشان پاسخ داد که ایران بزرگ و زنده است چرا باید دنیا اینطور اداره شود که گروهی اشغالگر به راحتی بتوانند دنیا را تهدید کنند. شرایطی که اجازه تهدید را می‌دهد، بدتر از تهدید است.

نسبت به ایران کاری از پیش نمی‌برند اما به کشورهای کوچکتر تحمیل می‌کنند. البته در طول تاریخ خیلی‌ها به ایران حمله کردند اما اکنون کجا هستند، صدام الان کجاست؟ اما ایران هست.

راجع به رابطه آمریکا و ایران سوال شد، که پاسخ دادند: 33 سال است. روابط خصمانه بوده و ما خاطرات خوبی نداریم اگر عدالت و احترام باشد، مسایل حل می‌شود.

راجع به اهانت به پیامبر(ص) اشاره کردند که توهین به مقدسات بشری بسیار زشت است آن هم به انسانهای بزرگ مانند پیامبران، پیامبران متعلق به همه هستند. این طراحی صهیونیستها برای نجات از بن بست بود.

جلسات گفتگو

در این سفر آقای احمدی نژاد جلساتی داشتند که بسیار مهم بود با این هدف که افکار و اعتقادات ملت ایران انتقال یابد و ابهامات برطرف شود و مردم آمریکا و دنیا بدانند ایران چگونه فکر می‌کند.

آقای رییس‌جمهور جمعاً 8 جلسه هم با گروه‌های مختلف آمریکایی از جمله نخبگان، اساتید و دانشجویان از 13 دانشگاه آمریکا، 8 نفر از مولفین و نویسندگان سرشناس آمریکایی، ایرانیان، پیروان و رهبران ادیان الهی – خاخام‌های ضدصهیونیست یهود با مدیران و مسئولان رسانه‌ها داشتند.

1- نخبگان آمریکایی

نکاتی که در دیدار نخبگان آمریکایی مطرح کردند هنوز منتشر نشده است و برای تاریخ ایران مهم است. در آن جلسه بحث رابطه آمریکا و تحریم‌ها را سوال کردند که جناب احمدی‌نژاد پاسخ دادند: آمریکا روابط خوب و نامحدودی با رژیم شاه داشت، از ابتدای انقلاب این روابط به هم خورد، آمریکا از رژیم صدام حمایت کرد و به این مخالفتها ادامه داد. تحریم‌ها متعلق به امروز نیست زمان صدام هم در تحریم بودیم. در هر زمان به یک بهانه‌ای ما از این شرایط استقبال نکردیم البته در این شرایط بزرگ شدیم و مسایل را حل می‌کنیم، منافعی هم برای ما داشته، توانستیم روی پای خود بایستیم و به لحاظ علمی و فنی پیشرفت کردیم مشکلاتی هم هست اما قابل تحمل و عبور است.

وقتی که آمریکایی‌ها تحریم کردند ما با آمریکایی‌ها ارتباط نداشتیم و البته بیشتر از ما ضرر کردند. ایران با تحریم در هم نمی‌شکند زیرا حدود 10 درصد از اقتصاد ما خارجی است 90 درصد اقتصاد، داخلی است.

موضوع هسته‌ای یک موضوع سیاسی است

موضوع بعدی که مورد توجه آنان بود،‌موضوع هسته‌ای بود که ایشان اشاره کردند. موضوع هسته‌ای یک موضوع سیاسی است. مشکل بین ایران و آمریکاست. ما فکر می‌کنیم باید در عرصه بالاتری مشکل را حل کنیم. اگر تنها یک کشور بگوید من باید مسائل را حل و مدیریت کنم، دیگر نمی‌شود. باید با هم و با مشارکت همگانی دنیا را اداره کرد. اگر در سطح بالایی روی مسایل جهان تفاهم کنیم، مسایل کوچک حل می‌شود. البته معتقدم تفاهم وقتی به دستم می‌آید که به حقوق هم احترام بگذاریم و عدالت را به عنوان مبنا بپذیریم.

تجربه تاریخی نشان داده است که با فشار مشکل حل نمی‌شود. ما قبول نداریم تحت فشار موضوعی را بپذیریم تفاهم در شرایط برابر ممکن است. من از هر اقدامی که فضای منفی را مرتفع کند، استقبال می‌کنم.

راجع به امنیت خلیج فارس سوال شد چون همان موقع که آنجا بودیم مانور آمریکا و متحدانش در خلیج فارس جریان داشت.

ایشان گفتند که از دید تاریخی خلیج فارس همیشه امن بوده است. مگر چند بار که غربی‌ها در دوره استعمارگری و برده داری به خلیج فارس آمدند و اخیرا زمان صدام ناامن شد اگر غربی‌ها حمایت نمی‌کردند آیا صدام می‌توانست امنیت خلیج فارس را به خطر بیاندازد. ایران چند هزار سال است‌ که امنیت را برقرار کرده است. حضور ناوگانهای آمریکا و غربی چه سودی داشته است. با این ناوگانها ایران تحت فشار قرار نمی‌گیرد.

در خلیج فارس با ظرفیت محدود و با حضور صدها ناو و کشتی‌های تجاری ممکن است درگیری پیش بیاید اما کشتی‌های جنگی بیرون بروند، ما تضمین می‌کنیم یک تیر هم شلیک نشود.

اینطور هزینه‌های ما و شما کاهش پیدا می‌کند و امنیت با کمک کشورهای حوزه خلیج فارس برقرار می‌شود. ما قصد تصرف حتی یک سانتیمتر از خاک دیگران را نداریم و به کشورهای دیگر نظر نداریم.

موضوع سوریه

راجع به سوریه سوال کردند [خیلی از خبرنگاران در طول این سفر این موضوع را پرسیدند] ایشان پاسخ دادند ما موضع خود را در موضوع سوریه قبلا اعلام کرده‌ایم. ما نگران آینده سوریه هستیم. نظام در سوریه طایفه‌ای است. نباید جنگ طایفه‌ای بشود. آمریکا از جنگ در سوریه هیچ سودی نخواهد برد. سیاست‌های 15 ساله اخیر آمریکا دایم به ضرر این کشور بوده است یکی از روسای کشورهای منطقه گفت دهها هزار نفر برای اقدامات انتخاری تربیت شده‌اند. من هشدار می‌دهم همین گروه‌ها در کشورهای دیگر هم درست می‌شود آمریکایی‌ها با چشم بسته در جنگل تاریک با دره‌ها و امکان سقوط راه می‌روند. بعضی سیاستها باید به طور اساسی تغییر پیدا کند.

2- دیدار با دانشگاهیان

جلسه بعدی با حضور حدود 27 استاد و 180 دانشجو از سیزده دانشگاه بود بحث‌های جالبی مطرح شد: یکی از شرکت کنندگان گفت؛ در سال 1953 سرکوب مصدق توسط آمریکا اتفاق افتاد. گروگانگیری در سفارت آمریکا هم بعد از آن رخ داد. بوش هم ایران را به عنوان محور شرارت مطرح کرده، بیایید در این سه مسیر برای بهبود روابط کار کنیم.

جناب دکتر پاسخ دادند: دو کشور بزرگ و قدرتمند ایران و آمریکا 33 سال است در برابر هم هستند و تعاملات آنها دنیار ا تحت تاثیر قرار داده است. سپس به سابقه آمریکا در ایران اشاره کرد و گفتند دفاع از دیکتاتوری که در 15 خرداد 1342، 15 هزار نفر را کشت. من در 17 شهریور خودم شاهد بودم که با مسلسل زنان و کودکان را کشتند اما دولت‌های وقت آمریکا از جنایات شاه حمایت کردند.

با اینکه در ایران انقلاب آرام و غیرمسلحانه بود اما در دوران انقلاب از شاه حمایت شد بعد از انقلاب تروریسم و برخی حرکت‌های جدایی طلب بوجود آمد بعد معلوم شد که اینها ریشه در سفارت آمریکا داشته است.

گروههای تروریستی 16 هزار نفر از مردم ایران را کشتند اما تحت حمایت دولت آمریکا قرار گرفتند. صدام در جنگ علیه ایران از سلاح شیمیایی استفاده کرد و اسرا را می‌کشتند اما دولت آمریکا باز از صدام حمایت کرد.

دولت آمریکا در حمله به هواپیمای مسافربری 270 نفر بی‌گناه را کشتند. جنگ هم که تمام شد به بهانه‌های گوناگون تحریم‌های جدید وضع شد و امروز به بهانه هسته‌ای همچنان مخالفت و تحریم می‌کنند. این حوادث دو ویژگی را در مردم ما تقویت کرد: اینکه مردم روی پای خود بایستند و کشور را بسازند و امروز توسعه و پیشرفت در ایران درون زا است دوم اینکه ذهنیت منفی علیه آمریکا در ملت ما تقویت شد.

ایران هرگز به شرایط گذشته برنمی‌گردد

بعد ایشان پرسیدند آیا اگر براساس دوستی جلو می‌رفتیم به نفع همه نبود؟ تصمیم گیران جامعه آمریکا بدانند ایران به عقب و به شرایط گذشته بر نمی‌گردد و ایران اهل صلح، دوستی با همسایگان است و هزاران سال است که تامین امنیت خلیج فارس را عهده دار بوده است.

بعد پیشنهاداتی را مطرح کردند و گفتند این پیشنهادات می‌تواند مقدمه‌ای باشد تا مشکلاتی که با آمریکا داریم حل شود. دولت آمریکا رسما تهدیدات رژیم صهیونیستی را محکوم کند. موضوع هسته‌ای را حل کند. پرونده‌های مالی را حل و فصل نماید و وجوهی که ما از آنها طلبکار هستیم برگرداند.

و اشاره کردند که ذهنیت مردم ما از سال 1332 علیه آمریکا منفی بوده است. جلسه با دانشجویان بیش از دو ساعت به طول انجامید.

3- مؤلفان و نویسندگان

جلسه بعدی نشست با هشت نفر از مولفان و نویسندگان آمریکایی بود، در این جلسه سوال شد اگر واقعا قصد حمله به اسراییل با سلاح هسته‌ای یا غیرهسته‌ای ندارید چرا رسما اعلام نمی‌کنید.

ایشان پاسخ دادند: بارها گفته ام که در مورد فلسطین چه باید کرد مردم فلسطین در یک انتخابات آزاد، سرنوشت خود را تعیین کنند.

ایران به طور تاریخی به خاطر فرهنگ خود و به خاطر روحیاتی که متکی به چند هزار سال تاریخ است. تجاوزگر نبوده است ملت ایران ملتی نیست که 24 ساعته بوجود آمده باشد.

این روش رسانه‌ای که هر کس را بخواهند شیطان و یا فرشته معرفی کنند، تا کی می‌تواند ادامه یابد؟

همچنین گفتند که منطقه ما ظرفیت درگیری دیگری ندارد و رژیم صهیونیستی بیشتر به دنبال جنگ روانی است و البته تأکید کردند که ملت ایران آماده است و اگر اتفاقی بیفتد پاسخ ملت ایران پاسخ پشیمان کننده‌ای خواهد بود.

اگر من در بازی بودم نتیجه چیز دیگری می‌شد

سوال جالبی در این دیدار مطرح شد؛ یک نفر از نویسندگان اعلام کرد: چند هفته پیش در یک تمرین تخیلی که هدف ایران بود، شرکت کردم. من در تیم ایرانی‌ها بودم اما خیلی ناراحت نشدم و با این نتیجه از بازی خارج شدم که راه سال آینده سخت است و راه و روش جلوگیری از درگیری را ساده ندیدم. آیا بهایی که ایران برای انزوا می‌دهد، ارزش داشته است؟ آیا حاضر هستید گامی بردارید که با روند مصالحه آمیز پیش بروید؟

جناب آقای احمدی نژاد پاسخ دادند: اولا بازی‌های مجازی را می‌توان هک کرد. ثانیاً اگر من در بازی بودم نتیجه چیزی دیگری می‌شد. من سوال می‌کنم چه کسی با ایران می‌جنگد و می‌تواند پیروز بیرون ‌آید؟ اصلا چرا باید بجنگد؟ چرا در همه جای دنیا می‌خواهند بجنگند؟ باید به این سوال پاسخ دهند که ایران هفت هزارسال تاریخ دارد. مهاجمان زیادی به آن حمله کردند اما الان آنان کجا هستند؟

آیا آمریکا فکر می‌کند می‌تواند ایران را از بین ببرد. آیا فکر می‌کنید ایران با حمله از بین می‌رود؟

ما از 30 سال قبل با آمریکا رابطه‌ای نداشته‌ایم اما اروپایی‌ها رابطه داشتند در حال حاضر ما با 180 کشور رابطه داریم (حداقل رابطه اقتصادی).

در حال حاضر اروپایی‌ها تحریم کردند. حال وضع اقتصادی کدام یک بدتر است. قطعا اروپایی‌ها، چون ایران را نمی‌شناسند. از روزی که نفت تحریم شد، قراردادهای ما 5/1 برابر شده است. کشتی نداشتیم که بفرستیم 25 کشتی جدید خریده ایم که بتوانیم قراردادها را اجرایی کنیم.

اقتصاد ما آنطور که فکر می‌کنید وابسته به نفت نیست. بیش از 30 سال قبل با جمعیت معادل 40 میلیون نفر 6 میلیون بشکه نفت صادر می‌شد. الان هم با 75 میلیون جمعیت 5/2 میلیون بشکه صادر می‌شود.

سوال بعدی این بود: وقتی تحولات خاورمیانه را می‌بینیم آیا شما فکر می‌کنید اهداف آن دقیقا مثل جمهوری اسلامی ایران است؟ برخی ویژگی‌های انقلاب ایران در رابطه با امام خمینی و شیعه بودن مردم ایران است که می‌توانست در ایران باشد اما در جای دیگری نباشد ایشان پاسخ دادند.

اولا ادعا نداریم که یک حکومت اسلامی کامل در ایران مستقر است. قدم‌هایی برداشته ایم مشکلاتی هم داریم. ما متوقع نیستیم از قالب نظام ما استفاده کنند چون شرایط ایران استثنایی است و امام یک شخصیت بی‌نظیر است. فرهنگ ملت ایران عدالتخواهی است و سابقه 1400 ساله در اسلام دارد، 7 هزار سال هم است که عنصر خداپرستی، عدالت و محبت در ایران بوده است. نگاه مردم ایران به خاطر تربیت خاص بین المللی است و مردم ایران جهانی فکر می‌کنند.

ایرانیان تعصب قومی و مذهبی نداشته اند. ملت ایران همیشه حق طلب بودند. ایرانیان اسلام را با آغوش باز پذیرفته اند. در چنین بستری بود که انقلاب اسلامی اتفاق افتاد جنبش تنباکو، مشروطیت، حرکت نفت،‌ قیام 15 خرداد 42 و در این بستر تاریخی ، انقلاب اسلامی متولد شد. ما انتظار نداریم که دیگران همین را انتخاب کنند اما اصولی مشترک هستیم. ملتها دنبال عدالت، حق حاکمیت ملی، احترام و مهربانی هستند و از این جهت با تحولات این کشورها مشابه هستیم. نظر ما به تحولات موجود، یک نظر جهانی است. اصطلاح بهار عربی در واقع بهار جهانی است. به آمریکای جنوبی و بسیاری از کشورها و قاره‌ها سفر کرده و با مردم زیادی ملاقات کرده‌ام. مطالبه عدالت و مهرورزی یک مطالبه جهانی است. در آمریکا هم همین را می‌بینید.

در ابتدای یک بهار جهانی هستیم

ما در ابتدای یک بهار جهانی هستیم و همه مناسبات عوض خواهد شد. آمریکا به مرزهای خود باز خواهد گشت. اشغالگری تمام می‌شود.

بمب‌ها به پارکینگ می‌رود

بمب‌ها به پارکینگ می‌رود، تحولات به این سمت پیش می‌رود. چون انسانها عوض می‌شوند و تغییرات بیرون تابع تغییرات درون انسانها است. با رهبران مذاهب گوناگون، صحبت کردم همه یک حرف می‌زنند، عدالت، آزادی، احترام. این به یک موج تبدیل می‌شود و سازمان ملل هم سازمان ملل خواهد شد.

4- مدیران رسانه‌ای

بحث بعدی با مدیران رسانه‌ای بود. راجع به تهدید اسراییل به حمله سوال شد. جناب آقای احمدی نژاد گفتند اینها ماجراجویی برای خروج از بن بست است. عقلا می‌دانند منطقه ما ظرفیت درگیری ندارد. همه می‌دانند اگر چنین اتفاقی بیفتد معادلات منطقه به هم می‌خورد.

تروریسم

در پاسخ به سوالی راجع به منافقین و خروج از فهرست تروریسم وزارت خارجه آمریکا؟ نیز پاسخ دادند که آنها در ایران 16 هزار نفر را ترور کردند این سوال را از آمریکایی‌ها بپرسید بهتر است.

شما اشاره کردید که اروپا در حال فروپاشی است؟ نگفتم اروپا، گفتم اتحادیه اروپا بله فروپاشی با تغییرات سیاسی اقتصادی اتفاق می‌افتد و علل گوناگون دارد از جمله اتحادیه در درون خود تبعیض‌آلود است و دوم اینکه سیاست خارجی آنها تحت سایه سیاست خارجی آمریکاست.

رژیم صهیونیستی دست‌ساز است

سوال بعدی: نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفته نمی‌تواند خود را در حاشیه نگه دارد که ایران ظرف چندماه آینده به ساخت بمب برسد و خط قرمز تعیین کرده است، نظر شما چیست؟ پاسخ دادند مشکل اصلی آن نظمی است که اجازه می‌دهد اینطور اظهار نظر شود. شما این سوال را از غربی‌ها بپرسید چرا سکوت می‌کنند و اجازه می‌دهند تهدید شود. رژیم صهیونیستی دست ساز است الان دیگر فایده‌ای برای سازندگان آن ندارد و در بن بست هستند. ایران را روی نقشه ببینید، 8/1 میلیون کیلومتر مربع با یک ملت بزرگ. برخی می‌آیند در تاریخ زحمت‌هایی درست می‌کنند اما می‌روند. رژیم صهیونیستی ریشه ندارد.

یک روز صدام مورد حمایت همه غربی‌ها بود، امروز کجاست؟ اما راجع به خط قرمز که اشاره کردید آیا دولت آمریکا باید تحت تاثیر صهیونیست‌ها باشد؟ پس آزادی و حاکمیت ملی کجاست؟ بالاخره دلسوزان آمریکا چه می‌کنند؟ آیا چند صهیونیست تعیین تکلیف می‌کنند من می‌بینیم چند اشغالگر مردم آمریکا را تهدید می‌کنند اگر دولتها مشکل را حل نکنند مردم آمریکا حل می‌کنند.

5- ایرانیان مقیم

جسه‌ای هم با ایرانیان مقیم آمریکا برگزار شد که در آن شور شوقی وصف ناپذیر حاکم بود. یکی از ایرانیان که بیش از سی سال در آمریکا بود گفت: امروز ایران در سطوح بالا است و به خاطر آن خدا را شکر می‌کنم.شما خدمتگزارترین دولتمرد تاریخ ایران هستید.امام خمینی (ره) فرمود: انقلاب اسلامی انفجار نور بود. شما فرزند نور هستید و بطور قطع پیشرفتی که در 7.5 سال گذشته داشته‌ایم و راهی را که طی کرده ایم در طول تاریخ هرگز نرفته ایم.امروز ایران 4 میلیون و 200 هزار دانشجو دارد درصورتیکه در 34 سال قبل فقط 170 هزار دانشجو داشت.

چون سال آخر ریاست جمهوری دکتر احمدی نژاد بود ایرانیان بسیار اظهار لطف و محبت می‌کردند.

6- شورای آسوشیتدپرس

بحث دیگری که قابل توجه بود نشست با روسای شبکه رسانه‌ای آسوشیتدپرس بود افراد زیادی در گفت‌وگو‌ها من‌جمله در همین گفتگو می‌خواستند نظر رییس‌جمهور را در مورد انتخابات آمریکا و اوباما بدانند، ولی آقای رییس‌جمهور گفتند که در این موارد دخالت نمی‌کنند که در انتخابات این کشور تاثیری داشته باشد یا اینکه به عنوان مداخله به حساب آید و به نظر بنده این درسی بود برای آنها که در فضای انتخابات سال 88 و شرایطی که پس از ان ایجاد شد دخالت کردند.

از ایشان پرسیده شد که اوباما گفته وقت محدودی برای ایران باقی مانده است، نظر شما چیست؟

آقای رییس‌جمهور گفتند: در این مورد پاسخ نمی‌دهم. [به دلیل ذکر شده در پاسخ سوال قبلی] در مورد هسته‌ای قبلا هم گفته ام که 60 سال است که اینگونه زندگی می‌کنیم.از زمان کودتای دوران مصدق یک دیکتاتور حاکم شد.بارها قتل عام کردند.بعد از آزادی و در انقلاب هم بارها تحت فشار قرارگرفتیم و طرفداران آزادی و دموکراسی بعد از انقلاب، طرفدار صدام شدند. بعضی می‌گویند چون هسته‌ای شدن مهم است، دولت‌های متوالی

امریکا با شما مخالفت می‌کنند.خوب در دوران صدام ما چه مشکلی داشتیم که از وی حمایت شد.آیا در این 32 سال سیاست‌های آمریکا عوض شده است. امیدوارم این مسیر تغییر کند و اگر مفید است ادامه دهند اما معتقدم که اگر دولت آمریکا دوستی می‌کرد همه سود می‌بردند اما الان چه کسی سود می‌برد.

- پرسیده شد که رقیب اوباما می‌گوید می‌خواهد برگردد به دوران بوش؟ جناب رییس‌جمهور گفتند: ما هم در زمان بوش و هم در زمان بعد از آن تحت فشار بودیم.اما امیدوارم تغییری در این مواضع ایجاد شود.

سوال بعد این بود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موارد شک خود را تعیین کرده است، مانند سایت پارچین.چرا اجازه ندادید از این سایت دیدن شود؟

آقای رییس‌جمهور پاسخ دادند: بازدید از پارچین خارج از قوانین آژانس است.یک خواسته فراقانونی است. البته اجازه بازدید داده ایم اما قبل از بازدید گفته‌اند بازدید اثری ندارد. موضوع هسته‌ای ایران سیاسی است و آْژانس تحت فشار سیاسی عمل می‌کند.بچه‌های دبستانی هم فهمیده اند که دولت آمریکا زورگویی می‌کند.از پشت تریبون دستور می‌دهند.فکر می‌کنم این روش نمی‌تواند ادامه پیدا کند.سیستم امپراطوری روبه پایان است.دولت امریکا یک دولت است و ایران هم یک دولت، باید در شرایط مساوی باشند.دولت امریکا دهها میلیارد خرج بمب هسته‌ای می‌کند.در یک برنامه 6 برابر کل بودجه [نظامی] ما به کشورهای همسایه اسلحه می‌فروشد. من متاسفم که دولت‌های متوالی آمریکا اشتباه می‌کنند.

سوال بعد این بود که در مورد گفت و گوهای خانم اشتون و آقای جلیلی نظرتان چیست؟

جناب احمدی‌نژاد پاسخ دادند: ما همیشه از گفت‌وگو حمایت‌ و استقبال می‌کنیم اما انتظار اینکه اتفاق مهمی رخ دهد، اشتباه است.ما عادت کرده ایم با مخالفت‌هایی که با ایران می‌شود زندگی کنیم.کاش بجای حرف و این همه انرژی‌های منفی علیه ایران با ایران همکاری می‌کردند.این به نفع همه است.

قانون نانوشته

مساله هسته‌ای حل شده است.اخبار آن برای ما ارزشی ندارد.چون موضوع روشن است.یک قانون نانوشته وجود دارد که باید دولت آمریکا همیشه با ما مخالفت کند. ماهواره می‌فرستیم به فضا اطلاعیه می‌دهند و با ما مخالفت می‌کنند. پیشرفت می‌کنیم، مخالفت می‌کنند.

سوال بعد این بود که آیا گفت و گوهای 1+5 را بدون ارزش می‌دانید؟

جناب احمدی‌نژاد گفتند: خیر افکار به هم نزدیک می‌شود، مسایل دیگری هم حل خواهد شد اما موضوع هسته‌ای دست 1+5 نیست، آمریکا به دنبال آن است. بعضی از اعضای 1+5 بارها گفته‌اند بروید با امریکا مشکل را حل کنید.شما هم می‌دانید ما هم می‌دانیم، مهم نیست.آمریکا در مقابله با ایران بیشتر ضرر می‌کند.بارها خواسته ایم که دست از این کارها بردارد.

سوال بعد در مورد سوریه بود که آقای رییس جمهور پاسخ دادند: در مورد سوریه ناراحتیم.هر نفر از هر طرف که کشته شود خوب نیست.دوستان ما هستند.انسان هستند.ما نباید از کشتن حمایت کنیم. باید طرفین با هم مذاکره کنند و با تفاهم و براساس رای ملت کشور را اداره کنند.البته آزادی و عدالت حق همه ملت‌ها است.ملت ایران، سوریه، کشورهای حوزه خلیج فارس، آمریکای شمالی و همه خواستار عدالت و پاکی و آزادی هستند.

پرسیده شد که شما 9 ماه بیشتر در سمت ریاست جمهوری نیستید.از سال 1995 اصلاح اقتصادی را هدف قرارداده اید.آیا احساس می‌کنید رفاه اقتصادی ایجاد شده است و به قول‌های خودتان رسیده اید؟

رییس جمهور پاسخ دادند: شعار مردم عدالت و مهرورزی و پیشرفت بود که من آنها را تکرار کردم. اتفاقات زیادی در حوزه اقتصاد افتاد، تولیدات دو برابر شد، از اقتصاد 22 جهان به 17 ارتقا پیدا کردیم. زمینه‌های علمی و فنی از جمله، فضایی و هسته‌ای پیشرفت‌های خوبی داشته ایم.ایران در سال گذشته بالاترین سرعت پیشرفت علم در جهان را داشته است.وضع تحریم‌ها که اتفاق افتاده علیه مردم است نه دولت دروغ می‌گوینده که علیه دولت است. [رییس‌جمهور در این زمینه می‌خواستند بگویند که تحریم‌ها یک امر ضد انسانی است.]

ایشان ادامه دادند: وضع ما را با امریکا و اروپا مقایسه کنید، از نظر اقتصادی ما بدتریم یا آنها؟ اتحادیه اروپا در حال فروپاشی است.بیکاران ما حدود 2.5 میلیون نفر هستند که معادل مهاجرین افغانی است که در داخل کشورما کار می‌کنند اما در امریکا 50 میلیون فقیر هستند و 17.5 میلیون نفر بیکار دارد.البته بخشی از این بحران بین المللی است به‌خاطر نظام حاکم بر جهان که برمبنای عدالت نیست.

سوال دیگری از رییس‌جمهور مطرح شد شنیده‌ایم که ایران یک هواپیمای بدون سرنشین دوربرد تولید کرده است که در منطقه نیز مانورهایی داشته است؟

ایشان پاسخ می‌دهند مانورها یک امر معمول هستند.الان در خلیج فارس کشورهای زیادی در حال انجام مانور هستند.حالا یک هواپیمای بدون سرنشین مانور می‌دهد نگرانی ایجاد می‌شود؟ آمریکایی‌ها مهمان و مستاجر هستند و روزی خواهند رفت. انرژی به جهان صادر می‌گردد. مسیر‌ تجاری بسیار مهم است. ما به حفظ امنیت خلیج فارس اهتمام داریم.

خلیج فارس ظرفیت این تعداد ناو جنگی را ندارد

سوال شد از چه زمانی خلیج فارس ناامن شد؟ آنان رییس جمهور گفتند: از زمانیکه آمریکا از صدام حمایت کرد و از زمان حضور ناوگان بیگانه در خلیج فارس 140 ناوجنگی به خلیج فارس آمده‌اند. خلیج فارس ظرفیت این تعداد ناو جنگی را ندارد.درحالیکه کشتی‌های تجاری هم در خلیج فارس حضور دارند و هرلحظه ممکن است اشتباهی پیش آید و مشکلی درست شود. امنیت خلیج فارس را ایران و همسایگانش تامین می‌کنند.در سال گذشته آمریکا 70 میلیارد دلار به یکی از همسایگان ما سلاح صادر کرده است.این سلاح‌ها برای امنیت است یا نا امنی؟ کسانیکه نا امنی ایجاد می‌کنند و کسانیکه مردم را با بمب می‌کشند و تهدید می‌کنند مدعی حفظ امنیت شده‌اند.

در پایان این دیدار هم اشاره شد که مسایل مهمتری هم هست که دنیا با آن مواجه است، این نظم دیگر توان و انرژی ندارد و دولت آمریکا راهی برای خروج از بن‌بست ندارد، اروپا هم همینطور، نظمی جدید باید جایگزین شود و شیوه‌های جدیدی باید استقرار یابد.باید همه تلاش کنیم تا این نظم جدید برپا شود. نظم فعلی جهانی مانند یک خودرویی می‌ماند که تعمیراتی و فرسوده است و دیگر نمی‌تواند سرپا بایستد و باید به کارخانه ذوب آهن فرستاده شود. باید همه با هم تلاش کنیم مناسبات براساس مشارکت و احترام و دوستی و روابط انسانی و عدالت باشد و دشمنی و اشغالگری نباشد و براساس آن نظم جدیدی مستقر شود.

7- نمایندگان ادیان

بخش دیگری که قابل توجه است ، جلسه نمایندگان ادیان مختلف با دکتر احمدی‌نژاد بود که نکات جالب توجهی داشت. نمایندگی ایران در سازمان ملل این مراسم را برگزار کرد. در این جلسه تعدادی از کشیشان، رهبران یهودی و علمای اسلامی شرکت داشتند.در این دیدار بیشتر افراد به اظهار نظر پرداختند و سوال و جوابی مطرح نشد.جلسه عمومی بود و هرکس نقطه نظرات خود را مطرح می‌کرد. به بعضی از این گفتگوها اشاره می‌کنم.

یک نفر مطرح کرد دولت آمریکا فشار می‌آورد و می‌خواهد با ایراد اتهام ایران و آمریکا را به جنگ بکشاند در حالیکه ایران اعلام کرده است با بمب هسته‌ای مخالف است و قرآن نیز مخالف آن است.

دوم بنام خدا ما باید بایستیم و مخالفت کنیم اگر ایران تحت حمله واقع شود چه خواهیم گفت و چه کار خواهیم کرد.به کشوری می‌خواهند حمله کنند که به دنبال انرژ ی صلح آمیز هسته‌ای است در حالیکه رژیم صهیونیستی پیمان NPT را امضا نکرده و سلاح هسته‌ای هم دارد. مردم آمریکا باید بپا خیزند و جلوی جنگ را بگیرند و خدا، جمهوری اسلامی و دکتر احمدی نژاد را حفظ کند.

نفر بعدی که سخنرانی کرد رمزی کلارک دادستان اسبق آمریکا بود و گفت: معاهده NPT در زمان من که دادستان بودم شکل گرفت.انگیزه اصلی فقط عدم گسترش نبود بلکه از بین بردن سلاح‌های هسته‌ای بود و این در ماده 6 آمده است قلب ماده 6 NPT ، حذف سلاح‌های هسته‌ای است.44 سال از تصویب آن گذشته است.دائما این قانون را شکسته اند، هیچ کس به فکر نیست. نباید هیچ قدرت غیرهسته‌ای با سلاح‌های هسته‌ای تهدید شود. کشورهایی که سلاح هسته‌ای دارند اما NPT را امضاء نکرده اند، دیگران را با سلاح‌های هسته‌ای تهدید می‌کنند. [این اشاره به رژیم صهیونیستی بود.]

فرد دیگری از مسیحیان بنام پدر ملون گفت: می‌خواهم مواضع کلیساهای رومی را در آمریکا که تعداد زیادی هم هستند، اعلام کنم. در سال 1983 کنفرانس پدرهای کاتولیک و اسقف‌ها، مقاله‌ای به چاپ رساند و موضع همگانی را به این شرح اعلام کرد.

هر کشوری وظیفه دفاع از خود را در مقابل حمله دارد.

هیچ کشوری حق جنگ تهاجمی ندارد.

هیچ کشوری اجازه استفاده از سلاح هسته‌ای نباید داشته باشد.

جلوگیری از گسترش سلاح هسته‌ای گام بزرگی برای صلح است.

شروع حملات هرچقدر هم کوچک باشد به هیچ عنوان قابل توجیه نیست.

حمله پیش دستانه را محکوم می‌کنیم و ممنوع می‌دانیم.

هدف ما خلع سلاح جهانی است و هیچ چیز استفاده از سلاح هسته‌ای را توجیه نمی‌کند.

تراژدی کربلا

در ادامه یکی از علمای اسلامی مقیم آمریکا صحبت کرد و گفت: که سخنرانی‌های دکتر احمدی‌نژاد متاثر از احادیث اسلامی و ائمه است.

وی از کتاب کافی مطالبی را نقل کرد و ادامه داد: امام(ع) یک دوست مهربان، برادری واقعی و مانند قلب نرم یک مادر در برابر کودکش می‌باشد.

وی به قدغن بودن سلاح‌های هسته‌ای اشاره کرد و افزود: امام(ع) آنچه را که خدا ممنوع کرده است را قدغن کرده و طبق قوانین اسلامی شکی باقی نمی‌ماند که استفاده از انرژی هسته‌ای فقط به نحو صلح‌آمیز ممکن است. در حالی که در اسلام کشتن بی‌گناهان ممنوع است.تخریب مزرعه‌ها، قطع کردن درختان، کشتن حیوانات، تخریب خوابگاه‌های مردم حتی جلوگیری از رسیدن آب به دشمن ممنوع است.چطور ممکن است استفاده از سلاح‌های هسته‌ای مجاز باشد؟

وی ادامه داد: وقتی آیت اللهی فتوی می‌دهد و بمب هسته‌ای را تحریم می‌کند، چطور ممکن است علیه فتوی خود عمل کند. [مفهوم این کلام این است] چرا به تحریم سلاح‌های هسته‌ای که رهبر ایران اعلام کرده‌اند، اعتماد نمی‌کنید؟

وی به حادثه کربلا اشاره کرد و افزود: امام حسین (ع) وارد جنگ نشد راه او را بستند و جنگ را تحمیل کردند. یکی از یاران امام حسین(ع) زهیر بن قیس از خدمت امام در خواست می‌کند که علیه دشمنان وارد جنگ شوند اما امام اجازه نمی‌دهند و می‌فرمایند: "من جنگی را پیشگامانه شروع نمی‌کنم." اسلام برای شروع جنگ و حمله نظامی اجازه نمی‌دهد.

یک نفر از یهودیان سخنران بعدی بود که سخنانش بسیار جالب توجه است.

وی گفت: نخست وزیر رژیم صهیونیستی یک اسراییلی آمریکایی الاصل است و این صهیونیست‌ها بودند که به برج‌های دوقلو در 11 سپتامبر حمله کردند و برای حمله به لیبی و ایجاد جنگ داخلی در آن کشور تلاش کردند.

بعد از قتل قذافی سیاهان در این کشور مورد تهاجم قرار گرفتند.در مورد سوریه نیز به همین‌گونه عمل می‌کنند.آنها وسط یک فصل انتخاباتی هستند و این کار را برای موضوعات انتخاباتی انجام می‌دهند.

شخص دیگری بنام دکتر والش صحبت کرد و گفت: به جمهوری اسلامی ایران برای برپایی چنین جلسه‌ای باید تبریک گفت و ادامه داد: این جلسه نشان‌دهنده دید اسلام و جمهوری اسلامی است. ما کشوری داریم که به ایران تهمت می‌زند.من زندگی خود را در موضوع هسته‌ای سپری کرده ام.

وی ادامه داد: تمامی مذاهب مشوق عشق و محبت هستند. ما در حال حاضر در خطرناکترین وضعیت زندگی می‌کنیم. تاکنون چنین وضعیتی در جهان حکم فرما نبوده است که سلاح‌هایی ساخته شود که بتواند تمام دنیا را از بین ببرد. تخریب شهرها و کشتن آدمهای بیگناه از جمله این فجایع است.اخلاق ایرانی‌ها معلوم است.هرکشوری حق دارد انرژی هسته‌ای صلح آمیز داشته باشد اما سلاح‌های هسته‌ای خیر.

فرد دیگری از مدعوین با حرارت پشت تریبون قرار گرفت و گفت: آنچه کاخ سفید به ما می‌گوید دروغ است.آنها می‌خواهند دنیا را بدون رقیب تحت الحمایه خود نگه دارند ونمی خواهند یک دولت مستقل باشد.اگر نتوانند یک کشور را مطیع خود سازند تلاش می‌کنند آنرا از بین ببرند.هرکه تاریخ، جغرافیا، نقشه خاورمیانه و آسیای مرکزی را بداند ، متوجه می‌شود که حکومت ایران به تنهایی مسئولیت حمایت از مردم خود را بر عهده دارد. در حالیکه تحریم می‌شود، دانشمندانش تهدید و شهید می‌شوند، ایران تنها پرچمدار آزادی و ارزش‌های انسانی و تنها کشوری است که مطیع برنامه‌های آمریکا و اسراییل نیست. وقتی تحولات یک هفته اخیر را مرور می‌کنم، می‌بینم که وزارت خارجه آمریکا سازمان منافقین را از فهرست گروه‌های تروریستی خارج کرده و بعد از یک لابی 10 ساله و هزینه‌های ده‌ها میلیون دلاری که صرف کرده‌اند تبدیل شده به یک سازمان صلح جو. اینها 30 سال قبل ارتش ایران را هدف قرار دادند.هزاران نفر از مردم را کشتند. من یک یهودی امریکایی هستم. به من گفتند که فردا روز عید است [عید یهودیان] چرا می‌روی به این جلسه [جلسه با دکتر احمدی‌نژاد]. امشب، شب استغفار است. به آنها جواب دادم که می‌روم تا از گناهان اسراییل علیه ایران پوزش بطلبم.

فرد دیگری نیز صحبت کرد و گفت: تمام دست‌اندرکاران به مناسبت شصت و هفتمین سالگرد تاسیس مجمع سازمان ملل در این کشور جمع شده اند اما فقط حضور رییس جمهور ایران در اینجا است که توجه رسانه‌های دنیا را جلب کرده است. آنان میزبانی ایران از کشورهای غیر متعهد را نادیده گرفتند. کشوری که دارای 80 میلیون جمعیت خستگی‌ناپذیر است. کنفرانس نم نتیجه‌ای بسیار درخشنده داشت و درِ تابوت اینکه ایران ایزوله شده است را بست. تحریم‌های دارویی، تهدید حمله با زیردریایی هسته‌ای فقط با هدف تسلیم کردن مردم ایران است.

ایران هسته اتم است

یکی از رهبران مسیحی نیز گفت: بله، نتانیاهو می‌گوید از ایران هسته‌ای می‌ترسیم. بله درست می‌گوید ایران هسته اتم است و سایر کشورها ی مسلمان و آزادی خواهان مثل الکترون به دور آن می‌چرخند.شیعه، سنی و سایر ادیان ایران را دوست دارند.

یک عضو کلیسای منو نایت‌های آمریکا نیز گفت: ما به دنبال همکاری در رفع مشکلات ناشی از سوانح طبیعی و کمک‌های انسان دوستانه بوده‌ایم.

وی به شگفت انگیز بودن و مهمان نوازی ایرانیان اشاره کرد و گفت: چند سفر به ایران داشتم.ما با هرنوع جنگ و خشونت مخالف هستیم.منونایت‌های قرن 16 فکر می‌کردند انسان‌ها روح خدایی دارند.من می‌گویم باید با دشمنان خود هم دوست باشیم.عدم خودخواهی و خدمت داوطلبانه برای مردم.منونایت‌ها از سیاست‌های غیرقابل قبول آمریکا حمایت نمی‌کنند.سیاست‌های مستکبرانه و خودپرستانه سلاح کشتار جمعی غیر قابل قبول است. اینکه ایران بر استقلال خود ایستاده است مشکل آمریکا است.این مشکل اصلی آمریکاست.

ین خلاصه‌ایی از بیانات شرکت‌کنندگان در جلسه ادیان بود. در پایان هم جناب رییس‌جمهور محترم جمع‌بندی کردند و به نکات زیر اشاره کردند: وجه مشترک همه ما این است که انسان هستیم و خداوند انسان را در بالاترین درجه ارزش خلق کرده است.خدا هیچ سقفی را برای پرواز انسان جز خودش قرار نداده است تا انسان جلوه خدایی داشته باشد و در زمین خدایی کند و جلوه اسماء او باشد.همه را دوست داشته باشد. خدا خواسته که انسان‌ها و همه در سعادت و امنیت و آرامش باشند.خداوند همه انسان‌ها را دوست دارد و برای رسیدن او به خودش او را تنها نگذاشته، پیامبران الهی را فرستاده است.بالاترین ماموریت پیامبران الهی دعوت به عدالت می‌باشد، راهی جز عدالت، محبت به دیگران وجود ندارد.

بعد جناب رییس‌جمهور در مورد موضوعات هسته‌ای توضیح دادند، اینکه آمریکا می‌خواهد بر خاورمیانه مسلط شود و ایران هم اجازه نخواهد داد، حضار آقای رییس جمهور را تشویق کردند.

آقای دکتر احمدی‌نژاد تصریح کرد: تهدید صهیونیست‌ها از موضع ضعف است.امریکا می‌خواهد صهیونیست‌ها را جمع و جور کند.ما آنها را به حساب نمی‌آوریم.دوره امپراطوری‌ها در حال افول است و صهیونیست‌ها خواهند رفت و عدالت و صلح و امنیت و خداپرستی جهان را فراخواهد گرفت.

اشاره کوتاهی به ملاقات‌های دوجانبه

جناب رییس‌جمهور ملاقات‌هایی هم رییس جمهوری با برخی از سران کشورها داشتند.بعضی از نکات این ملاقات‌ها به این شرح بود:

مورالس رییس‌جمهور بولیوی

در ملاقات با رییس جمهور بولیوی، آقای مورالس گفت: برای من غم بزرگی بود که نتوانستم در اجلاس نم شرکت کنم.من واقعا خود را در آنجا احساس می‌کردم. انرژی هسته‌ای برای بولیوی شما هستید و مبارزه شما با آمریکا مبارزه ما با آمریکا است،خودمان را همراه شما می‌بینیم.

رهبر سوازیلند

رهبر سوازیلند نیز در دیدار با جناب رییس‌جمهور گفت: من از سخنان شما حمایت می‌کنم که از حضرت محمد(ص)، حضرت مسیح (ع) و حضرت موسی (ع) و بوداییان صحبت می‌کنید که پیروان این مذاهب با هم با برادری زندگی کنند.همه وارد مرحله جدیدی شده ایم که باید با هم باشیم و کسی تحقیر نشود.با همه بخوبی رفتار شود کشور ما با ایران متحد است.

نخست‌وزیر سنت‌وینسنت

نحست وزیر سنت وینسنت فرد دیگری بود که با آقای رییس‌جمهور دیدار داشت و گفت: خیلی‌ها می‌خواهند در این دنیای معاصر ما را با پول بخرند. اگر نتوانند با پول بخرند آن موقع برای آنها خطرناک می‌شویم.من به روابط با ایران اهمیت می‌دهم.به پارلمان گفتم که لزوما با همه حرف‌های آقای احمدی نژاد موافق نیستم اما او از کشورش حمایت می‌کند.وی حق دارد از کشورش دفاع کند. من به مردم خودم می‌گویم به برادرم احمدی نژاد نامه‌ می‌نویسم چون او انسانگرا و متواضع است.

رییس‌ مجمع عمومی سازمان ملل

دیگر ملاقات دکتر احمدی‌ن‍ژاد با رییس مجمع عمومی سازمان ملل بود او فردی نسبتاً جوان بود وی به فرهنگ و تمدن ایران اشاره کرد و گفت: خیلی از کشورها فرهنگ قدیمی دارند اما نمی‌توانند ادعا کنند مانند ایران تمدن ساز هستند. راجع به سوریه و گروه تماس نیز مفصلاً صحبت شد.

دبیر کل سازمان ملل – وزیر خارجه ترکیه

دیگر دیدارهای آقای رییس‌جمهور شامل دیدار جداگانه با وزیر خارجه ترکیه و بان کی مون رییس سازمان ملل بود.بسیاری از مسایل از جمله سوریه و لزوم توقف خشونت در این کشور، ساختار شورای امنیت و سازمان ملل مورد گفت وگوی دو طرف قرار گرفت.

تعهد ریاست جمهوری در دفاع از آرمان‌ها

آنچه گزارش کردم همه اتفاقاتی بود که در چهار روز و نیم حضور در نیویورک رخ داد. حقیقتا هیچ فرصتی را آقای رییس‌جمهور از دست ندادند. یعنی از فرصت خواب و استراحت خود نیز استفاده کردند و هرچه در توان داشتند به میدان آوردند و از آرمان‌های انقلاب و ملت ایران دفاع کردند.

دشمنان در آنجا فضایی ساخته بودند که اگر رییس‌جمهور ایران بیاید می‌خواهد این بار با توجه به تهدیدات رژیم صهیونیستی و انتخابات امریکا و اظهارات رقیب اوباما که دائم بر طبل جنگ می‌کوبد، یک سخنرانی تند ایراد نماید اما زمانیکه سخنرانی قوی، اصولی و همه جانبه ایشان را دیدند فضا عوض شد.

جناب آقای رییس‌جمهور خیلی صبورانه، منطقی، محکم و استوار از آرمان‌های انقلاب اسلامی دفاع کردند و به نظر من وظیفه شان را به نحو احسن انجام دادند. این گواهی برای استحضار ملت شریف ایران است.

۱۳۹۱/۷/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...