نسخه چاپی

اروپا دنباله‌رو آمریكاست

اروپا دنباله‌رو آمريكاست

با وجود اینكه ترامپ اذعان كرد كه به شركای اروپایی‌اش اجازه داده است تا روابط اقتصادی و تجاری خود با ایران را ادامه دهند و در حالی كه دولتی‌ها و چهره‌ها و رسانه‌های نزدیك به آنان همچنان بر همراهی اروپا با ایران برای مقابله با تهدیدهای آمریكا دل خوش كرده بودند، سفیران طرف‌های اروپایی برجام، طی نشستی در اندیشكده «شورای آتلانتیك» در آمریكا تأكید كردند در مقابله با جمهوری اسلامی ایران كنار ترامپ خواهند ایستاد!


یکی از موضوعاتی که در ماه‌های اخیر و همزمان با اظهار نظر ترامپ درباره توافق هسته‌ای ایران با گروه 1+5 از سوی برخی افراد و رسانه‌ها در داخل مطرح ‌شد، ادامه برجام با اروپایی‌ها در صورت همراهی نکردن آمریکا بود. علت شکل گرفتن این تحلیل در باور برخی سیاسیون هم اظهار نظرهای مقامات اروپایی و حمایت‌های سران و مقامات برخی کشورهای اروپایی درباره ضرورت حفظ برجام بود.
نگاهی به تیتر روزنامه‌های اصلاح‌طلب در هفته گذشته هم حاکی از این واقعیت بود؛ «تلاش سران اروپا برای حفظ برجام»، «اروپا قراردادهای بزرگ‌تری هم می‌بندد»، «اروپا پیشتاز سرمایه‌گذاری در ایران» و «حمایت کشور اروپایی از برجام»؛ اما پس از اظهارات جنجالی رئیس‌جمهور آمریکا، اگرچه مقامات اروپایی نشان دادند که موافق این نوع برخورد نیستند؛ اما در کنار آن بر مقابله با اقدامات منطقه‌ای ایران نیز تأکید کردند. این نوع برخورد مقامات اروپایی نشان داد که نمی‌توان به حمایت تام و تمام آنها از جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با دولت آمریکا دل بست.
تا جایی که رهبر معظم انقلاب در دیدار نخبگان جوان با اشاره به منافع اروپا از برجام گفتند: «اروپایی‌ها باید مقابل اقدامات دولت آمریکا از جمله نقض برجام همچون تحریم‌هایی که انتظار دارند از کنگره بیرون بیاید بایستند و از هم‌صدایی با آمریکایی‌ها در مسائلی نظیر قدرت دفاعی ایران و حضور ایران در منطقه بپرهیزند؛ چراکه ما مطلقاً هم‌آوازی اروپایی‌ها با زورگویی‌های آمریکا را قبول نمی‌کنیم.»
اما با وجود اینکه ترامپ اذعان کرد که به شرکای اروپایی‌اش اجازه داده است تا روابط اقتصادی و تجاری خود با ایران را ادامه دهند و در حالی که دولتی‌ها و چهره‌ها و رسانه‌های نزدیک به آنان همچنان بر همراهی اروپا با ایران برای مقابله با تهدیدهای آمریکا دل خوش کرده بودند، سفیران طرف‌های اروپایی برجام، طی نشستی در اندیشکده «شورای آتلانتیک» در آمریکا تأکید کردند در مقابله با جمهوری اسلامی ایران کنار ترامپ خواهند ایستاد!
این واقعیت تجربه شده در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب است که اروپایی‌ها اگرچه به منافع خود در روابط و تعاملات بین‌الملل می‌اندیشند؛ اما به طور قطع هیچ‌گاه با راهبرد آمریکا مخالفت نخواهند کرد. تحولات جهانی و منطقه‌ای از سوریه و عراق و لبنان گرفته تا یمن و بحرین هم گویای این واقعیت است که اروپا دنباله‌رو آمریکاست و تفکیک بین این دو پس از آزمودن‌های مکرر امری بیهوده و عبث است.

۱۳۹۶/۸/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...