نسخه چاپی

گزارش اختصاصی نما:

رشد یا كاهش صادرات ، كدام آمار صحیح است؟

رشد يا كاهش صادرات ، كدام آمار صحيح است؟

آمارها از كاهش 2/3 درصدی صادرات در كشور خبر می دهد اما اینجا صادركنندگان داخلی با مسئولین دولتی همایشی برگزار كردند كه بیشتر به یك دورهمی صادراتی و وعده و وعیدهای كلیشه ای شبیه باشد.

آمارها از کاهش 2/3 درصدی صادرات در کشور خبر می دهد اما اینجا صادرکنندگان داخلی با مسئولین دولتی همایشی برگزار کردند که بیشتر به یک دورهمی صادراتی و وعده و وعیدهای کلیشه ای شبیه باشد.
اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور که این روزها آمار ایجاد یک و نیم میلیون شغل را می دهد، در همایش اخیر نیز از صادرات 47 میایارد دلاری خبر می دهد.
این در حالیست که معاون سازمان توسعه تجارت میزان صادرات کشور را 20 میلیارد دلار اعلام می کند.
محمد شریعت مداری وزیر صنعت معدن و تجارت در این همایش با نگاه واقع بینانه وضعیت صادرات را نامناسب ارزیابی کرد و به جمع گلایه کنندگان صادراتی پیوست و گفت: ظرفیت صادرات ایران 180 میلیارد دلار است اما فقدان باور و عزم ملی نسبت به اینکه صادرات غیر نفتی تنها راه شکوفایی اقتصادی کشور است مشکل اصلی توسعه صادرات به شمار می رود که به نظر می رسد به این باور و عزم ملی نرسیده ایم.
محمدرضا مودودی معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران در گفتگو با خبرگزاری دولت در پاسخ به این سوال که چرا صادرات ایران حرفی برای گفتن در جهان ندارد گفته است: براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، در 6 ماهه نخست سال جاری 20 میلیارد و 500 میلیون دلار صادرات داشتیم که متاسفانه این رقم نسبت به سال گذشته 2/3 درصد از نظر ارزشی کاهش داشته است.
روزنامه گسترش تجارت در گزارشی مفصل وضعیت صادرات را مورد بررسی قرار داد .سردبیر این روزنامه معتقد است مشکلات صادرکنندگان دلایل مختلفی دارد و می گوید : صادرکننده ما اگر می خواهد در صادرات موفق باشد مسلما باید بتواند در بازارهای رقابتی موفقیتی داشته باشد و باید کالایی را تولید کند که از نظر کیفیت و قیمت قابل رقابت با کالای مشابه خارجی باشد.
یکی از مهم ترین مسائلی که در این موضوع مطرح است واقعی بودن نرخ ارز می باشد و متاسفانه در کشور ما این نرخ به طور واقعی وجود ندارد و صادرکنندگان به میزان نرخ سال گذشته صادرات را انجام می دهند و این مساله مانع بزرگی برای آنهاست که علاوه بر این صادرکنندگان کشور نمی توانند ارز حاصل از صادرات خود را از طریق شبکه بانکی دریافت کنند و این نیز می تواند مشکل مهم و بزرگی بر سر راه آنها باشد.
تولید صادرات محور همان تعبیر درون زا و برون نگر اقتصاد مقاومتی است. بند دهم سیاست های اقتصاد مقاومتی بر حمایت همه جانبه و هدفمند صادرات کالا تاکید می کند اما کاهش صادرات در یکساله اخیر نشان می دهد که میان عملکرد ها با شعارها فاصله ها وجود دارد.

۱۳۹۶/۸/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...