نسخه چاپی

آغاز به كار آزمایشی منوریل قم

به گفته محمد دلبری شهردار قم، زیرساخت های فاز نخست مونوریل قم در حال حاضر از پیشرفت فیزیكی ۷۵ درصدی برخوردار بوده، كار احداث آن با جدیت دنبال می شود و حركت آزمایشی مونوریل در اسفندماه و تا پایان سال آغاز خواهد شد.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، اجرای طرح مونوریل از جمله طرح های مهر ماندگار دولت نهم و دهم از سال ۱۳۸۹ در بستر رودخانه قمرود شهر قم آغاز شد كه فاز نخست آن بطول ۸/۶ كیلومتر از پاركسوار شمالی تا مصلی در حال انجام بوده و پیشرفت خوبی نیز دارد.

باتوجه به وجود بارگاه ملكوتی حضرت فاطمه معصومه (س)، مسجد مقدس جمكران و حوزه های علمیه در شهر قم، زایرپذیر بودن این شهر و تاكیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینكه قم باید به شهری بین المللی تبدیل شود، توجه به حمل و نقل عمومی آن در توسعه این شهر اجتناب ناپذیر است.

حضور سالانه بیش از ۲۰ میلیون زایر، توجه به حمل و نقل درون شهری را در شهر قم دوچندان كرده كه طرح مونوریل می تواند علاوه بر جابجایی مسافران و زایران، در كاهش ترافیك شوارع این شهر نقش تاثیرگذاری داشته باشد.

اجرای طرح مونوریل در قم كاری منحصر بفرد در كشور می باشد كه متخصصان و كارشناسان خبره داخلی با وارد كردن فناوری مونوریل به ایران گام بلندی در خود كفایی و پیشرفت كشور برداشته اند.

اجرای مونوریل قم موجب رفاه و تسهیل رفت و آمد زایران شده و به پیشرفت عمرانی و توسعه این شهر نیز كمك قابل توجهی خواهد كرد.

مناقصه فاز دوم طرح مونوریل قم از مصلی تا پردیسان نیز انجام شد و كارهای مطالعاتی آن در دست اجرا است.

در فاز نخست طرح مونوریل هشت ایستگاه در نظر گرفته شده است كه سه ایستگاه آن در مراحل نهایی ساخت است و معماری ظاهری آنها بزودی آغاز خواهد شد.

كار بتون ریزی و احداث ۲۵۵ ستون مونوریل قم به اتمام رسیده است كه احداث مونوریل براساس زمان بندی در نظرگرفته شده به پیش می رود.

براساس ارزیابی های صورت گرفته مونوریل قم توان جابجایی ۱۹ هزار مسافر را در ساعت دارد كه جابجایی این حجم از مسافر مزیت بزرگی برای حمل و نقل درون شهری قم به شمار می رود، ضمن اینكه با افزایش تعداد واگن ها می توان مسافر بیشتری جابجا كرد.

ایستگاه های مونوریل قم در دو طبقه احداث می شود و امكانات رفاهی نیز برای ایستگاهها در نظر گرفته شده است.

رعایت معماری ایرانی اسلامی مبنای ساخت ایستگاه های مونوریل بوده كه در این زمینه در هر ایستگاه، معماری اسلامی با توجه به ویژگی های شهر لحاظ خواهد شد.

۱۳۹۱/۷/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...