نسخه چاپی

"مسجد جامع هرات" در معرض تخریب قرار دارد

مسئول اداره حفظ بناهای تاریخی در هرات گفت: هرات دارای بیش از 800 بنای تاریخی از دوره های مختلف است كه در حال حاضر این بناهای تاریخی در حال تخریب است.

به گزارش نما به نقل از میزان، زلمی صفا مسوول اداره حفظ بناهای تاریخی در هرات با اشاره به شهر هرات مهد فرهنگ و تاریخ افغانستان، گفت: هرات دارای بیش از 800 بنای تاریخی از دوره‌های مختلف است که در حال حاضر این بناهای تاریخی در حال تخریب است.

مسوول اداره حفظ بناهای تاریخی در هرات از تخریب مهمترین بنای تاریخی در هرات مسجد جامع بزرگ که بیش از 850 سال قدمت دارد گفت: بر اثر بی توجهی دولت نسبت به بناهای تاریخی این بنای مهم تاریخی در حال تخریب است.

وی افزود: هئیت‌های زیادی از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ برای بررسی نقاط مختلف مسجد جامع هرات آمدند و وعده‌های ترمیم مجدد آن را دادند اما تاکنون این وعده‌ها سال‌ها است که عملی نشده است از بی توجهی دولت نسبت به بناهای تاریخی به شدت نگران است.

«فریدون سروری» رئیس اداره شهرسازی هرات گفت: به دستور رئیس جمهور افغانستان برنامه ترمیم 8 مسجد جامع تاریخی در افغانستان صادر شده و هئیتی از سوی وزارت‌های اطلاعات و فرهنگ و وزارت شهرسازی برای بررسی نقاط مختلف مسجد جامع تاریخی به هرات آمده است.

وی افزود: قرار است تا بیش از 4 میلیون دلار برای ترمیم مسجد جامع بزرگ هرات در بخش‌های ترمیم کاشی‌ها، خشت فرش‌های بام مسجد جامع، سیستم‌های برقی و آب‌رسانی و دیگر بخش‌هایی که نیاز به ترمیم مجدد دارد اختصاص داده شود.

سروری بیان کرد: پس از بررسی‌های هییت از نقاط مختلف مسجد جامع هرات که نیاز به مرمت دارد کار ترمیم آن آغاز خواهد شد که این کار مدت سه سال طول خواهد کشید.

رئیس اداره شهرسازی هرات گفت: در آینده‌ای نزدیک به دنبال کار ترمیم بناهای تاریخی کار برنامه راهبردی ساخت و ساز شهری هم به پایان خواهد رسید که در آن شهر جدید هرات ترسیم شده و برای بیش از 1 و نیم میلیون نفر جمعیت برای زندگی و ساخت و ساز سنجیده شده است، و قانون‌های جدیدی برای حفظ بناهای تاریخی و جلوگیری از تخریب آن از سوی شهروندان برای ساخت و ساز‌های جدید در هرات تعریف شده است.

وی خاطرنشان کرد: برای یکجا شدن آوارگی که از ولایت‌های دیگر به هرات آمدند در برنامه هرات نو قرار است تا شهرک‌هایی برای اسکان آنها خارج از شهر ساخته شود تا از افزایش شهرنشینی‌ها نیز در هرات جلوگیری شود.

در حال حاضر هرات دارای بیش از 800 بنای تاریخی است که به گفته مسوولان اطلاعات و فرهنگ هرات براثر بی توجهی دولت نسبت به این بناهای مهم تاریخی بیش از 60 در صد یا به مرور زمان از بین رفته و یاهم از سوی شهروندان تخریب شده است.

۱۳۹۶/۸/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...