نسخه چاپی

ادامه سیر نزولی اعتبار نمایشگاه مطبوعات در دولت روحانی!

ادامه سير نزولي اعتبار نمايشگاه مطبوعات در دولت روحاني!

نمایشگاه مطبوعات در سال‌های اخیر و پس از روی كارآمدن دولت یازدهم و دوازدهم سیر صعودی نداشته و با اقبال عمومی همراه نبوده و فضای آن روز به روز سردتر شده است.

بيست‌وسومين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاريها با حضور بيش از 940 رسانه در 10 گروه اصلي و پنج گروه فرعي در محل مصلي تهران آغاز به کار کرده است. اين نمايشگاه شعار خود را «رسانه‌هاي آزاد، انسجام اجتماعي، پيشرفت ملي» انتخاب کرده است؛ اما براي دومين سال غياب رسانه‌هاي مطرحي از هر دو طيف سياسي موافق و منتقد دولت دوازدهم را تجربه مي‌کند. رسانه‌هايي که به نظر مي‌رسد مهم‌ترين و بزرگ‌ترين گردهمايي صنفي خود را ديگر جزء اولويت‌هاي کاري خود نمي‌دانند. حضور نداشتن خبرگزاري‌هاي بزرگي، چون «فارس» و «تسنيم» و روزنامه‌هايي، چون «دنياي اقتصاد»، «شرق»، «اعتماد»، «آفتاب يزد»، «جهان صنعت»، «هفته نامه شما» و... تا حدودي اعتبار اين نمايشگاه را خدشه‌دار کرده و حضور نداشتن رئيس‌جمهور در مراسم افتتاحيه و سپردن امور به معاون اول نيز حکايت از آن دارد که دولت نيز چندان رمقي براي ايجاد تحول در عرصه مطبوعات ندارد! گویا آقاي روحاني ترجيح داده‌اند همزمان با افتتاح نمايشگاه مطبوعات، مشغول دريافت استوارنامه سفراي سريلانکا، تانزانيا و فنلاند باشند!
واقعيت آن است که نمايشگاه مطبوعات در سال‌هاي اخير و پس از روي کارآمدن دولت يازدهم و دوازدهم سير صعودي نداشته و با اقبال عمومي همراه نبوده و فضاي آن روز به روز سردتر شده است. درباره علل اين وضعيت مي‌توان به موارد زير اشاره کرد:
محقق نشدن وعده‌هاي حمايتي دولت از مطبوعات، يکي از مهم‌ترين عواملي است که موجب سردي روابط رسانه‌ها و دولت شده است. دولت يازدهم با وجود شعارها و وعده‌هايي که در حوزه فرهنگ و رسانه داده است، اقدام قابل توجه و برنامهاي تحولي در اين عرصه نداشته و رکود در عرصه اقتصادي به ميدان فرهنگ نيز کشيده شده است. برخورد سياسي تبعيض‌آميز دولت با برخي رسانه‌هاي ارزشي نيز موجب شده است تا برخي از حضور نداشتن‌ها اقدامي اعتراضي به اين نوع رفتارهاي دولت قلمداد شود.
علت دیگر آن است که به طور کلي، اين نمايشگاه به يک محفل صنفي تقليل يافته که براي عموم جذابيت قابل ملاحظه‌اي را ندارد. تا آنجا که وضعیت کنونی نمایشگاه مطبوعات بیش از آنکه رنگ و بوی بهار را در خود داشته باشد، به رنگ پاییز در آمده است و دولت اعتدال باید پاسخی درخور برای آن ارائه دهد.

۱۳۹۶/۸/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...