نسخه چاپی

آمریكا بالگردهای نظامی خود را از پاكستان پس گرفت

به گزارش نما - ایرنا نوشت: آمریکا 9 فروند بالگرد خود را که برای مبارزه با تروریست ها در اختیار پاکستان قرار داده بود از این کشور پس گرفت.


به گزارش رسانه های پاکستان، این تعداد بالگرد ، سال 2002 میلادی بر اساس یک توافقنامه بین اسلام آباد و واشنگتن در راستای مبارزه با قاچاق مواد مخدر و گروههای تروریستی در مرزهای مشترک این کشور و افغانستان در اختیار پاکستان قرار گرفت .
با این حال نگهداری و سوخت بالگردها که از نوع Huey II بود بر عهده آمریکا بود.

بر اساس توافقنامه صورت گرفته بین دو کشور این بالگردها بدون پرداخت قیمت آن در اختیار دولت پاکستان قرار گرفت تا از آن برای کنترل مرزهای مشترک با افغانستان مورد استفاد قرار گیرد.

بعد از پایان مدت این توافقنامه دولت پاکستان قادر بود این بالگردها را خریداری نماید اما دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از پاکستان خواست این بالگردها را فورا به این کشور بازگرداند .
وزارت کشور پاکستان اخیرا با ارسال نامه به وزارت کشور ایالت متحده آمریکا خواهان نگهداری و خرید بالگردها شد، اما دولت آمریکا به طور قطعی با این درخواست مخالفت کرد و با تعیین ضرب الاجل از پاکستان خواست آنها را بازگرداند.
از ماه اکتبر سال جاری تاکنون پاکستان هفت فروند از این بالگردها را تحویل آمریکا داده بود . روز گذشته نیز دو بالگرد باقی مانده تحویل آمریکا شد .

آمریکا قرار است این بالگردها را به کشوری ثالث بفروشد.

روزنامه انگلیسی داون به نقل از یک منبع دولتی در پاکستان اعلام کرد: دولت پاکستان که اکنون با کمبود بالگرد برای کنترل مرزهای مشترک خود با افغانستان روبروست در نظر دارد با آمریکا برای خرید بالگردهای جدید وارد گفت و گو شود .
مقامات آمریکایی هنوز به این درخواست پاکستان واکنشی نشان نداده اند .
پس از اعلام راهبرد جدید افغانستان و جنوب آسیا توسط دونالد ترامپ که طی آن پاکستان متهم به حمایت از تروریسم شد روابط بین واشنگتن و اسلام آباد به شدت تیره شده است.

از سوی دیگر دولت پاکستان اعلام کرد: کمکهای آمریکا به پاکستان تحت عنوان متحدان جنگ با تروریسم به طور کامل قطع شده است و این کشور از یکسال گذشته تاکنون هیچ کمکی دریافت نکرده است .
دولت آمریکا طی سالیان اخیر سقف کمکهای نظامی و غیر نظامی به پاکستان را به شدت کاهش داده بود .

۱۳۹۶/۸/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...