نسخه چاپی

جمالی در گفتگو با نما:

مذاكره مجدد در مورد برجام امكان پذیر نیست/ آمریكا به دنبال امتیاز گیری بیشتر در برجام است

مذاكره مجدد در مورد برجام امكان پذير نيست/ آمريكا به دنبال امتياز گيري بيشتر در برجام است

عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: مذاكره مجدد درباره برجام به هیچ وجه امكان پذیر نیست. به فرض محال كه همچین اقدامی صورت گیرد نمی توان تصور كرد كه رئیس جمهور بعد ترامپ هم نگوید كه من این قرارداد را قبول ندارم و باید دوباره بازنگری دیگر صورت گیرد، مگر حقوق بین الملل و ظن دیپلماتیك را قبول ندارند.


محمد جواد جمالی نوبندگانی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار نما، درباره نقش اروپا درمقابل بدعهدی های آمریکا در برجام اظهار کرد: برجام یک توافقنامه ای است که بین ایران و کشورهای 1+5 منعقد شده است، این قرارداد نه بین ایران و آمریکا و نه میان ایران و اروپا است بلکه همه کشورهایی که امضا کردند و مذاکره کرده اند بسته شده است.
وی ادامه داد: ما شاهد این بودیم که از ابتدای اجرایی شدن برجام که حدود دو سال از آن می گذرد، آمریکا بدعهدی های خود را شروع کرد و همانطور که در گزارش هفتم وزارت امور خارجه به کمیسیون امنیت ملی مجلس آمده است، متاسفانه به تعهداتشان عمل نکرده اند و فضا سازی هایی را ترتیب داده اند که سایر کشورهای دیگر هم خوف و هراسی از ارتباط به خصوص اقتصادی با جمهوری اسلامی داشته باشند.
دبیر کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: نقش آمریکا در قبال برجام مخرب و غیرسازنده بوده است اما اروپایی ها متاسفانه از جمهوری اسلامی توقع داشتند که به تعهداتش عمل کند اما اقدام عملی برای رعایت کردن برجام از سوی آمریکا کاری انجام نداده است.
جمالی نوبندگانی با بیان اینکه آمریکا در مرحله موضع گیری ثابت مانده است و دو سال مدت کمی نبوده است، بیان کرد: گاها می بینیم اروپا در این اواخر سیاست دوگانه ای را درپیش گرفته است و به دنبال صحبت های ترامپ می گویند برجام حفظ شود اما در بحث های دیگر مانند موشک و به اسم نفوذ منطقه ای ایران دنبال آمریکا است.
عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی افزود: این صحبت ها بسیار مخرب است و در رابطه با برجام و روابط دو جانبه کشورها مانند فرانسه و انگلستان با ایران تاثیرگذار خواهد بود. ما در رابطه با منافع ملی مان با کسی مذاکره نمی کنیم و نه نیاز به اجازه کسی داریم زیرا خط قرمز ما محسوب می شود و مذاکره ای در این زمینه مطرح نیست.
دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در خصوص برجام صرفا مسائل صلح آمیز هسته ای مطرح بوده است که می توانست آزمونی برای جامعه جهانی باشد، که حسن نیت جمهوری اسلامی ثابت شد زیرا در مذاکرات شرکت کرد و نشان داد هرگز به دنبال سلاح هسته ای نبوده است.
وی اظهار کرد: مذاکره مجدد درباره برجام به هیچ وجه امکان پذیر نیست. به فرض محال که همچین اقدامی صورت گیرد نمی توان تصور کرد که رئیس جمهور بعد ترامپ هم نگوید که من این قرارداد را قبول ندارم و باید دوباره بازنگری دیگر صورت گیرد، مگر حقوق بین الملل و ظن دیپلماتیک را قبول ندارند.
عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: این دبه کردن ها شاید یک سناریوی از پیش تعیین شده بوده است تا ما را به اینجا برسانند، مخصوصا ترامپ که در زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرد که برجام را پاره می کنم و در سخنرانی سازمان ملل گفت برجام بایست شرمساری ملت آمریکا است و به نظر می رسد این ها جوسازی هایی است که ملت و دولت ما را تحت فشار قرار دهند تا امتیازات بیشتری بگیرند ما امیدواریم در این بدعهدی هایی که در برجام است تقسیم کاری میان امریکا و اروپا صورت نگرفته باشد.

۱۳۹۶/۸/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...