نسخه چاپی

حذف دلار به زبان ساده

اگر برای اقتصاد را همچون بدن انسان، پیكره ای به عظمت همه كشورهای دنیا قائل باشیم، پول نقش خون را در این كالبد بازی خواهد كرد و با نبود آن، هیچگاه جریان اقتصادی شكل نخواهد گرفت. پول سكان فرماندهی هدایت و ارشاد اقتصاد و‏‎ ‎‏جامعه را عهده دار است.

به گزارش نما به نقل از رجانیوز، عمدتا در معاملات در قبال دریافت کالا و خدماتی، وجه و پولی پرداخت می شود، ولی سی سال پس از جنگ جهانی دوم، امریکا در قبال تامین امنیت اروپا، صندوق ذخیره جهانی شدن را پیشنهاد نمود و با پذیرش آن، دلار به عنوان پول جهانی معرفی شد. به عبارتی دیگر دلار تبدیل به سکان فرماندهی هدایت و ارشاد اقتصاد و جامعه جهانی را به عهده گرفت. سکانی که سکاندار آن کسی جز امریکایی ها نبوده و نیستند و آنها بصورت هوشمندانه دلار را به منشا و منبع اصلی ثروت اقتصاد جهانی تبدیل کردند و این خود زمینه اصلی برای سلطه جهانی امریکا بر سایر کشورها گردید.

شاید تصور شود که این نیروی نظامی امریکا است که موجب کرنش بسیاری از کشورها در مقابل امریکا در سالیان گذشته شده است، در حالیکه بر خلاف تصور عمومی، دلار چنان قدرتی را به امریکا داده است که با کمک آن می تواند جریان اقتصادی کشورها را کنترل کرده و در صورت انجام اعمال خلاف منافع ایالات متحده از سوی کشورها، از این ابزار برای تحت فشار قراردادن استفاده کند.

با این حال، در سالیان اخیر، کشورهای مختلف در صدد کاهش فشار امریکا بر اقتصادشان با کاهش وابستگی به دلار به عنوان ارز جهانی بر آمدند. پیمان‌های دو یا چند جانبه‌ای که کشورهای نوپدید اقتصادی، شبکه‌های جدیدی مثل بریکس (BRICS ) ، آسه آن (ASEAN)، سارک (SAARC) و حتی اتحادیه اروپا (EURO) موجب حذف دلار از مبادلات تجاری کشورهای عضو شده و به هژمونی امریکایی ضربه زده و امریکایی ها با حملات نظامی به کشورهای خاورمیانه در صدد جبران و بازگشت هژمونی جهانی خود بر آمدند.

هر چند تلاش هایی در راستای کاهش وابستگی به دلار در معادلات جهان صورت گرفته، اما سستی و تعلل دولت در ایران، مانع جدی حضور ایران در مجامع بین المللی چون بریکس که در آن استفاده از دلار در بین کشورهای برزیل، روسیه، چین، هندوستان و آفریقای جنوبی کاهش یافته شده است.

امریکایی ها هم از وابستگی ایران به دلار در مبادلات تجاری بین المللی خود، حداکثر استفاده را کرده و با تحریم U-Turn ایران را در استفاده از دلار در مبادلات بین المللی منع کرد تا شاهد کاهش تراز تجاری ایران و ضربه جدی به اقتصاد داخلی ایران باشیم. در توافق هسته ای (برجام) نیز این تحریم همچنان باقی ماند تا فشارها به اقتصاد ایران برجا بماند.

با این وصف، راهکار جدی برای نجات اقتصادی، مذاکره برای برداشته شدن تحریم U-Turn نیست، بلکه راهکار در انعقاد پیمان پولی دو یا چند جانبه میان ایران و کشورهای عمده طرف معامله است. پیمانی که در آن دو یا چند کشور توافق می کنند، در مبادلات تجاری خود، به جای استفاده از دلار از ارزهای ملی استفاده کنند. با این پیمان، عملا تحریم های امریکایی بی اثر خواهد شد و عملا هژمونی دلاربه عنوان مهمترین ابزار امریکایی ها برای تحت فشار قراردادن اقتصاد ایران از بین خواهد رفت.

۱۳۹۶/۸/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...