نسخه چاپی

مشاور ارشد رئيس جمهور

كمبود ارز و سكه به معنی نبود آن نیست

عکس خبري -کمبود ارز و سکه به معني نبود آن نيست

مشاور ارشد رئیس جمهور در یك گفت و گوی تلویزیونی درباره تحریم و بازار ارز سخن گفت.

به گزارش نما، مجتبی ثمره هاشمی در گفت‌وگو با شبکه العالم تاکید کرد که شالوده رژیم صهیونیستی بر پایه تهدید کشورهای منطقه و جهان اسلام پی ریزی شده است. رژیم صهیونیستی شمشیر تهدید غرب علیه کشورهای منطقه و جهان اسلام است.
در ادامه گزیده ای از گفت و گوی ثمره هاشمی می آید:

ما به تهدیدهای رژیم صهیونیستی که بیشتر جنبه تبلیغات روانی دارد عادت کرده‌ایم. این تهدیدها از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در ایران وجود دارد.

رژیم صهیونیستی طی شصت و چند سالی که در منطقه جعل شده است تاکنون پنج جنگ به راه انداخته و هزاران نفر را کشته و میلیون‌ها تن را آواره کرده است. بنابراین، تهدید و اشغالگری و تجاوز ماهیت این رژیم را تشکیل می‌دهد. مسئله اصلی که در این میان مطرح است این است که چرا باید چنین تهدیدی وجود داشته باشد. کشورهای مدعی حقوق بشر چرا جلوی این تهدیدها را نمی‌گیرند و اگر تهدیدی نیز صورت می‌گیرد چرا آن را محکوم نمی‌کنند؟

70 سال است که آمریکایی‌ها برای ایران مشکل‌ساز هستند. آن‌ها پیش از انقلاب اسلامی با حمایت از رژیم‌های دست‌نشانده و پس از انقلاب اسلامی نیز با سنگ اندازی در برابر نظام جمهوری اسلامی برای ایران مشکل ساخته‌اند.

مسئله تحریم‌ها مسئله تازه‌ای نیست. تحریم‌ها از زمان صدام و جنگ تحمیلی عراق علیه ایران آغاز شد و آن زمان اصلاً بحث برنامه هسته‌ای ایران مطرح نبود. به نظر می‌رسد که مأموریت همیشگی دولت‌های آمریکا، مخالفت با ملت ایران است. هدف آمریکایی‌ها از اعمال تحریم علیه ایران فشار بر ملت ایران است، اما با گذشت بیش از 30 سال از انقلاب، آن‌ها باید آموخته باشند که یک ملت با این تحریم‌ها تسلیم نمی‌شود و راه خود را پیدا می‌کند.
حجم اقتصاد ایران در طول یک سال 1200 میلیارد دلار است
مشاور رئیس جمهور در پاسخ به این سؤال که علت تحولات اقتصادی اخیر به ویژه سقوط 40 درصدی ارزش ریال در برابر دلار گفت: این اعداد و ارقام دقیق نیست. حجم اقتصاد ایران در طول یک سال 1200 میلیارد دلار است. آنچه از این حجم به خارج از ایران مربوط می‌شود، حدود 10 تا 15 درصد است؛ یعنی 10 تا 15 درصد از اقتصاد ایران به خارج بستگی دارد و مابقی آن داخلی است. این مسئله نشئت گرفته از آثار فشارهای خارجی بر انقلاب اسلامی است زیرا ملت ایران توانسته است راه خود را در این شرایط پیدا کند و به این ترتیب بسیاری از تولیدات ایرانی داخلی هستند.

با همه این فشارها، اقتصاد ایران از رتبه 22 به رتبه 17 صعود کرده است. البته در برهه‌ای خاص بر روی بازار ارز فشاری وارد شده است که ناشی از تزریق‌هایی بود که در انتقال پول صورت گرفته وگرنه ذخایر ارزی کشور و صنایع ملی، ذخایر معتبر و معتنابهی هستند. نبود تناسب عرضه و تقاضا در برخی موارد و همچنین فشار روانی ناشی از تقاضا عامل نوسانات اخیر قیمت ارز است. کمبود ارز و سکه به معنی نبود آن نیست.

در حال حاضر با رایزنی با اقتصاددانان، مجلس و سایر نهادها راه حل‌هایی مطرح شده است تا کم کم ارز مورد نیاز بازار با تشخیص نیازهای واقعی تأمین شود زیرا بخشی از نیازها کاذب است و بخشی دیگر نیازهای واقعی بازار هستند که باید نهایتاً تبدیل به کالاهای اساسی شود.

خوشبختانه این تهمید فراهم شده است که تشخیص داده شود نیاز واقعی کدام و نیاز کاذب کدام است. در حال حاضر دولت نیاز واقعی را تامین کرده است. به همین دلیل، طی چند روز اخیر بار دیگر ارزش ریال رو به فزونی نهاد و امیدواریم طی هفته‌های آتی بتواند به نقطه تعادل خود برسد و آرامش به بازار بازگردد.



نیازمندی 10 تا 15 درصد کل اقتصاد ایران به خارج

دولت کالاها را طبقه بندی کرده است. طبقه اول با ارز رسمی با قیمت مصوب مجلس تأمین می‌شود. از میان اقلامی که در این طبقه می‌گنجد می‌توان به نیازهای غذایی مردم نظیر گندم و غذای دام اشاره کرد. بقیه کالاها که جنبه اساسی ندارند مطابق با بازار تنظیم می‌شوند.

پیش بینی من آن است که ظرف یکی دو ماه آینده این تعادل در بازار برقرار خواهد شد و نیاز واقعی با عرضه واقعی ارز تعادل خواهد یافت.

همان طور که رئیس جمهور کشورمان گفت، ما در یک جدال اقتصادی با دشمن هستیم. آن‌ها راه‌هایی را به روی ما می‌بندند و ما راه‌های جایگزین می‌یابیم، اما نکته اینجاست که فقط 10 تا 15 درصد از کل اقتصاد ما به خارج نیازمند است. به همین سبب، هرگونه نوساناتی در این مجال قابل مدیریت است.

بخشی از تلاطم بازار ناشی از تبلیغات و فشار روانی است و شاهد این گفته بازار بورس ایران است. بازار بورس و بازار سرمایه امروز در عالی‌ترین سطح خود است و شاخص‌های بورس به طور سرسام آوری افزایش پیدا کرده است که به این معنی است که بخش عظیمی از سرمایه‌های مردم به سمت بورس روانه شده است و این علامتی مثبت در اقتصاد ایران است، اما تحلیلگران معمولاً به نکات مثبت توجه نمی‌کنند.

۱۳۹۱/۷/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...