نسخه چاپی

ركود به مسكن بازنمی‌گردد

اگر متغیرهای اقتصادی و سیاسی به شكلی كه اكنون قرار گرفته، باقی بماند و اتفاق غیرمنتظره‌ای در صحنه سیاست و اقتصاد نیفتد، روند موجود در بازار مسكن تداوم خواهد داشت.

به گزارش نما به نقل از اتاق تهران،مهدی سلطان محمدی تحلیلگر بازار مسکن در یادداشت خود نوشت:

افزایش ۱۸.۵ درصدی معاملات مسکن شهر تهران در آبان ماه سال جاری علامت دیگری از خروج بازار مسکن از رکود چندین ساله است بااین‌وجود برخی گمانه‌ها به ایجاد انتظار بازگشت رکود دامن می‌زند. آیا بازگشت رکود تورمی و کاهش میزان تقاضا تهدید کنونی بازار مسکن است؟ من چنین انتظاری با توجه به شرایط موجود ندارم. اگر متغیرهای اقتصادی و سیاسی به شکلی که اکنون قرار گرفته، باقی بماند و اتفاق غیرمنتظره‌ای در صحنه سیاست و اقتصاد نیفتد، روند موجود در بازار مسکن تداوم خواهد داشت. خروج از رکود و افزایش میزان معاملات و رشد قیمت به‌اندازه تورم پیش‌بینی بود که از ابتدای سال جاری توسط کارشناسان بخش مسکن ارائه‌شده بود. در حال حاضر دلیل بر معکوس شدن این روند وجود ندارد و البته جهش چشم‌گیری هم در قیمت‌ها نخواهیم داشت.

سیاست دولت در زمینه تسهیلات افزایش آرام و مداوم است. این سیاست‌گذاری به نظر درست می‌آید چراکه با تقویت قدرت خرید مصرف‌کننده از طریق وام بخش تقاضا تمایل به تحرک به بیشتر پیدا می‌کند. تردیدی نیست که افزایش اعتبارات به تحرک تقاضا کمک می‌کند و بهبود فعلی بازار مسکن تا حدودی به دلیل اجرای همین سیاست‌هاست اما غیر از مسئله تسهیلات هم به دلیل بهبود کلی عوامل مؤثر در بازار، روند مثبتی در جریان است.

به‌طورمعمول مسئله تسهیلات بانکی خرید مسکن برای اقشار متوسط مطرح می‌شود و خانه‌های ارزان‌قیمت را پوشش می‌دهد اما نباید فراموش کرد که رونق خانه‌های ارزان‌قیمت در نهایت به رونق خانه‌های متراژ بالا و گران‌تر منجر می‌شود. همیشه در دوره رونق وضعیت به‌این‌ترتیب است که خانه‌های ارزان‌قیمت‌تر و کوچک‌تر بیشتر معامله می‌شود و افزایش معاملات در این بخش دومینو وار به بخش‌های دیگر بازار سرایت می‌کند. فرض کنید اکنون‌که بازار کاشانه‌های کوچک رونق گرفته خرید اولی‌ها این واحدها را خریداری می‌کنند و درعین‌حال فروشندگان این واحدها امکان خرید خانه‌های بزرگ‌تر را پیدا می‌کنند، یعنی کسی که خانه پنجاه متری فروخته متقاضی مسکن 80 متری است و کسی که 80 متری فروخته متقاضی 120 متری است. بخش‌های مختلف مسکن به فاصله کمی تحت تأثیر یکدیگر قرار می‌گیرد و تغییرات قیمت در مناطق مختلف شهر تهران به گواه رونق در دوره‌های قبل، همبستگی بالایی دارد و ضریب آن بالای 95 درصد است. با توجه به این می‌توان انتظار داشت که تغییر در تعداد معاملات و قیمت مسکنی که در آپارتمان‌های کوچک و متوسط ایجادشده، با تأخیر در سایر بخش‌ها هم دیده شود. در مورد شهرستان‌ها البته وضعیت متفاوت است. شهرهای بزرگ همبستگی بیشتری در این زمینه با پایتخت دارند اما شهرستان‌های کوچک تابع شرایط خاص خودشان‌اند.

۱۳۹۶/۹/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...