نسخه چاپی

داعشی های افغانستان چقدر حقوق می گیرند؟

به گزارش نما- پارسینه به نقل ازدیپلمات کشور قرقیزستان و مقام ارشد سابق سازمان ملل در امور افغانستان نوشت: فقر اقتصادی در افغانستان باعث شده برخی افراد در ازای دریافت ماهانه ۵۰۰ دلار به استخدام داعش درآیند.




طلعت بیک مصادیق اف روز سه شنبه در نشست; تحلیل زمینه های حضور و فعالیت تروریسم تکفیری در آسیای مرکزی و افغانستان در دانشگاه فردوسی مشهد افزود: این در حالی است که طالبان برای به خدمت گرفتن افراد به آنان ماهانه ۲۵۰ دلار پرداخت می کرد.

وی اظهار کرد: طبق آمار رسمی تا ۲ سال قبل ۱۵ تا ۲۰ گروه کوچک وابسته به داعش در قرقیزستان فعال بودند که به دلیل وجود بیکاری و مشکلات اقتصادی، این گروهها می توانند با سوء استفاده از اسلام، جوانان بیکار را در خدمت اهداف خود درآورند.

وی گفت: از نکات مورد توجه این گروهها این است که امامان جمعه آنها اهل قرقیزستان نیستند بلکه از دیگر کشورها همچون پاکستان و بنگلادش آمده اند و برای خود قدرت گرفته اند به طوری که به مقامات دولتی به دلیل عدم حضور در نماز جمعه، تذکر می دهند.
وی با بیان اینکه در گذشته قزاقستان، قرقیزستان و ترکمنستان کمتر از ازبکستان و تاجیکستان افراد تند مذهبی داشتند، افزود: به دلیل سیاست اهمال گرایی، هم اینک شاهد بیشترین خوانش های رادیکال مذهبی در قرقیزستان هستیم.

مقام ارشد سابق سازمان ملل در امور افغانستان با اشاره به وضعیت طالبان و داعش در افغانستان، طالبان را بخش جدایی ناپذیر جامعه افغانستان برشمرد و افزود: در ابتدای ظهور این گروه و یا بعد از سقوط حکومت آنها، لازم بود که برای حضور آنها در عرصه سیاسی گفتگو شود اما به دلیل اینکه برخی افراد علاقه ای به صلح و ثبات ندارند، این کار انجام نشد.

مصادیق اف ادامه داد: طبق آمار منابع رسمی افغانستان، حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ نیروی خارجی در بلخ، جوزجان، قندوز و بدخشان به زنان و مردان گروههای افراطی آموزش می دهند هر چند که در این خصوص ۲ دیدگاه وجود دارد، برخی آنرا بزرگنمایی کشور روسیه خوانده و برخی دیگر معتقدند که روز به روز بر گروههای افراطی افزوده می شود.
وی گفت: عدم استفاده از گروههای طالبان سبب شد که این گروه به طرف گروههای افراطی تر که از نظر مالی و لجستیکی قوی هستند جذب شود.

وی اظهار کرد: با توجه به شرایطی که گروههای تندرو و افراطی به نام اسلام در افغانستان و آسیای مرکزی ایجاد کرده اند، همه کشورهای همسایه و حتی دیگر کشورها باید در مبارزه با افراط گرایی دست به دست هم بدهند و گرنه مشکلاتی که در این کشورها وجود دارد دامن دیگران را هم خواهد گرفت.

۱۳۹۶/۹/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...