نسخه چاپی

33 سال پيش در چنين روزي

اگر از من برای كسی توصیه آمد بزنید به دیوار

عکس خبري -اگر از من براي کسي توصيه آمد بزنيد به ديوار

امام خمینی: كسی كه مجرم است باید به جزای خودش برسد و توصیه از احدی قبول نباید بشود. من این را كراراً گفته‎ام، اگر از من توصیه برای كسی آمد، از دفتر من برای كسی توصیه آمد، از كسانی كه به من مربوطند توصیه آمد، بزنید به دیوار!

رخدادهای 20مهر 1358

چکیده

رهبر انقلاب امروز شرکت کنندگان در سمینار دادگاههای انقلاب و حکام شرع سراسر کشور را به حضور پذیرفته و با آنان در مورد مسئولیت بزرگ قضاوت در جمهوری اسلامی سخن گفتند .

استقلال قاضی و توصیه ناپذیری وی ، دقت در احکام دادگاه ها که مطابق با شرع باشد و خود داری از هرج و مرج و اینکه یک انقلابی نمی تواند هرکاری دلش خواست انجام دهد و ...از جمله سخنان امام در این دیدار بود .

رهبر انقلاب همچنین در این دیدار در مورد لزوم تشکیل دادگاه ویژه روحانیت سخن گفته و فرمودند : خدا می داند که یک ساواکی پیش من محترمتر از یک آخوند فاسد است .

داریوش فروهر که برای بررسی اوضاع مناطق غربی کشور به کردستان رفته بود امروز طی سخنانی به دخالت ها و توطئه های دولت عراق علیه انقلاب اسلامی اشاره کرده و گفت : انقلاب اسلامی محدود به مرزهای جغرافیایی ایران نمانده و ما پاسخ دولت عراق را داخل خاک این کشور خواهیم داد .

امروز انتخابات شوراهای شهر در اکثر نقاط کشور برگزار شد . این انتخابات در برخی از شهرها با درگیری و زد و خورد همراه بود به نحوی که در هشتپر طوالش نیز به چند حوزه رای گیری حمله شد و صندوق های رای از بین رفت . در زاهدان نیز درگیری و زد و خورد روی داده و یک پاسبان شهید شد .

رهبر انقلاب امروز شرکت کنندگان در سمینار دادگاههای انقلاب و حکام شرع سراسر کشور را به حضور پذیرفتند . اهم بیانات امام خمینی در این دیدار عبارت است از :

مسئولیت بزرگ قضاوت در جمهوری اسلامی

1- مسئله قضاوت یک مسئله بسیار خطیری است... چنانچه خدای نخواسته به طور دقیق؛ به طور شایسته عمل نشود، علاوه بر مسئولیت شرعیه نسبت به اصل قضیه، یک مسئولیت بزرگتری هم هست. و آن این است که شما قاضی در جمهوری اسلامی هستید، و ممکن است که جمهوری اسلامی در خطر بیفتد؛ یعنی وِجهه‎اش یک وِجهه ناشایسته‎ای بشود.

اگر از من برای کسی توصیه آمد بزنید دیوار

2- هم احتیاط باید در کار باشد؛ هم قدرت باید در کار باشد. کسی که مجرم است باید به جزای خودش برسد و توصیه از احدی قبول نباید بشود. من این را کراراً گفته‎ام، اگر از من توصیه برای کسی آمد، از دفتر من برای کسی توصیه آمد، از کسانی که به من مربوطند توصیه آمد، بزنید به دیوار! قاضی نباید تحت تأثیر کسی باشد. قاضی آزاد است و باید در محیط آزاد عمل بکند.
آقای دکتر بهشتی را از او می‎ترسند اینها، برای اینکه یک فرد لایقی است؛ و اینها نمی‎خواهند اینطور افراد باشند؛ می‎خواهند یکی‎یکی [هتک کنند] نوبت همه‎تان شاید برسد! یکی‎یکی، هر کس را یک جایی ببینند، یک کاری انجام می‎دهد می‎خواهند هتک حرمتش بکنند، یا ساقطش بکنند.

چون انقلاب شده نمی توانیم هر کسی را بگیریم و شلاق بزنیم

3- اینطور امور را سرسری نگیرید. یا از باب اینکه این امور مربوط به انقلاب نیست، گوش نکنید به حرف و کنار بروید، هیچ کاری به آن نداشته باشید. یا اگر مبتلا شُدید، روی موازین شرع، به آنطوری که شارع مقدس فرموده است؛ نه اینکه حالا چون انقلاب است ما هرکس را دلمان خواست بزنیم، هر کس را دلمان خواست شلاق بزنیم، هر کس را دلمان خواست حبس بکنیم، هر کس را دلمان خواست خدای نخواسته اعدام بکنیم. مسئله اینها نیست، مسئله اَعراض مسلمین است [که] باید حفظ بشود.

اگر نمی توانید الزامی نیست قاضی شوید

4- ما می‎خواهیم اسلام باشد، ما نباید یک کاری بکنیم که بگویند که دادگاهها در زمان طاغوت هم این کارها را نمی‎کردند! خوب، به ما می‎گویند این حرفها را، ما چه می‎دانیم. باید شما آقایان علاج بکنید مسئله را. اگر می‎توانید علاج بکنید، علاج بکنید. والاّ الزامی ندارید که قاضی باشید.

تهمت به بعضی از انقلابیون که اینها آمریکایی هستند و...

5- ما اولی که آمدیم در اینجا، و اینها خیال کردند که ما این اشخاص را، بعض این اشخاص را، نمی‎شناسیم، شروع کردند راجع به چند نفری که بیست سال من با آنها آشنا[هستم]، مثل آقای دکتر یزدی ، آقای بنی‎صدر ، آقای قطب‎زاده ، اینهایی که من بیست سال با آنها آشنا بودم و اینها بیست سال در خارج خدمت کردند به ضد اینها، به ضد رژیم، عمل کردند، به مجردی که اینها آمدند، فوراً هی کاغذ می‎آمد که اینها امریکایی هستند! اینها اصلاً مگر فارسی هم بلدند! نسبت به آقای یزدی می‎گویند مگر فارسی بلد است این؟! اینکه امریکایی است. آخر چرا باید انسان اینطور باشد.(1)
خدای متعال می‎داند که من نسبت به آخوندهای فاسد آنقدر شدید هستم که نسبت به سایر مردم نیستم. ساواکی پیش من محترمتر است از آخوند فاسد! و خدای متعال می‎داند این را که قضیه دادگاه ویژه اگر باشد، برای این نیست که دفاع باشد؛ برای این است که یک دسته اشخاص فاسد می‎خواهند اشخاص آبرومند را از بین ببرند؛

چرا از بهشتی می ترسند ؟

6- یک نفر آدمی راکه من بیست و چند سال است از نزدیک می‎شناسم، او پیش من درس خوانده، با من معاشر بوده، من همه چیزش را می‎دانم، حالا افتادند به جان مثل آقای دکتر بهشتی . آقای دکتر بهشتی را از او می‎ترسند اینها، برای اینکه یک فرد لایقی است؛ و اینها نمی‎خواهند اینطور افراد باشند؛ می‎خواهند یکی‎یکی [هتک کنند] نوبت همه‎تان شاید برسد! یکی‎یکی، هر کس را یک جایی ببینند، یک کاری انجام می‎دهد می‎خواهند هتک حرمتش بکنند، یا ساقطش بکنند.

چرایی تشکیل دادگاه ویژه روحانیت / ساواکی پیش من محترمتر از آخوند فاسد است

7- خدای متعال می‎داند که من نسبت به آخوندهای فاسد آنقدر شدید هستم که نسبت به سایر مردم نیستم. ساواکی پیش من محترمتر است از آخوند فاسد! و خدای متعال می‎داند این را که قضیه دادگاه ویژه(2) اگر باشد، برای این نیست که دفاع باشد؛ برای این است که یک دسته اشخاص فاسد می‎خواهند اشخاص آبرومند را از بین ببرند؛ و اینکه آقایان طرح کردند که در محیط خود اینها باشد، برای اینکه خودشان هم می‎شناسند اینها را. والاّ ما ابداً نظر نداریم به اینکه اینها فرق داشته باشند با سایرین. نخیر، فرق دارند. فرق این است که شیطنت [و] ملعنتشان بیشتر از دیگران است. آنقدر صدمه‎ای که اسلام از یک آخوند فاسد می‎خورد از محمدرضا نمی‎خورد!(3)

داریوش فروهر خبر داد ؛ توطئه های یک کشور عربی علیه انقلاب ایران

داریوش فروهر دبیرکل حزب ملت ایران و وزیر مشاور که هفته گذشته در انجام ماموریتی از طرف دولت بازرگان برای مذاکره و بررسی مشکلات کردستان به سردشت رفته بود پس از دو روز اقامت در این شهر و مذاکراتی که با رهبران کردها انجام داده بود به تهران بازگشت و نتیجه مذاکرات خود را به اطلاع امام رساند . گفته می شود فروهر در این سفر با عزالدین حسینی نیز دیداری داشته است .

عده ای به نام آزادی می خواهند استقلال کشور را به باد دهند

فروهر شب گذشته در مسجد رسول اکرم گفت: عده ای می خواهند به نام آزادی استقلال کشور را بر باد دهند ، در یک جامعه مستقل می توان آزاد زیست ولی هرگز دامنه این آزادیها نباید بی بند و باری و هرج و مرج به دنبال داشته باشد .

توطئه عراق علیه انقلاب ایران / دیگر جای پرده پوشی نمانده است

فروهر همچنین گفت : امروز در کشور عراق یک حکومت نژاد گرا حاکم است و دیدید که با شیعیان عراق چه می کند و دیدید که در سالیان دراز چگونه کردها را سرکوب کرد ، بر ضد میهن ما توطئه می کند ، پایگاه میسازد و توطئه گران را به این سوی مرز گسیل می دارد برادران ما در خوزستان و کردستان نباید فریب اشک تمساحی که این بدمنشان می ریزند بخورند .
آیت الله منتظری در خطبه های این هفته تهران با بیان این که انقلاب اسلامی محدود به ایران نیست گفت : من به تمام برادران عرب خود که در کشورهای عربی مجاور و غیر مجاور ایران هستند اطمینان می دهم از طرف رهبر ایران که ملت ایران یک وجب از خاک شما را نمی خواهد ، طمع در خاک شما ندارد.به جای اینکه نیرو صرف کنند و صدای انقلابی ملت ایران را بخواهند خفه کنند در مقابل دشمن مشترک متحد شوند ، اسرائیل فقط به فلسطین و لبنان قانع نیست .

انقلاب ایران جهانی است / به عراق داخل این کشور پاسخ می دهیم

دبیرکل حزب ملت ایران گفت : انقلاب اسلامی ایران باید بعد جهان گستر داشته باشد و در مرزهای قراردادی کنونی باقی نماند و به آنها که در آنسوی مرزها علیه ما توطئه می کنند هشدار می دهیم که در سرزمین خودشان پاسخگو خواهیم بود . (4)

آیت الله منتظری : ایران به خاک کشورهای همسایه چشم طمع ندارد

آیت الله منتظری در خطبه های این هفته تهران با بیان این که انقلاب اسلامی محدود به ایران نیست گفت : من به تمام برادران عرب خود که در کشورهای عربی مجاور و غیر مجاور ایران هستند اطمینان می دهم از طرف رهبر ایران که ملت ایران یک وجب از خاک شما را نمی خواهد ، طمع در خاک شما ندارد ، ما با انسان ها سروکار داریم ما حرف حقمان را باید بزنیم ما باید از اسلام دفاع کنیم .

وی ادامه داد : به سران بعضی از کشورها توصیه می کنم به جای اینکه نیرو صرف کنند و صدای انقلابی ملت ایران را بخواهند خفه کنند در مقابل دشمن مشترک متحد شوند ، اسرائیل فقط به فلسطین و لبنان قانع نیست . (5)

برگزاری انتخابات شورای شهر در اکثر نقاط کشور

توزیع برگ های انتخاباتی شورای شهر به پایان رسید و امروز به جز بعضی از نفاط در سایر شهرهای کشور انتخابات شوراها انجام شد و صدها هزار شهروند ایرانی آرای خود را به صندوق ها ریختند . انتخابات شوراها در برخی از نقاط کشور با درگیری و زد و خورد همراه بود .

در پی استعفای 9تن از کاندیداهای انتخابات شورای شهر زاهدان و کلیه اعضای بلوچ هیئت نظارت بر این انتخابات و نیز تحریم انتخابات از سوی حزب اتحاد مسلمیت در جریان رای گیری در یکی از حوزه های انتخاباتی زاهدان 7نفر بر اثر اصابت گلوله زخمی شده و بر اساس یک گزارش تائید نشده یک پاسبان نیز به شهادت رسید . این درگیری در پی هجوم گروهی مهاجم که قصد ربودن صندوق رای حوزه انتخاباتی مدرسه فرخی زاهدان را داشتند روی داد .

در جریان برگزاری انتخابات شورای شهر هشتپر طوالش نیز به چند حوزه رای گیری حمله شد و صندوق های رای از بین رفت . (6)

بدون اجازه کتبی دادستان هیچ کس حق دستگیری افراد و بازرسی منازل را ندارد

دادستان ها و حاکم شرع و قضات دادگاه های انقلاب اسلامی امروز در پایان سمینار دو روزه خود قطعنامه ای صادر و اعلام کردند : بدون اجازه دادستان هیچ کس حق دستگیری افراد و بازرسی از منازل را ندارد .

براساس این قطعنامه برای جلوگیری از هرگونه هرج و مرج و تامین آزادی و حیثیت مردم هیچ یک از مامورین کمیته ها و پاسداران بدون اجازه کتبی دادستان انقلاب محل تحت هیچ عنوانی حق دستگیری افراد و بازرسی از منازل را ندارند .(7)

پی نوشت :

1- امام خمینی در طول نهضت و انقلاب شکوهمند اسلامی بنا به خدمات و حال افراد از آنها تعریف و تمجید نموده و هرگز خدمات آنها را نادیده نگرفتند . با گذشت زمان که بعضی از این افراد چون بنی صدر و قطب زاده ماهیت خود را نشان داده و چهره حقیقی خود را افشا کردند رهبر انقلاب نیز بنا به عملکرد آنان اظهار نظر کرده و موضعی شفاف اتخاذ نمودند . و این خود ویژگی اولیای الهی است که هرگز با احتمال خطا در آینده گذشته و حال افراد را نادیده نگرفته و یا با خطای امروز گذشته افراد را ملاک عمل قرار نمی دهند ، امام خمینی در وصیت نامه سیاسی الهی خویش به این نکته به صراحت اشاره کرده و می نویسند : من در طول مدت نهضت و انقلاب به واسطه‌ی سالوسی و اسلام‌نمایی بعضی افراد، ذکری از آنان کرده و تمجیدی نموده‌ام که بعد فهمیدم از دغلبازی آنان اغفال شده‌ام. آن تمجیدها در حالی بود که خود را به جمهوری اسلامی متعهد و وفادار می‌نمایاندند و نباید از آن مسائل سوء‌ استفاده شود؛ و میزان در هر کس حال فعلی او است.در جریان مبارزات انقلابى مردم ایران، روحانیون، در مقام رهبرى و هدایت نهضت، نقش اصلى را عهده دار بودند.

2- با پیروزى انقلاب اسلامى و شکل‏گیرى جمهورى اسلامى، نقش و جایگاه روحانیون ابعاد گسترده‏ترى پیدا کرد؛ چنان‏چه مدیریت عالیه‏ى کشور و پست‏ها و مناصب کلیدى، در اختیار روحانیون قرار گرفت. در سطح پایین‏تر نیز روحانیون، به عنوان قشرى که بیش‏ترین ارتباط و نفوذ را در بین مردم داشتند، علاوه بر کارکردهاى سنتى خود هم‏چون تبلیغ و ارشاد، اقامه‏ى نماز و برپایى مراسم دینى، در حوزه‏هاى سیاست و اداره‏ى کشور نیز مسؤولیت‏هاى جدیدى را برعهده گرفتند. همین کارکردهاى جدید، روحانیون را بیش از پیش در تعامل با مردم قرار داد و به همین نسبت، رفتار و سلوک آن‏ها، بیش از گذشته، در معرض قضاوت عمومى قرار گرفت. در چنین وضعیتى، احتمال این‏که عده‏اى، با سوء استفاده از کسوت روحانیت و اعتبار و نفوذ این قشر در میان مردم، مرتکب تخلف و جرمى گردند، دور از انتظار نبود. چنان‏که در سال‏هاى نخست انقلاب، تعدادى تحت عنوان روحانى‏نما، تحت تعقیب و محاکمه قرار گرفتند. این واقعیات سبب شد که به منظور پیش‏گیرى از نفوذ افراد منحرف در حوزه‏هاى علمیه و حفظ حیثیت روحانیت و به کیفر رسانیدن روحانیون متخلف، بتدریج تشکیلاتى تحت عنوان دادسرا و دادگاه ویژه‏ى روحانیت پایه ریزى گردد. چنین تشکیلاتى تا سال 1366 به‏صورت محدود و متزلزل وجود داشت، ولى در این سال و به دنبال جریان«مهدى هاشمى»، با فرمان امام و نصب دادستان و حاکم شرع، با عنوان دادسرا و دادگاه ویژه‏ى روحانیت استوار گردید. این نهاد، با تصویب آیین‏نامه‏ى دادسراها و دادگاه‏هاى ویژه‏ى روحانیت در مرداد ماه سال 1369، چارچوب قانونى استوارترى پیدا کرد. مبانى و ضرورت تشکیل دادگاه ویژه، عملکرد و سایر جهات آن در طول قریب به دو دهه‏ى گذشته، از زوایاى مختلفى در مناقشات سیاسى و حقوقى وارد شده و دو جبهه‏ى موافق و مخالف در مورد آن تشکیل گردیده است. مخالفان، با این استدلال که دادگاه ویژه، یک دادگاه اختصاصى است و در قانون اساسى اشاره‏اى به آن نشده است و از طرفى تمامى امور قضایى باید در چارچوب قوه‏ى قضاییه جریان داشته باشد، وجود چنین تشکیلاتى را بر خلاف قانون اساسى مى‏دانند. موافقین نیز با استناد به اصول دیگر قانون اساسى در خصوص اختیارات ولى فقیه، تشکیل چنین دادگاهى را با تشخیص و نظررهبرى، موجه مى‏دانند. در عمل، هر گاه روحانى بلند پایه‏اى تحت تعقیب و محاکمه‏ى این دادگاه قرار گرفته، این مناقشات حرارت بیش‏ترى پیدا نموده و ابعاد سیاسى گسترده‏اى داشته است. (رک دادسرا و دادگاه ویژه روحانیت ، سید محمد زمان دریاباری ، مرکز اسناد انقلاب اسلامی ، مرداد 1383)، محاکمه مهدی هاشمی و حکم اعدام برای وی و نیز محاکمه عبدالله نوری وزیر کشور دولت اصلاحات از جنجالی ترین محاکمه های این دادگاه در طول25سال گذشته هستند .

3- صحیفه امام ، جلد 10، صفحه 270

4- اطلاعات ، 21مهر 1358، صفحه 1و11

5- اطلاعات ، 21مهر1358، صفحه 1

6- اطلاعات ، 21مهر 1358، صفحه 3

7- اطلاعات ، 21مهر 1358، صفحه 12


منبع: فارس

۱۳۹۱/۷/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...