نسخه چاپی

مظلومی: نمی‌دانم چرا فوتبالیست‌های مشهور ایرانی از حضور در كنار نابینایان فرار می‌كنند

رئیس فدراسیون نابینایان و كم‌بینایان گفت: توجه به نابینایان بخشی از كار چهره‌های سرشناس در دنیا است، اما نمی‌دانم چرا فوتبالیست‌های ایرانی از این موضوع فرار می‌كنند.

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاین؛ نشست خبری مسئولان فدراسیون نابینایان و کم‌بینایان در خصوص برگزاری همایش چشمان قهرمان صبح امروز برگزار شد.

در ابتدای این نشست توسلی دبیر همایش گفت: هدف از برگزاری این همایش معرفی قهرمانان روشندل است که پیش از این کمتر دیده شده‌اند. این همایش قرار است بعدازظهر روز دوشنبه 13 آذر به میزبانی عراقچی معاون وزارت امور خارجه برگزار شود.

در ادامه این نشست محمدرضا مظلومی رئیس فدراسیون نابینایان و کم بینایان در پاسخ به این سوال که چه امتیازاتی برای قهرمانان نابینا درنظر گرفته شده است تا آنها احساس کمبود نکنند؟ گفت: ورزش نابینایان مولود انقلاب است. این ورزش قبلا به عنوان یک انجمن فعالیت می‌کرد اما در سال 78 تبدیل به فدراسیون شد. در دوره اخیر جوایز ورزشکاران سالم و معلول که نابینایان نیز جوز آنها هستند یکسان سازی شده است. امیدوارم مشکل کار این ورزشکاران نیز حل شود که البته وزارت ورزش این موضوع را پیگیری می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برگزاری انتخابات فدراسیون در سال قبل از برگزاری بازی‌های پاراآسیایی خللی در برنامه‌ها ایجاد نمی‌کند، اظهار داشت: باید بگویم در آن همایش چشمان قهرمان دو ماه قبل زمانش مشخص شد و این درحالی بود که زمان انتخابات فدراسیون چند هفته قبل اعلام شد. به هر حال اینکه انتخابات قرار است برگزار شد خللی در برگزاری منظم اردوها و برنامه‌هایمان برای بازی‌های پاراآسیایی 2018 ایجاد نمی‌کند. در بازی‌های سال2010، 20 مدال در بازی‌های 2014 حدود 35 مدال کسب کردیم و برنامه ریزی داریم تا در پاراآسیایی 2018 جاکارتا مدال‌های بیشتری کسب کنیم.

رئیس فدراسیون نابینایان و کم‌بینایان ادامه داد: بچه‌های ما خاص هستند و توجه خاص نیز می‌خواهند. همانطور که در حوزه آموزش برای یک فرد معلول بودجه بیشتری در نظر گرفته می‌شود. امیدوارم در عرصه ورزش هم بودجه متعلق به این بخش بیشتر باشد.

مظلومی در پاسخ به این سوال که چه تمهیداتی برای توسعه بیشتر ورزش قهرمانی اندیشیده‌اید، گفت: فعالیت‌های‌مان را در حوزه همگانی و قهرمانی پیگیری می‌کنیم. بین یک تا یک و نیم درصد افراد جامعه نابینا هستند که باید در موضوع ورزش همگانی همه آنها را پوشش بدهیم. در واقع حق این افراد است که از امکانات دولتی برای ورزش استفاده کنند. در حوزه قهرمانی هم باید بگویم که در چهار سال گذشته همه مسابقات کشوری را برگزار کرده‌ایم و کار پایه‌ای روی نوجوانان و جوانان انجام می‌شود تا در آینده جایگزین ورزشکاران قهرمان ما باشند.

وی عنوان کرد: در همه مسابقاتی که اعزام داریم یکی دو ورزشکار جوان را به ترکیب تیم‌ها اضافه می‌کنیم تا تجربه کسب کنند. همین اعزام به بازی‌های پاراآسیایی جوانان هم توجه به زیرساخت‌ها و پرورش ورزشکاران جوان است. در اینجا باید به موضوع مهمی اشاره کنم، اینکه باید به افراد نابینا نگاه خاصی شود. هنوز فرهنگ مناسب برخورد با این قشر در جامعه وجود ندارد. البته ما در فدراسیون برنامه ریزی می‌کنیم که فدراسیون‌هایی که رشته‌های ما را دارند در کلاسهای خود آموزش‌هایی بدهند.

رئیس فدراسیون نابینایان و کم‌بینایان در خصوص مراسم تقدیری که هفته آینده برگزار خواهد شد، گفت: تقدیر ما هم به صورت مادی و هم معنوی خواهد بود. در بخش تقدیر مادی اسپانسر گرفته‌ایم که این کار را انجام خواهد داد. کمیته پاراالمپیک هم چند ماه قبل در مشهد از ورزشکاران قهرمان ما تقدیر کرد. امیدوارم خروجی این همایش این باشد که از فردای آن دیگر مشکلی برای مسابقات و اردوها نداشته باشیم. ورزشکاران ما اقلیتی هستند که مشکل دارند و حقشان است که به آنها کمک شود. داشتن حداقل یک سالن بخشی از این حق است که امیدوارم در هر استان چنین فضایی برای آنها مهیا شود.

مظلومی با انتقاد از باشگاه‌های ورزشی که از ورزش این حوزه حمایت نمی‌کنند اظهار داشت: متأسفانه کمتر باشگاهی وجود دارد که بخواهد از ورزش نابینایان حمایت کند. در ورزش کل اروپا فقط برای فوتبال نابینایان نزدیک به 50 میلیون یورو هزینه می‌شود. یا در قوانین باشگاهی آنها آمده است که هر باشگاه وظیفه دارد موضوع اسپانسری یک رشته معلولان را برعهده بگیرد. این درحالی است که در ایران از این مسئله فرار می‌کنند و هر زمان که این موضوع را با باشگاه‌ها مطرح می‌کنیم از بی پولی حرف می‌زنند. دولت به اندازه خودش به این بخش کمک می‌کند اما انتظار داریم باشگاه‌ها و افراد خیر نیز وارد این موضوع شوند.

وی درباره استخدام ورزشکاران نابینا که عناوین قهرمانی دارند، گفت: در قانون آمده که مدال‌آوران معلول خودشان نه بلکه فرزندشان می‌تواند استخدام شود که امیدواریم این مسئله تغییر کند چرا که بسیاری از این ورزشکاران بیکار هستند. در خصوص حقوق پرداختی برای ملی پوشان نیز باید بگویم که برخی اردوها تحت نظر کمیته پارالمپیک برگزار می‌شود که این نهاد حقوق ورزشکاران را می‌پردازد. تاجایی که می‌دانم ورزشکارانی که در بازی‌های اینچئون مدال گرفته‌اند هر کدام به تناسب رنگ مدالشان زمانی که به اردو می‌آیند حقوق دریافت می‌کنند و اگر در بازی‌های پاراآسیایی کشور مدال خوشرنگتری دارند مابه التفاوت حقوقشان نیز پرداخت می‌شود.

رئیس فدراسیون نابینایان و کم‌بینایان درباره عضویت عباس عراقچی در هیئت رئیسه این فدراسیون گفت: او خودش داوطلب عضویت شده و همیشه نیز در جلسات هیئت رئیسه حضور دارد. هر زمان که تیم‌هایی از فدراسیون ما به خارج از کشور اعزام می‌شود عراقچی هماهنگی‌های لازم با سفیران و رایزنان فرهنگی را به منظور استقبال انجام می‌دهد. این همایش هم که قرار است با کمک عراقچی برگزار شود هدفش فرهنگ سازی در حوزه نابینایان است.

مظلومی با انتقاد از صداوسیما و همچنین برخی چهره‌های شاخص فوتبال کشور گفت: چند سال قبل به یکی از مسئولان شبکه سه گفتم که ورزش نابینایان را پوشش بدهند اما پاسخ دادند که مردم خودشان مشکل دارند و زمانی که این قشر را نیز ببینند یاد بدهکاری‌هایشان می‌افتند. درباره فوتبالیست‌های مشهور نیز باید اشاره کنم که توجه به نابینایان بخشی از کار چهره‌های سرشناس در دنیا است اما نمی‌دانم چرا فوتبالیست‌های ایرانی از این موضوع فرار می‌کنند. متأسفانه نابینایان دیده نمی‌شوند و این در حالی است که آنها می‌خواهند دیده شوند. ما حتی یک زمین اختصاصی هم برای تیم فوتبال 5 نفره که قهرمان آسیا است نداریم که امیدواریم حداقل این زمین و امکانات لازم آماده شود.

همچنین اصغر هادی‌زاده مسئول فنی فدراسیون گفت: فدراسیون نابینایان در 8 رشته برای مردان و 4 رشته برای بانوان فعالیت می‌کنند که شرایط کلی نیز خوب است. برای مثال جودوی ایران در آخرین دوره مسابقات جهانی یک طلا گرفت، تیم گلبال مردان ایران قهرمان آسیا است و دومیدانی کاران نابینا نیز مدال‌های خوبی را در مسابقات جهانی کسب می‌کنند. در بخش بانوان خیلی نمی‌توانیم در رشته جودو فعالیت کنیم و در مسابقات بین المللی حضور داشته باشیم. چون رژیم صهیونیستی در این رشته فعالیت زیادی دارد و ما باید برخی قوانین را در این باره رعایت کنیم. ما در خصوص عدم رویارویی با ورزشکاران این رژیم تابع نظام هستیم و موظفیم که آنچه عنوان می‌شود را اجرا کنیم، چرا که این یک بحث ملی است و مربوط به فدراسیون نیست. برخی فدراسیون‌های جهانی این موضوع را به عنوان یک نکته منفی می‌بینند به هرحال ما اگر بخواهیم در چنین رقابت‌هایی شرکت کنیم تمهیداتی را می‌اندیشیم که با ورزشکاران رژیم صهیونیستی برخورد نکنیم.

۱۳۹۶/۹/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...