نسخه چاپی

ادیب در گفتگو نما:

وام هایی كه كمر مردم را می شكند

عکس خبري - وام هايي كه كمر  مردم را مي شكند

كارشناس حوزه اقتصادی گفت: دریافت وام در اموری كه دوران باز گشت سرمایه بیش از یكسال است نه تنها اقتصادی نیست بلكه نوعا به ورشكستگی دریافت كننده تسهیلات منجر میشود.

محمد حسین ادیب کارشناس حوزه اقتصادی در گفتگو با نما در خصوص مضرات برخی از وام های بانکی برای وام گیرندگان، گفت : زمانی که معدل نرخ بهره از معدل بازده اقتصاد بيشتر است، کساني كه وام مي گيرند زيان مي كنند و وام را از محل اصل سرمايه خود پرداخت مي كنند نه بازده ناشي از دريافت تسهيلات که دریافت کرده اند.

وی در ادامه اظهار داشت: دريافت وام در اموري كه دوران باز گشت سرمايه بيش از يكسال است نه تنها اقتصادي نيست بلكه نوعا به ورشكستگي دريافت كننده تسهيلات منجر ميشود.

وی با اشاره به اینکه ورود به بخش مسكن با وام بانكي دستور العمل فاجعه است که توسط متولیان امر اتخاذ شده است، اذعان داشت: اولين معضل بانكها اين است كه تقريبا چهل درصد وام ها به هر اسمي كه دريافت شده باشد در عمل وارد بخش مسكن شده و حالا وام سر رسيده شده و مسكن را كسي نمي خرد و وام گيرنده هم بدون فروش مسكن قادر به پرداخت تسهيلات نيست.
وی افزود : اين افراد با اين انگيزه وارد بخش مسكن شده اند كه تجربه سال ٩١ تكرار شود و مسكن سه برابر شود در حاليكه از سال ٩٢ تا كنون هر سال ٢٧ درصد بهره داده اند و اكنون مسكن بطور ميانگين ٣٠ درصد كاهش قيمت داشته ( نسبت به سال ٩١) و تازه كسي هم آن را نمي خرد.

ادیب با اشاره به کسانی که با وام بانکی وارد تولید شده اند ، بیان داشت: ٩٠ درصد موارد این افراد با سرمایه گذاری در تولید از طریق وام بانکی قادر به بازپرداخت آن نيستند چرا که تولید در کشور کاهش یافته و میزان واردات افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: پزشکان، وكلا، قضات و خلبانان كه از درآمد جاري بالائي برخوردارند طي چهار سال گذشته همچنان در بخش مسكن حتي با وام بانكي ورود و زيان قابل ملا حظه كرده اند و اين چهار قشر با ورود به بخش هاي حبابي، بخشي از درآمد خود را از دست داده اند

کارشناس حوزه اقتصادی در پایان خاطر نشان کرد:بهتر است برای ارائه تسهیلات تصمیمات اساسی و دقیق تری اتخاذ شود چرا که با ادامه این روند بازار اقتصادی کشور روز به روز با زیان های جبران ناپذیری مواجه خواهد شد.

۱۳۹۶/۹/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...