نسخه چاپی

كلاهبرداری بچه‌مدرسه‌ای‌ها/ باند 49نفره دانش‌آموزان‌دبیرستانی، باپروفایل یك‌دختر، میلیونها تومان به جیب زد

به گزارش نما - همشهری نوشت: تحقیقات برای دستگیری یک جوان آرایشگر و اعضای باندش با شکایت مردی آغاز شد که مدعی بود کلاهبرداران تلگرامی او را فریب داده و 15میلیون تومان از وی اخاذی کرده‌اند.

شاكي به مأموران پليس فتاي مشهد گفت: مدتي قبل از طريق تلگرام با دختري آشنا شدم كه مدعي بود بي‌سرپرست است و براي امرار معاش نياز به كمك دارد.
او حتي عكس‌هايي از وضعيت زندگي‌اش برايم فرستاد كه در نهايت دلم به حالش سوخت و براي همين تصميم گرفتم به او كمك كنم. در چند مرحله به او كمك كردم تا اينكه فرد ديگري با من تماس گرفت و او نيز مدعي شد كه نياز به كمك دارد و شماره‌ام را از همان دختري گرفته كه به او كمك كرده بودم. من به اين فرد هم مبلغي كمك كردم تا اينكه فرد ديگري تماس گرفت و وقتي تعداد تماس گيرنده‌ها زياد شد به ماجرا شك كردم. براي همين تصميم گرفتم با فرد اول تلفني تماس بگيرم و ماجرا را پيگيري كنم اما او جوابم را نداد و حدس مي‌زنم كه آنها سرم كلاه گذاشته‌اند.

با شكايت اين مرد تحقيقات مأموران آغاز شد و آنها در بررسي‌هاي تخصصي موفق شدند افرادي را كه با شاكي تماس گرفته بودند شناسايي كنند. بررسي‌ها نشان مي‌داد همگي آنها پسراني كم سن و سال هستند كه با پروفايل و عكس‌هاي جعلي خود را دختر جا زده و شاكي را فريب داده‌اند. در ادامه كارآگاهان موفق به شناسايي جوان 22ساله‌اي شدند كه سردسته باند كلاهبرداري بود. او صاحب آرايشگاهي در يكي از محله‌هاي مشهد بود كه وقتي دستگير شد به كلاهبرداري از شاكي اعتراف كرد. مأموران در ادامه موفق شدند همدستان متهم را هم شناسايي كنند.

آنها دانش‌آموزان نوجوان دبيرستاني در نزديكي آرايشگاه متهم بودند. جوان آرايشگر اعتراف كرد كه با فريب اين دانش‌آموزان و راه‌اندازي گروه تلگرامي، به آنها شگرد كلاهبرداري را آموخته و به‌صورت باندي دست به فريب مردان مي‌زدند.

سردار قادر كريمي، رئيس پليس خراسان رضوي گفت: با اعترافات جوان آرايشگر، 41دانش‌آموز دبيرستاني كه در اين گروه فعاليت مي‌كردند و دست به كلاهبرداري از مردان مي‌زدند شناسايي و دستگير شدند. برخي از آنها نوجواناني زير 15سال بودند كه به كانون اصلاح و تربيت معرفي شدند و برخي ديگر نيز به قيد وثيقه آزاد شدند.

اين اما پايان ماجرا نبود چرا كه با دستگيري 41دانش‌آموز، 8دانش‌آموز ديگر نيز كه عضو گروه تلگرامي كلاهبرداران نبودند اما از طريق متهمان شگرد كلاهبرداري را آموخته بودند و دست به فريب مردان مي‌زدند نزد مدير دبيرستان رفتند و خود را معرفي كردند.

به گفته سردار كريمي، هر كدام از اين دانش‌آموزان مبلغي حدود 2يا 3ميليون تومان از طعمه‌هايشان كلاهبرداري كرده بودند كه اين مبلغ را به مدير دبيرستان تحويل دادند تا به مالباخته‌ها برگردانده شود. آنها با اظهار ندامت از كاري كه كرده بودند تعهد دادند كه هرگز اين جرم را تكرار نكنند.

رئيس پليس خراسان رضوي به خانواده‌ها هشدار داد كه مراقب ارتباطات فرزندان خود با دوستانشان و فعاليت سايبري آنها باشند چراكه فضاي سايبري مملو از جذابيت بوده و تنها گزينه براي صيانت از مخاطرات فضاي سايبري، ‌خود نظارتي است. از آنجايي كه فرزندان و نوجوانان اطلاعات كافي از مخاطرات دنياي پيرامون خود ندارند، ممكن است در استفاده از فضاي سايبري نيز دچار غفلت شده و آسيب ببينند و به همين دليل براي پيشگيري از جرايم بايد به‌صورت نامحسوس ناظر بر رفتار فرزندان بود و استفاده آگاهانه را به آنها آموزش داد.

گفت‌وگو با سردسته باند
چه شد كه نقشه كلاهبرداري به ذهنت رسيد؟
مدتي قبل در آرايشگاهم مشغول كار بودم كه يكي از مشتريانم گوشي‌اش را نشانم داد و گفت كه از طريق تلگرام مردي را فريب داده و به راحتي سرش كلاه گذاشته است. او مدعي بود كه با پروفايل زنانه براي اين مرد پيام فرستاده و او را فريب داده و در ازاي فرستادن عكسي مستهجن به‌عنوان عكس خودش، 20هزار تومان شارژ تلفن همراه از او گرفته است. بعد از آن بود كه من هم تصميم گرفتم اين كار را امتحان كنم.

اولين طعمه‌ات چه‌كسي بود؟
مشتري‌ام شماره تلفن طعمه‌اش را به من داد و من هم با پروفايل زنانه براي او پيغام فرستادم و با هم چت كرديم. او از من خواست كه عكسي از خودم برايش بفرستم و من كه از قبل عكس فرد ديگري را در گوشي‌ام ذخيره كرده بودم، برايش فرستادم و 20هزار تومان شارژ تلفن همراه از او گرفتم. وقتي ديدم به همين راحتي مي‌شود افراد را فريب داد، تصميم گرفتم به اين كار ادامه دهم.

اعضاي گروهت را چطور وارد اين ماجرا كردي؟
آرايشگاه من در نزديكي يكي از دبيرستان‌هاي مشهد است. بعضي از دانش‌آموزان آنجا مشتري‌ام بودند. چون با آنها دوست شده بودم، ماجرا را برايشان تعريف كردم و آنها هم افراد ديگري را وارد گروه كردند و نقشه‌هايمان ادامه يافت.

گروهت چند نفر عضو داشت؟
خودم بودم و 40، 50نفر از بچه‌هاي آن دبيرستان.

فعاليت‌تان در اين گروه چگونه بود؟
اعضاي گروه با پروفايل‌هاي دخترانه در تلگرام فعاليت مي‌كردند و با مردان طرح دوستي ريخته و تلاش مي‌كردند كه سرشان كلاه بگذارند؛ مثلا يكي مدعي مي‌شد كه زن جواني است كه از شوهرش طلاق گرفته و بي‌سرپرست است و نياز به كمك دارد و ديگري مدعي مي‌شد كه در ازاي گرفتن شارژ حاضر است با طعمه‌اش رابطه برقرار كند يا اينكه عكس‌هاي خصوصي‌اش را براي او بفرستد. ما براي اينكه اعتماد طعمه‌هايمان را جلب كنيم از پروفايل و عكس‌هاي زنانه استفاده مي‌كرديم.

حتي با استفاده از نرم‌افزار صداي زن را تقليد مي‌كرديم تا سوژه‌مان را فريب دهيم. هر يك از اعضاي گروه كه موفق مي‌شد فردي را با اين شگرد فريب دهد و پول بگيرد، شماره آن فرد را در گروه به اشتراك مي‌گذاشت و بقيه هم از وي كلاهبرداري مي‌كردند. از طرفي اگر يكي از اعضاي گروه فردي را مي‌شناخت كه مي‌شد فريبش داد و از او كلاهبرداري كرد، شماره او را در گروه تلگرامي‌مان قرار مي‌داد و بقيه سراغش مي‌رفتند.

در اين مدت از چند نفر كلاهبرداري كرديد؟
نمي‌دانم چون آمارش را نداشتيم. البته اين را هم بگويم كه من مشكل مالي نداشتم و وقتي ديدم به همين راحتي مي‌شود كلاهبرداري كرد به‌خاطر هيجانش به اين كار ادامه دادم.

۱۳۹۶/۹/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...