نسخه چاپی

عامل اصلی خودكشی جوانان

خودكشی یكی از سمبل‌های مشكلات اجتماعی بزرگتری است كه به «انزوای اجتماعی» بر می‌گردد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، یک جامعه شناس با اشاره به اینکه بر اساس سالنامه آماری امور قضایی در سال ۸۰ نزدیک به ۱۹۸۵ و در سال ۹۰ ، ۲۴۰۰ مورد خودکشی رخ داده است، گفت: تعداد خودکشی‌های ثبت شده در سال ۹۳، ۲۴۴۵ مورد و سال ۹۴ ، ۳۲۳۴ مورد بوده که با افزایش ۳۵ درصدی نسبت به سال قبل همراه بوده است. همچنین میزان خودکشی‌های ثبت شده از سال ۸۰ تا ۹۴، ۶۵ درصد افزایش داشته است.

بخارایی که در نشست «چالش نهنگ آبی» صحبت می‌کرد با اشاره به اینکه پدیده خودکشی مرتبط با بازی نهنگ آبی به مفهوم گسترده‌تری تحت عنوان خودکشی مرتبط است، توضیح داد: خودکشی یکی از سمبل‌های مشکلات اجتماعی بزرگتری است که به «انزوای اجتماعی» بر می‌گردد. این پدیده یک شبه پا به عرصه اجتماعی ایران نگذاشته است و از یک پیشینه و مجموعه علل مختلف برخوردار است.

وی با تاکید بر اینکه یکی از پیامدهای انزوای اجتماعی، پدیده خودکشی است اظهار کرد: اگر بخواهیم نگاه چند جانبه‌ای نسبت به انزوای اجتماعی داشته باشیم، باید به مسائلی همچون از خودبیگانگی و یا بحران سرمایه اجتماعی نیز اشاره کنیم.

این مشکلات مولفه‌های مختلفی همچون اعتماد اجتماعی را در بر می‌گیرند. بر اساس پژوهش‌هایی که در زمینه اعتماد اجتماعی انجام داده‌ام، بیش از 70 درصد گروه‌های نمونه گیری شده نسبت به اعتماد اجتماعی پایین به مسئولان جامعه اذعان می‌کردند. همچنین بیش از 50 درصد از این افراد نسبت به دوستان و نزدیکان خود نیز بی‌اعتماد بودند.

این جامعه شناس با بیان اینکه کاهش سطح اعتماد اجتماعی همچون یک زلزله در جامعه ویران کننده است، تصریح کرد: باید آمار دقیقی در خصوص خودکشی‌ها در کشور ارائه شود؛ چرا که این مسئله فراتر از خودکشی‌های منسوب به بازی نهنگ آبی و یا خودکشی اخیر دو دختر نوجوان اصفهانی است.

عضو انجمن جامعه شناسی ایران با بیان اینکه آمار اعلام شده خودکشی از تعداد خودکشی‌های انجام شده در کشور کمتر است، ادامه داد: یکی از مسائلی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که تعداد کسانی که در جامعه مستعد خودکشی هستند نیز ارقام بالایی را نشان می‌دهد و این آمار نشان دهنده سطح بالای انزوای اجتماعی در جامعه ایران است.

وی با اشاره به ارتباط بین انزوای اجتماعی و بحران هویت افزود: اشکال مختلف خودکشی و یا آسیب زدن به خود نظیر خودزنی نشان دهنده سطح بالای اضطراب یا افسردگی هستند که خود را بدین شکل نشان می‌دهند.

بخارایی در ادامه درباره نقش محیط در ایجاد بحران هویت تصریح کرد: یکی از دلایلی که ممکن است افراد نسبت به خود خشونت نشان دهند، این است که می‌خواهند صدای‌شان در جامعه شنیده شود. آنان قصد دارند تا به این ترتیب مظلومیت خود را به جامعه نشان دهند.

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور اهمیت شکل گیری هویت را برای دختران پررنگ‌تر دانست و اظهار کرد: بسیاری از زنان و دختران به دلیل محدودیت‌های تبعیض آمیزی که در جامعه وجود دارد دچار بحران هویت می‌شوند. یکی از موانعی که می‌تواند انزوای اجتماعی را در جامعه تحت کنترل در بیاورد، گسترش اخلاق اجتماعی در جامعه است.

۱۳۹۶/۹/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...