نسخه چاپی

طراحی سوزن جراحی فراصوت

روش‌های كم تهاجمی جراحی" (Minimally invasive surgeries)، از جذابیت بالایی برخوردار هستند، زیرا به طور معمول باعث آسیب كمتری به بافت‌های بدن می‌شوند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، دانشمندان یک سوزن جراحی فراصوت را طراحی کردند که برای تصویربرداری از بافت‌های داخلی در روش‌های جراحی کمتر تهاجمی بکار می‌رود.

"روش‌های کم تهاجمی جراحی" (Minimally invasive surgeries)، از جذابیت بالایی برخوردار هستند، زیرا به طور معمول باعث آسیب کمتری به بافت‌های بدن می‌شوند، دوره بهبودی کوتاه‌تری دارند و خطرعفونت در آن‌ها پایین‌تر است. با این ‌حال این روش نیز دارای معایبی است.

در طول یک جراحی کم تهاجمی دستیابی به یک دید مناسب از بافت مورد نظر مشکل است و اغلب جراحان محدود به استفاده از سونوگرافی بیرونی و بررسی تصاویری هستند که پیش از جراحی گرفته می‌شود. در این روش جدید سوزن فراصوت اپتیکال به عنوان راهکاری برای حل این مشکل معرفی شده است.

این سوزن دارای دو فیبر نوری است. یکی از این فیبرها پالس‌های فراصوت را با تاباندن نور کوتاه مدت ایجاد می‌کند و دیگری نور بازتاب شده بوسیله بافت‌ها در داخل بدن را تشخیص می‌دهد.

"ریچارد کولچستر" (Richard Colchester)، از محققان این تحقیق گفت: کل این فرآیند بسیار سریع اتفاق می‌افتد، در نتیجه تصویر بی‌نظیر و واقعی از بافت درون بدن ارائه می‌شود.

" آدرین دژاردین" (Adrien Desjardins)، از دستیاران تحقیق گفت: با استفاده از فیبرهای نوری ارزان قیمت که درون سوزن‌های با قطر کمتر از یک میلی‌متر قرار گرفته‌اند، توانستیم به تصاویر با وضوح بالا دست یابیم.

دانشمندان تاکنون از این سوزن فراصوت تنها درعمل جراحی قلب خوک‌ به طور آزمایشی استفاده کردند و امیدوارند که بتوانند آن را در دیگر کاربردهای بالینی و نیزعمل‌های جراحی کم تهاجمی بکار گیرند. همچنین به دنبال استفاده از این روش در جراحی‌های انسان نیزهستند.

۱۳۹۶/۹/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...