نسخه چاپی

موسوی در گفتگو با نما:

اجرای مقررات ساخت و ساز رعایت نمی شود/كمبود قانون در حوزه ساخت ایمن نداریم، متهم نظارت است

عکس خبري -اجراي مقررات ساخت و ساز رعايت نمي شود/ضعف نظارتي در زمينه مقررات ملي ساختمان وجود دارد

عضو كمیسیون عمران مجلس گفت: آنچه كه باعث شده تا كنون اقدام موثری در این زمینه صورت نگیرد این است كه ضعف های نظارت در اجرای مقررات ملی ساختمان به وضوح به چشم می خورد مثال آن چیزی كه در زلزله اخیر كرمانشاه شاهد بودیم و ساختمان های حساسی نظیر بیمارستان كه باید در بالاترین سطح از مقاومت ساخته شوند با زلزله 7 ریشتری از بین می رود و این بیانگر مشكلات زیادی است.

سید ابوالفضل موسوی عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با نما با اشاره به اینکه حدود 20 میلیون نفر از مردم در بافت ناکارآمد شهری و حاشیه شهر زندگی می کنند، گفت: با توجه به موضوع مقاوم سازی این خانه ها نیاز به نوسازی دارند و از دولت خواسته بودیم دربرنامه ششم توسعه درسه ماهه نخست امسال، این برنامه را به مجلس ارائه دهد.
وی در ادامه اظهار داشت: خوشبختانه با پیگیری های مجلس پیش نویس برنامه که باید در ستاد بازآفرینی دولت تصویب شود در این هفته به کمیسیون عمران ارائه دادند و امیدواریم به زودی تصویب شود و مراحل اجرایی آن را دنبال کنیم.
وی در پاسخ به اینکه آیا در شهر تهران می توانیم ساختمان های بادوام بسازیم یا نه، اذعان داشت: من فکر می کنم مقررات ملی ساختمان که حدود 20 مورد و شامل مواردی از قبیل سازه، تاسیسات مکانیکی، آیین نامه های فنی و ... به اندازه ی کافی اعتبار دارد و در جهان نیز جز آیین نامه های پایدار معرفی می شود به ویژه اینکه ایران یک کشور زلزله خیز است.
وی با تاکید بر اینکه با وجود چنین مقرراتی باید مهندس هایی هم وجود داشته باشند که این قوانین را در ساخت و ساز رعایت کنند، توضیح داد: خوشبختانه در کشور از حضور مهندس هایی بهره مند هستیم که سواد کافی را در این زمینه دارند و حتی کشور ما از لحاظ فنی می تواند دانش اینها را به کشورهای دیگر نیز انتقال دهد.
موسوی عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه مصالح خوب و مناسب در این زمینه نیز در کشور وجود دارد، تصریح کرد: آنچه که باعث شده تا کنون اقدام موثری در این زمینه صورت نگیرد این است که ضعف های نظارت در اجرای مقررات ملی ساختمان به وضوح به چشم می خورد مثال آن چیزی که در زلزله اخیر کرمانشاه شاهد بودیم و ساختمان های حساسی نظیر بیمارستان که باید در بالاترین سطح از مقاومت ساخته شوند با زلزله 7 ریشتری از بین می رود و این بیانگر مشکلات زیادی است.
وی افزو : در این مورد طرح، نظارت و نحوه اجرا دچار اشکال بوده است که ما نیز گزارش این مساله را در هفته آینده در کمیسیون عمران بررسی خواهیم کرد.
نماینده مجلس شورای اسلامی تشریح کرد: کمیسیون عمران در هفته گذشته دولت را مکلف کرده است که ظرف یک ماه آینده نسبت به لایحه قانون نظام مهندسی اقدام کند و به مجلس ارائه دهد چرا که اگر این مساله به مجلس برسد تمامی قوانین مطرح شده روابط ارگانیک بهتری میانشان برقرار خواهد شد.
وی اضافه کرد: به دلیل تعلل دولت در این موضوع برخی از نمایندگان این موضوع را در قالب طرح آماده کردند و در بسیاری از جلسات با حضور کارشناسان بررسی شد که در نهایت دولت به کمیسیون عمران قول داد که لایحه ای را در این باب ارائه کند.
وی در پایان خاطر نشان کرد: زلزله کرمانشاه تجربه ای بود که بهای سنگینی داشت اما این درس را به ما داد که ضعف های خود را در زمینه های مختلف مرتبط با این مساله جبران کرده تا ان شا الله دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.



۱۳۹۶/۹/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...