نسخه چاپی

مهار تهاجم های سایبری علیه ایران

وزیر ارتباطات: روزانه 13 هزار حمله در فضای سایبری علیه كشورمان صورت می گیرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، تقی‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران گفت: به صورت میانگین روزانه بیش از 13 تا 14هزار حمله در فضای سایبری علیه کشورمان صورت می‌گیرد که خوشبختانه همه این حمله‌ها در دروازه‌های ورودی کشور مهار می‌شود؛ یکی دو موردی هم که وارد کشور شده از طریق ابزارهای دستی و جاسوسان و عوامل مخرب بوده است.

تقی‌پور افزود: امروز این عرصه خط مقدم جنگ نرمی است که استکبار جهانی و دشمنان انقلاب علیه این نظام مقدس به راه انداخته‌اند و خوشبختانه متخصصان توانمند ایرانی با برخورداری از استعدادهای فراوان توانسته اند همه بداخلاقی ها و تهاجم ها و ارسال بدافزارها و اقدامات ناشایست اینترنتی دشمنان را بدون نتیجه بگذارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اشاره ای نیز به شبکه در دست تهیه ملی ارتباطات کرد و گفت: حتی دشمنان نیز اذعان دارند که جمهوری اسلامی ایران با ایجاد این شبکه امنیت را در حوزه سایبر ایجاد خواهد کرد .

وی خاطرنشان کرد: با تکمیل و راه اندازی شبکه ملی ارتباطات و جداسازی شبکه ها، اقدام مهمی نیز در توسعه دولت الکترونیک ، شفاف سازی و حل و فصل بسیاری از مسائل مدیریتی خواهد شد چرا که این شبکه نقش مهمی در یکپارچه سازی مدیریتی دارد.

وی با تاکید بر این که امنیت اجتماعی و اخلاقی در فضای مجازی نیاز به اراده جدی دارد افزود: آسیب هایی که از طریق اینترنت برای خانواده‌ها و فرزندان ایجاد می شود، حتی خود غربی ها را نیز دچار تهدیدهای جدی کرده است.

تقی‌پور ادامه داد: سال 2010 را سال پیش گیری از آسیب های اینترنتی برای کودکان نامگذاری کرده بودند و ما پیشنهاد کردیم که سالی را نیز به نام پیشگیری از آسیب های اینترنتی برای خانواده‌ها نامگذاری کنند.

وی گفت: امیدواریم با اقدامات انجام شده مانند ایجاد سامانه پالایش محتوای غیراخلاقی و نظارت خانواده‌ها بر استفاده صحیح و مؤثر از اینترنت، بهره وری از این فناوری ها در خانواده‌ها به حد کامل برسد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در دولت های نهم و دهم تلاش کردیم گام های بلندی به سوی دولت الکترونیک برداریم؛‌ افزایش بودجه، تشکیل سازمان فناوری اطلاعات و توسعه خصوصی سازی از جمله این اقدامات است.

وی با اشاره به نقش ارتباطات و فناوری اطلاعات در اقتصاد مقاومتی گفت: با تشکیل ستاد حمایت از تولید و حمایت از کار و سرمایه ایرانی در این وزارتخانه، گام های مؤثری در حمایت از ایجاد اشتغال و همچنین شرکت های دانش‌بنیان برداشته شده است.

تقی‌پور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برخی از ویژگی های عصر اطلاعات و انفجار اطلاعات افزود: پیش‌بینی می‌شود در سال 2020 میلادی هر 73 روز یک بار دانش ‌بشری دو برابر شود.

وی افزود: در سال های اخیر اقتصاد دیجیتال، شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های دیجیتال شکل گرفته و استفاده از آنها گسترش پیدا کرده است و در کنار آن بانک داری الکترونیکی، تجارت الکترونیکی، سلامت و درمان الکترونیکی و دورکاری نیز توسعه یافته است.

تقی‌پور افزود: امروز شاهد هستیم که ظرفیتی در کشور وجود دارد که سالانه 75 هزار شغل سطح بالا در تجارت و بانکداری الکترونیکی در کشور ایجاد شود؛ نیروی انسانی آموزش دیده و مستعد، محتوای غنی اسلامی، موقعیت جغرافیایی کشور، عرضه خدمات رسانه‌ای و نرم‌افزارها برخی از مزیت های کشور در عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در سال 84 ، هشت و نیم میلیون سیم کارت تلفن همراه در اختیار مردم بود گفت: این تعداد هم اکنون به 71 میلیون سیم کارت فعال در اختیار مردم رسیده است.

البته تعداد سیم کارت های در اختیار مردم به 91 میلیون سیم کارت می رسد که در مقایسه با 71 میلیون سیم کارت فعال نشان از وجود حدود 20 میلیون سیم کارت غیرفعال در اختیار مردم است .
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اضافه کرد: هم اکنون با 119 کشور ارتباط رومینگ داریم به این معنا که از همه این کشورها با سیم کارت هایی که در اختیار مردم ما وجود دارد می توان ارتباط برقرار کرد.

تقی پور در ادامه گفت: در سال 57، هشتصد و 50 هزار تلفن ثابت در کشور داشتیم که این میزان هم اکنون با افزایش چشمگیر به 27 میلیون تلفن ثابت رسیده است و این مهم از رشد 31 برابری حکایت می کند.

وی در ادامه تعداد روستاهای برخوردار از شبکه مخابراتی در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی را 372 روستا بیان کرد و گفت: هم اکنون به نقطه ای رسیده ایم که 52 هزار و 704 روستا از شبکه ارتباطی و مخابراتی برخوردار است.

تقی پور همچنین تعداد کانال های مخابراتی را در ابتدای پیروزی انقلاب 19 هزار کانال بیان کرد و گفت: تعداد کانال های مخابراتی هم اکنون به 11 و نیم میلیون کانال افزایش پیدا کرده است و این مسئله نشان می دهد که حتی ارتباط مخابراتی بین روستا به شهرها و برعکس مشکلی وجود ندارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه با بیان اینکه از ابتدای فعالیت دولت نهم ،هزار و 265 دفتر ارتباطات فناوری اطلاعات در کشور فعال بود خاطرنشان کرد: این تعداد هم اکنون به ده هزار دفتر ارتباطات و فناوری اطلاعات رسیده است.

تقی پور در ادامه با بیان اینکه در حوزه اپراتورها نیز فضا کاملا رقابتی است گفت: عمده فعالیت ها در حوزه اپراتورها را بخش خصوصی انجام می دهد به گونه ای که پنج اپراتور ثابت، چهار اپراتور همراه، 38 اپراتور خدمات بی سیم و هفت اپراتور مخابرات ماهواره ای فعالیت می کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین جمهوری اسلامی ایران را در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در مجامع منطقه ای و بین المللی تاثیرگذار دانست و گفت: ایران همواره از اعضای موثر سازمان جهانی مخابرات است به گونه ای که عمده پیشنهادهای ایران از جمله در حوزه مقررات در آن به تصویب می رسد و در سازمان منطقه ای آی پی تی نیز در بین کشورهای آسیایی ایران از موثرترین کشورهاست.

تقی پور با ابراز امیدواری به اینکه ایران در مدت دو سال آینده به عنوان کشور رقیب در مقایسه با منطقه ارتباطی سوئز در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات خواهد بود گفت: جمهوری اسلامی ایران با این روند در دو سال آینده نقش بسیار مهمی در ارتباط شرق به غرب و شمال به جنوب در حوزه مخابرات خواهد داشت.

تقی پور در پایان یکی از اهداف تاسیس شورای عالی فضایی را تولید محتوا برای جهانیان عنوان کرد و گفت: در کشور ظرفیت بسیار زیادی در تولید محتوا داریم که این مهم در شورای عالی فضایی با ترجمه محتواها از فارسی به دیگر کشورها و در نظام یکپارچه می تواند کشورهای دیگر را نیز از محتوای غنی اسلامی ایرانی بهره مند کند.

۱۳۹۱/۷/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...