نسخه چاپی

ایست قلبی بیمارستان‌ها در زلزله

نزدیك به یك ماه از وقوع زلزله ۳/۷ ریشتری در كرمانشاه گذشته است، زمین‌لرزه‌ای مهیب كه خسارات بسیاری را در پی داشت. فاز دوم بیمارستان امام خمینی(ره) اسلام‌آباد غرب بر اثر وقوع زلزله آسیب فراوان دید.

به گزارش نما، نزدیک به یک ماه از وقوع زلزله ۳/۷ ریشتری در کرمانشاه گذشته است، زمین‌لرزه‌ای مهیب که خسارات بسیاری را در پی داشت اما در همان ساعات اولیه این حادثه یک خبر مهم در صدر اخبار قرار گرفت؛ فاز دوم بیمارستان امام خمینی(ره) اسلام‌آباد غرب کمتر از ۸ ماه پس از افتتاح بر اثر وقوع زلزله آسیب فراوان دید! بیمارستانی که در همان ساعات اولیه بسیاری از مجروحان با هزاران امید به آن مراجعه کردند اما این مرکز درمانی بر اثر زلزله دچار خسارت شده و دیوارهای بیرون بیمارستان فروریخته بود و احتمال ریزش ساختمان در پس‌لرزه‌ها نیز وجود داشت. جالب اینجاست که بیمارستان اسلام‌آباد غرب اواخر فروردین‌ماه امسال توسط وزیر بهداشت و در روزهای نزدیک به انتخابات افتتاح‌شده بود. پس از وقوع این حادثه و تخریب مهم‌ترین مرکز امدادرسانی به مردم در مناطق زلزله‌زده، برخی مدیران از خواب غفلت بیدار شدند و به ارائه آمارهای تأسفباری از بیمارستان‌های فرسوده در کشور پرداختند؛ آمارهایی که البته نشان می‌دهد عمق فاجعه در زلزله احتمالی تهران بیشتر است. کلانشهری که عنوان پرجمعیت‌ترین ‌شهر کشور را یدک می‌کشد و طبق بررسی‌ها در زمان وقوع زلزله احتمالی آسیب‌پذیرتر است.

فرسودگی نیمی از تخت‌های بیمارستانی

ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت چندی پیش اظهار داشت: موضوع ایمنی بیمارستان‌ها پس از زلزله کرمانشاه مورد بررسی قرار گرفت که این بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال ۸۶، ۷۳درصد تخت‌های بیمارستانی در بخش دولتی و دانشگاهی فرسوده و فاقد ارزش بهسازی لرزه‌ای بوده‌اند. وی با اعلام اینکه در سال ۹۵ میزان تخت‌های فرسوده از ۷۳ درصد به ۴۵ درصد کاهش‌یافته است، افزود: متأسفانه هنوز نیمی از تخت‌های بیمارستانی در بخش دولتی و دانشگاهی فرسوده است. بدون شک نوسازی تخت‌های بیمارستانی و مقاوم‌سازی بیمارستان‌ها با توجه به شرایط موجود باید در اولویت قرار گیرد، چرا که اگر این مهم صورت نپذیرد، در زمان وقوع حوادثی چون زلزله‌های مهیب، بیمارستان‌ها به‌جای اینکه مکانی برای آلام درد باشند، با تبدیل‌شدن به ناامن‌ترین اماکن شهر، دردی بر دردها اضافه می‌کنند. موضوع نوسازی و ساخت مراکز درمانی باید با نظارت ویژه‌ای انجام شود تا به سرنوشت بیمارستان نوساز اسلام‌آباد دچار نشود و هزینه‌های صورت گرفته بر باد نرود!

بیمارستان‌های نیم‌قرنی

عباس گودرزی، نماینده مردم بروجرد و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس می‌گوید: باید به این بحث با دید کلان نگاه شود؛ از جمله مصالحی که به کار گرفته می‌شود، اعتبار پیمانکار و... . باید به حوادثی مانند زلزله کرمانشاه به دید تجربه نگاه شود و بیمارستان‌های قدیمی و مستهلک باید بازسازی شوند، در تهران هم بیمارستان‌های قدیمی بسیاری وجود دارد. به گفته عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، دولت باید برنامه بازسازی را در اولویت قرار دهد، بیمارستان مکانی است که مددجویان به آن پناه می‌آورند. وزارت مسکن‌وشهرسازی و وزارت بهداشت باید اهتمام ویژه‌ای داشته باشند. گودرزی به بیمارستان‌های مستهلک حوزه انتخابیه خود اشاره‌ کرده و افزود: در شهرستان بروجرد بیمارستان‌ها برای نیم و یک قرن پیش است و پاسخگوی نیاز شهرستان در حالت عادی هم نیست چه رسد به وضعیت فوق‌العاده! بررسی وضعیت موجود در پایتخت هم شرایط مشابهی را نشان می‌دهد. همچنین نژادبهرام، عضو هیات‌رئیسه شورای شهر تهران دراین‌باره گفته است: بیش از ۹۰ درصد بیمارستان‌های تهران عمری بالای ۴۰ سال دارند و هم‌اکنون ۱۹ بیمارستان به لحاظ سیستم اطفا و اعلام حریق و سایر نکات ایمنی، در اولویت قرار دارند. حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت نیز با تایید این آمارها، خاطرنشان کرد: به‌رغم اینکه ۴۵ درصد تخت‌های بیمارستانی در بخش دولتی فرسوده است اما این میزان در تهران به ۷۵ درصد در بخش دولتی و دانشگاهی می‌رسد و چنانچه در تهران زلزله‌ای رخ دهد، بیمارستان‌های پلاسکویی کم نیستند و می‌توانند مشکل‌ساز شوند.

نظارت‌ها جدی باشد

علاوه بر این احمد بیگدلی، نماینده مردم خدابنده و عضو دیگر کمیسیون اجتماعی هم در این راستا معتقد است: «بیمارستان‌ها باید بیشترین مقاومت را داشته و از بهترین مصالح ساخته شوند و در شرایط عادی و حتی در شرایط حوادث و جنگ، امن‌ترین مکان بیمارستان‌ها هستند». بیگدلی به می‌گوید: باید نظارت بیشتری بر افراد یا مجموعه‌هایی که در حال ساخت بیمارستان هستند اعمال شود، این نظارت ویژه باید بر پیمانکارهای خصوصی یا خیران یا زیرمجموعه‌های وزارت بهداشت یا وزارت راه‌وشهرسازی اعمال شود؛ متأسفانه نتوانستیم بحث نظارت در ساخت‌وسازها را به‌صورت جدی انجام دهیم. بیگدلی به پارادوکس سختگیری به ارائه مجوز برای مراکز درمانی و نبود نظارت بر ساخت آن اشاره‌ و تصریح کرد: برای مجوز بسیار سختگیری می‌کنیم و فرد باید هفت‌خان رستم را طی کند تا بتواند مجوز یک بیمارستان را بگیرد اما در ساخت بیمارستان و مراکز درمانی نظارت ویژه‌ای انجام نمی‌شود! اگر قرار است یک مسکن یا یک بیمارستان در کل کشور ساخته‌ شود باید با کیفیت ویژه‌ای ساخته شود. وی به کم بودن بودجه مقاوم‌سازی و نوسازی بیمارستان‌ها اشاره کرد و گفت: ۸۰ تا ۸۵ درصد بودجه‌های کشور در امور جاری مصرف می‌شود. بیگدلی خاطرنشان کرد: ۳۰ درصد بودجه را به بودجه عمرانی تخصیص می‌دهیم که ۲۰ درصد در آخر داده می‌شود؛ برای مثال به‌اندازه ۶ هزار میلیارد تومان تحقق پیدا می‌کند. نماینده مردم خدابنده تأکید کرد: باید منابع بودجه‌ای کشور مدیریت شود و پروژه‌های عمرانی نیمه‌کاره به اتمام برسد، از بودجه جاری کاسته شده و به بودجه عمرانی افزوده شود همچنین در درازمدت باید دولت در بودجه‌ها نوسازی یا مقاوم‌سازی بیمارستان‌های قدیمی را مدنظر قرار دهد. به ‌هر روی در شرایط کنونی، بیمارستان‌های کشور بویژه در پایتخت شرایط خوبی ندارند البته پیش از وقوع زمین‌لرزه کرمانشاه نیز وضعیت همین گونه بوده است اما اینکه مدیران پس از وقوع این حادثه به خود آمده و اظهارنظرهایی می‌کنند، دردی را دوا نمی‌کند! امید است توجه و نظارت به این موضوع مهم در اولویت‌های مدیران قرار گیرد تا دیگر شاهد حوادث تأسفباری مانند تخریب بیمارستان نوساز اسلام‌آباد نباشیم.

منبع: وطن امروز

۱۳۹۶/۹/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...