نسخه چاپی

پیامی كه جانسون در دیدار با صالحی دریافت كرد

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: وزیر خارجه انگلیس در دیدار امروز با رئیس سازمان انرژی اتمی این پیام را دریافت كرد كه نمی شود برجام را بدون بهره مندی ایران از منافع آن ادامه داد .

به گزارش نما، بهروز کمالوندی معاون سازمان انرژی اتمی کشورمان در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما با تبیین اهمیت مذاکرات وزیر خارجه انگلیس با رئیس سازمان انرژی اتمی گفت : دیدار امروز این ارزیابی را به ما می‌دهد که انگلیسی‌ها به این جمع بندی رسیده‌اند که نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه ، بارز است و بدون ایران مسائل منطقه قابل حل و فصل نیست .

وی افزود : در ادبیات آقای بوریس جانسون کاملا مشخص بود که برای حل و فصل مسائل منطقه باید جمهوری اسلامی ایران را به عنوان عاملی اصلی در موضوعات مختلف در نظر گرفت که این بسیار مهم است همچنین اینکه برجام موضوعی بین المللی شده است و همه از آن حمایت می کنند و صرفا گروهی کوچک در آمریکا ممکن است دیدگاههایشان خلاف کل این جریان جهانی باشد .

معاون سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: وزیر خارجه انگلیس در دیدار امروز با آقای صالحی این پیام را دریافت کرد که نمی شود برجام را بدون بهره مندی ایران از منافع آن ادامه داد و طبعا این پیام از طریق آقای جانسون باید به نحوی به آمریکایی‌ها منتقل شود.
کمالوندی با تاکید بر انتقال این پیام به آمریکایی‌ها که ادامه برجام بدون بهره مندی ایران از مزایای آن شدنی نیست، تصریح کرد : بویژه موضوع اصلی در این خصوص تعاملات بانکی است زیرا در حوزه های دیگر مشکلی نداریم و در این حوزه باید تلاش کنند و شاید قدم نخستش این باشد که از رویه ای که بانکهای بزرگ را از همکاری با ما می ترسانند باید دست بردارند .

معاون سازمان انرژی اتمی درباره علت دیدار وزیر خارجه انگلیس با رئیس این سازمان برغم تناسب نداشتن مقام این دو شخصیت گفت : سابقه این دیدارها به حضور آقای صالحی در انجمن جهانی هسته ای باز می‌گردد که مقرش در لندن است و در حاشیه آن سفر دیدارهایی نیز در محل اقامتش داشت .

وی افزود : آقای صالحی چند ماه قبل نیز در سفری دیگر به لندن با آقای جانسون دیدار داشت ، گرچه او وزیر خارجه است اما گفتگوهای هسته ای بویژه در خصوص برجام مد نظر وزارت خارجه انگلیس و شخص آقای جانسون است ضمن اینکه موضوعات هسته ای مربوط به ما نیز به نحوی از طریق وزارت خارجه پوشش داده می شود و سازمان مستقل دیگری ندارد بلکه مشاوری تحت نظر وزیر امور خارجه این مسائل را پیگیری می کند .

کمالوندی گفت : موضوعات هسته ای مذاکرات دو شخصیت ، در این چند جلسه مربوط به برجام بوده است و آقای جانسون در دیدار قبلی نیز اشاره کرد که مایل است برای تقویت برجام تلاش کند . در سیاستی هم که تا کنون اعلام کرده اند در پی تقویت توافق هسته ای بوده اند و حداقل در سیاست های اعلامی شان اینطور است .

وی افزود: امروز نیز درباره این مسائل صحبت شد و بحث عمده در خصوص برجام بود و او به دیدارهایی که در آمریکا و با شخصیت های مختلف داشته است اشاره کرد و برداشت ما از صحبت های آقای جانسون این است که اگر آقای ترامپ همچنان در پی آن باشد که برجام را کنار بگذارد قطعا با کار بسیار دشواری مواجه است .

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: ادامه اجرای برجام و همزمانی آن با اعمال تحریم ها شدنی نیست و آقای صالحی نیز در جلسه امروز با آقای جانسون دوباره این موضوع را یادآوری کرد.

کمالوندی گفت : نکته مهمی که آقای جانسون در جلسه امروز اشاره کرد این بود که در دیدارهایی که با شخصیت های مختلف آمریکایی داشته است تقریبا اجماعی نسبی بر این واقعیت وجود دارد که برجام به عنوان دستاورد مهم سیاسی بین المللی باید حفظ شود .

وی افزود : اگر اینها را کنار هم بگذاریم مفهومش این است که آقای ترامپ کار بسیار سختی را در پیش دارد ، به طور خلاصه موضوع اصلی جلسه امروز برجام بود و آقای صالحی به دقت مسائل مرتبط با توافق هسته ای و پایبندی کشورمان به اجرای تعهدات برجامی را مطرح و تصریح کرد که طرف مقابل تعهداتش را در حوزه های مختلف اقتصادی به نحو شایسته اجرا نکرده است .
معاون سازمان انرژی اتمی اضافه کرد :آقای صالحی خطاب به آقای جانسون تاکید کرد که طرف مقابل باید برای بهره مندی کشورمان از برجام تلاش کند.

کمالوندی گفت : در دیدار امروز همچنین درباره همکاریهای هسته ای بویژه در زمینه های مرتبط با حوزه های صنعتی ، پزشکی و کشاورزی گفتگو شد زیرا با توجه به اینکه سالهای بسیاری با انگلیسی ها بویژه در حوزه هسته ای ارتباط نداشته ایم در ابتدای همکاریها هستیم و این گونه ارتباطات و تماس میان مقامات دو کشور زمینه تقویت همکاریها را فراهم می آورد .

وی افزود: در نشست امروز آقای صالحی نیز پرسش هایی درباره همکاریهای دو کشور پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا داشت که مطرح کرد و نیز در خصوص " پروژه ایتر" و مسائل مرتبط با "طرح جت " که طرح همکاریهای هسته ای است گفتگو شد .

کمالوندی همچنین گفت : از موضوعات مهم دیگر که در نشست امروز مطرح شد مسائل منطقه ای بود که آقای جانسون دیدگاههایش را مطرح کرد و آقای صالحی نیز با توجه به تجربیات خوبی که از دوره مسئولیتش در وزارت خارجه و سابقه اقامتش در عربستان به عنوان معاون او آی سی (oic) (سازمان همکاریهای اسلامی) دارد ، تجربیاتش را منتقل کرد .

وی افزود : آقای صالحی به رویدادهای یمن اشاره کرد و اظهار داشت متاسفانه سعودی ها روش و سیاست های غلطی را علیه این کشور در پیش گرفته اند و در بخش دیگری از گفتگوهای دو جانبه درباره مسائل سوریه و عراق تبادل نظر شد .

معاون سازمان انرژی اتمی تاکید کرد : آنچه اهمیت دارد این است که طرف انگلیسی متوجه شد که باید متناسب با نقش و جایگاه کشورمان ملاحظات جمهوری اسلامی ایران مد نظر قرار گیرد و این واقعیت را می شود از نوع مذاکرات و مطالبی که مطرح شد حس کرد .

کمالوندی اینگونه تبادل نظرها را به نفع همه دانست و افزود : در این گونه نشست ها دو طرف با دیدگاههای یکدیگر آشنا می شوند و اگر بخواهیم ارتباطات و همکاریهایی بویژه در حوزه هسته ای بالاخص در حوزه گداخت و پزشکی هسته ای داشته باشیم مستلزم آن است که این گونه ارتباطات و رفت و آمدها ادامه داشته باشد که دیدار امروز از این منظر هم اهمیت داشت .
منبع: تسنیم

۱۳۹۶/۹/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...