نسخه چاپی

اختصاصی نما:

یارانه چه كسانی در سال ٩٧ قطع می شود؟

عکس خبري -يارانه چه كساني در سال 97 قطع مي شود؟

غلامرضا كاتب سخنگوی كمیسیون برنامه و بودجه در گفتگو با نما گفت: در لایحه بودجه 97 دولت سر جمع پرداخت هدفمندی كه نزدیك 48 هزار میلیارد تومان بود به 37 هزارمیلیارد تومان كاهش داد و از مجموعه 37 هزار میلیارد تومان ، 23 هزار میلیارد تومان را به بخش كمك های نقدی و غیر نقدی اختصاص داده است.

غلامرضا کاتب سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه در گفتگو با نما گفت: در لایحه بودجه 97 دولت سر جمع پرداخت هدفمندی که نزدیک 48 هزار میلیارد تومان بود به 37 هزارمیلیارد تومان کاهش داد و از مجموعه 37 هزار میلیارد تومان ، 23 هزار میلیارد تومان را به بخش کمک های نقدی و غیر نقدی اختصاص داده است.
این مطلب به این معناست که اگر قرار باشد 45 هزار و پانصد تومان به هر فرد پرداخت شود باید 31 میلیون نفر از لیست یارانه بگیران حذف شوند و باید دید که این افراد چه کسانی هستند؟
کاتب در ادامه با اشاره به اینکه اگر دولت تعریف مشخصی از گروه های مختلف در جامعه داشته باشد، آسیب کمتری در حذف به وجود می آید ، اظهار داشت: اگر بنا باشد که تعریف مشخصی وجود نداشته باشد و رقم درآمد زندگی مردم را بخواهد محاسبه بکند کار سختی است که در سنوات گذشته اتفاق افتاد و عملا دولت نتوانست اطلاعات درستی را تهیه و در اختیار بگیرد
اما 11 هزار میلیارد کاهش یارانه های نقدی تنها تغییر یارانه ها نیست و دولت پیشنهاد کرده است که سازمان هدفمندی یارانه ها تبدیل به صندوق اجتماعی امید شود.
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه بیان داشت: نگاه کلی این است که ما چیزی به عنوان هدفمندی یارانه ها که در گذشته وجود داشته است نداشته باشیم چراکه ما قشری از اقشار جامعه تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره ) هستند که جز نیازمندان اساسی جامعه محسوب می شوند و گروهی هم هستند که می توانیم در قالب بیمه اجتماعی شبیه بسیاری از کشورهای پیشرفته که هیچ گونه دریافتی ندارند تحت پوشش قرار دهیم به همین خاطر عنوان این سازمان تغییر خواهد کرد.
این در حالیست که رییس جمهور در آخرین صحبت های رو در رو با مردم از بحران صندوق های حمایتی سخن گفت و تشریح کرد که وضعیت ما نسبت به صندوق ها سال به سال در حال بدتر شدن است.
نبود شفافیت مالی و خطر ورشکستگی ، بحران های مهم صندوق های حمایتی در کشور هستند و تبدیل این سازمان با بودجه 37 هزار میلیارد تومانی به یک صندوق دیگر نگرانی های زیادی را به همراه دارد.
با وجود صداهای موافقی که برای اصلاح قانون هدفمندی یارانه ها شنیده می شود انتقاداتی هم در این لایحه به چشم می خورد که به گفته رییس کمیسیون اقتصادی مجلس یکی از اشکالات این طرح آن است که هنوز هم به اشتغال عددی اختصاص نیافته است.
پس باید دید که هدفمندی یارانه ها که در لایحه بودجه دچار تغییراتی شده است تا چه میزان موافقت نمایندگان را به دست خواهد آورد.

۱۳۹۶/۹/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...