نسخه چاپی

مادر و ‌3 كودك قربانی جنایت شیشه‌ای

مردی كه خانه‌اش را به محلی برای خوش‌گذرانی تبدیل كرده بود، هرگز تصور نمی‌كرد همسر و سه كودكش قربانی جنایت دوستش شوند.

به گزارش نما، متهم مردی جوان است که شب حادثه برای مصرف شیشه به خانه دوستش رفته بود اما در یک لحظه دچار توهم شد و مادر خانواده را با دست هایش خفه کرد. او برای صحنه‌سازی و فرار از جنایت، دودکش بخاری را از جا درآورد تا همه چیز را یک گازگرفتگی نشان دهد اما با این کار، سه کودک خردسال خانواده نیز بر اثر تنفس منواکسیدکربن جان باختند تا چهار قتل در پرونده متهم ثبت شود. سرهنگ سعیدیان، رئیس اداره مبارزه با قتل پلیس آگاهی ناجا، دکتر دالوند، قاضی و کارشناس حقوقی و هانیه فراهانی روان‌شناس در برنامه «رد پای حادثه» رادیو ایران به تشریح جزئیات پرونده پرداختند و ریشه‌های این قبیل جنایت‌ها را مورد بررسی قرار دادند.

تلاش ناکام برای فرار از جنایت

رئیس اداره مبارزه با قتل پلیس آگاهی ناجا درباره این پرونده گفت: «زمستان 91، گازگرفتگی منجر به مرگ یک مادر و سه کودک خردسالش در یک ساختمان مسکونی به پلیس اطلاع داده شد. پس از انتقال اجساد به پزشکی قانونی مشخص شد سه کودک چهار، شش و هشت ساله به‌دلیل تنفس منواکسیدکربن جان خود را از دست داده‌اند اما علت مرگ مادرشان، خفگی ناشی از فشار بر گردن است. با کشف این سرنخ، تحقیقات برای دستگیری قاتل آغاز شد و سرانجام ردپای یکی از دوستان شوهر مقتول در ماجرا به دست آمد.» سرهنگ سعیدیان به دستگیری متهم اشاره کرد و افزود: «متهم مردی مجرد است که برای مصرف شیشه و خوش‌گذرانی به خانه مقتولان رفت و آمد داشت. شب حادثه، پدر خانواده به مهمانی رفته بود و متهم به گمان این که او به این زودی‌ها برنمی‌گردد، به خانه او رفت و مشغول کشیدن مواد شد. متهم بر اثر توهم ناشی از مصرف شیشه، ابتدا مادر خانواده را خفه کرد سپس برای عادی نشان دادن حادثه، لوله دودکش بخاری را درآورد و باعث انتشار گاز منواکسیدکربن و مرگ سه کودک چهار، شش و هشت ساله خانواده شد.»

افراد را بدون شناخت به حریم خود راه ندهید

سرهنگ سعیدیان با بیان این که افراد متاهل نباید دوستان مجرد خود را بدون شناخت به حریم خانوادگی‌شان راه بدهند، درباره خطرات مصرف روانگردان شیشه هشدار داد: «متهم پرونده، معتاد به شیشه و همکار پدر خانواده بود و ورودش به خانه، روابطی در پی داشت. مصرف شیشه باعث بروز اختلالات روانی در افراد می‌شود که از جمله آنها، افزایش توان فیزیکی فرد، سرخوشی، ناآرامی و اضطراب، سوءظن همراه با توهم، پرخاشگری، حمله‌های ناگهانی، بی‌خوابی شدید، تکرار حرف‌ها و پرچانگی، تغییر ناگهانی در رفتار و گفتار، اختلال در درک، توهم پرواز از ارتفاع بلند و موارد مشابه است. این ماده بتدریج فرد را به خود وابسته می‌کند و با افزایش مصرف، هم او و هم خانواده اش را به ورطه نابودی می‌کشاند.»

مجازات قصاص در انتظار قاتل بی‌رحم

دکتر دالوند، قاضی و کارشناس حقوقی با بیان این که در این پرونده، چهار قتل رخ داده است که یکی از آنها مباشرت و سه مورد دیگر تسبیب در قتل است، گفت: «در مباشرت، شخص به شکل مستقیم، دیگری را به قتل می‌رساند اما در تسبیب، فرد به‌طور مستقیم در قتل دخالتی ندارد و با شیوه‌هایی مثل ریختن سم در غذا، فرد را می‌کشد. در این پرونده با توجه به یک فقره مباشرت و سه فقره تسبیب در قتل، فعل عمدی رخ داده و مجازات متهم نیز قصاص است. البته اگر اولیای دم از قصاص صرف‌نظر کنند باز هم جنبه عمومی جرم پابرجاست و مجازات آن سه تا ده سال حبس خواهد بود.»

وی با بیان این‌که جرایم استعمال موادمخدر، تهیه مکان برای مصرف و رابطه نامشروع نیز هرکدام مجازات جداگانه‌ای دارد، افزود: «براساس ماده ده قانون مبارزه با مواد مخدر، فرد معتاد پس از دستگیری باید به مراکز ترک اعتیاد برده سپس مورد محاکمه قرار گیرد. طبق ماده 19 نیز مجازات استعمال مواد مخدر 64 ضربه شلاق و برای تهیه کننده محل مصرف دو سال حبس و 74 ضربه شلاق است. ارتباط نامشروع هم باید از جانب شاکی خصوصی مطرح و تحقیقات به شکل سری و محرمانه انجام شود.» این قاضی و کارشناس حقوقی با اشاره به این‌که اگر فردی چند نفر را به قتل برساند در صورت تقاضای اولیای‌دم، قصاص می‌شود، افزود: «در این قبیل پرونده‌ها، زوج نمی‌تواند برای همسرش تقاضای قصاص کند اما درخصوص کودکانش از این حق برخوردار است. برای مقتوله نیز والدینش در مقام اولیای‌دم خواهند بود. البته اگر آنها در قید حیات نباشند، بستگان درجه‌2 می‌توانند تقاضای خود را به داگاه ارائه کنند.»

لزوم آموزش کودکان در خانواده

هانیه فراهانی

روان‌شناس

با رشد فناوری در سال‌های اخیر، روابط افراد نیز با پیچیدگی‌هایی روبه‌رو شده است و بعضا حد و مرزها رعایت نمی‌شود. شاهد این مدعا، افزایش آمار خیانت و طلاق است که به دلیل عدم مدیریت درست روابط بین اعضای خانواده رقم خورده است. این در حالی است که مدیریت یک مهارت است و باید به خانواده‌ها آموخته شود. نخستین وظیفه به عهده والدین است. آنها باید به فرزندان خود بیاموزند با رعایت هشدارها از افتادن در دام جرایم خشونت‌آمیز مانند قتل و تجاوز در امان باشند. والدین باید به این نکته مهم توجه کنند لزومی به رفت و آمد با همکارانی که شناخت درستی از آنها ندارند، نیست. بعضا پدر و مادرها به فرزندانشان یاد می‌دهند دوستان خانوادگی را با الفاظ عمو یا خاله صدا بزنند در حالی که این کار باعث ایجاد آسیب روانی جدی در کودک می‌شود و بدترین آسیب‌ها مثل تجاوز به کودکان نیز از طرف همین افراد رخ داده است. برای جلوگیری از این موارد، پدر و مادر باید در بازی هایشان با فرزندان، اعضای حساس بدن آنها را با نقاشی یا استفاده از عروسک‌ها نشان دهند. همچنین باید به کودکان بگویند هرگز اجازه ندهند افراد به نقاط حساس بدنشان دست بزنند.

برای آموزش این موارد، ابتدا خود والدین باید مورد آموزش قرار گیرند. آنها باید بدانند دو نوع راز داریم؛ خوب و بد. راز خوب مثل هدیه گرفتن و راز بد مثل تعرض است که کودک باید این قبیل موارد را فقط با والدینش درمیان بگذارد. پدر و مادرها باید شرایطی فراهم کنند تا کودکان حرف هایشان را براحتی با آنها در میان بگذارند و از طرفی والدین هم نباید کودک را شماتت کنند.

در پرونده حاضر، شاهد قتل یک مادر و سه کودکش توسط همکار پدر خانواده بودیم. مواردی مانند عدم حمایت قوی اجتماعی، حمایت ضعیف بین زوجین و کمبود عوامل گوناگون در بروز این جنایت دخیل بوده است. در واقع هرچه بدنه خانواده ضعیف‌تر باشد، ضربه‌پذیری آن نیز بیشتر می‌شود.

مورد مهم دیگر اعتیاد متهم به شیشه است. مصرف این روانگردان، خشونت‌های جبران ناپذیر، توهم و ارتکاب جرایم خشن را در پی دارد. افرادی که شخص مصرف‌کننده‌ای در خانه دارند اگر ردپایی از توهم، سوءظن یا خشونت در او دیدند، فورا خانه را ترک کنند. درمان این افراد باید در اولویت قرار گیرد چرا که شیوع مصرف روانگردان خصوصا در بین جوانان باعث رشد خشونت و جرایم می‌شود.
منبع: جام جم آنلاین

۱۳۹۶/۹/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...