نسخه چاپی

طلایی: امسال بیشترین آلودگی هوا را داشتیم اما صدای كسی درنیامد

طلایی گفت: امسال به رغم این كه بیشترین روزهای آلودگی هوا را داشتیم سر و صدای هیچ كس در نیامد گویی كه هیچ اتفاقی خاصی هم رخ نداده است به خاطر این كه نه دولت با شهرداری كار دارد و نه شهرداری با دولت

به گزارش نما، برای مردم تهران لمس کردن آلودگی هوا اعم از تنفس، مشاهده و یا شنیدن خبر آن در زندگی‌شان خصوصا در فصل های سرد سال به امری عادی تبدیل شده است. علی ظاهر این موضوع برای مسئولان هه به امری عادی تبدیل شده است چرا که سال به سال می آید و عملا کار خاصی برای حل این مشکل انجام نمی شود. به همین بهانه به سراغ «مرتضی طلایی»، نایب رئیس سابق شورای شهر تهران رفتیم. عضو سابق شورای شهر تهران تهران با بیان اینکه دولت حدود 14 هزار میلیارد تومان به شهرداری بدهکار است، خاطر نشان کرد: دولت باید تصمیم گیری کند این موضوعی نیست که به سادگی از کنار آن گذشت این مبلغ کلان می تواند بسیاری از مشکلات کلان شهر تهران را حل کند.


سردار طلایی یکی از پیامدهای آلودگی هوا را یک دست شدن مدیریت در کشور دانست و افزود: همین مساله باعث شده است که می مانند چی کار کنند مشکلات را به گردن همدیگر بیندازند.وی اظهار داشت: امسال به رغم این که بیشترین روزهای آلودگی هوا را داشتیم سر و صدای هیچ کس در نیامد گویی که هیچ اتفاقی خاصی هم رخ نداده است به خاطر این که نه دولت با شهرداری کار دارد و نه شهرداری با دولت.



عضو سابق شورای شهر تهران خاطر نشان کرد: در شرایط فعلی با یک دست شدن مدیریت، شهرداری نمی تواند دولت و دستگاه های وابسته به دولت را متهم بکند و نتیجه این امر این می شود که اصل موضوع هم به فراموشی سپرده شود.



سردار طلایی تاکید کرد: در گذشته به موضوع آلودگی هوا هر از گاهی پرداخته می شد لکن اکنون اصل موضوع به فراموشی سپرده شده است.وی در پاسخ به سوالی که دولت برای رفع آلودگی هوا چه کار می تواند بکند که نمی کند، تصریح کرد: آلودگی هوا یک مساله تازه ای نیست از سالیان سال دور غفلت و بی توجهی شده است و در این دولت نیز این وضعیت ادامه دارد.



عضو سابق شورای شهر تهران ادامه داد: صنایع آلاینده های زیادی هنوز زیر گوش تهران وجود دارند از جمله کارخانه سیمان، پالایشگاه و انواع اقسام آلاینده که دولت برای بیرون بردن این ها از کنار تهران اقدامی نمی کند.



سردار طلایی با بیان این که مسیر باد و آلودگی در نقطه غربی تهران و از طرف آبیک به سمت تهران سرازیر می شود، گفت: کارخانه های سیمان و آلاینده های زیادی در مسیر باد وجود دارد که در این باره دولت و دستگاه های مسوول نظارتی ندارند.



وی سوخت را یکی از دلایل مهم آلایندگی هوای تهران دانست و گفت: اگر چه ما مدعی هستیم سوخت ما به یورو 5 رسیده است اما همچنان به نظر می رسد سوخت هایی که ما داریم سوخت های استانداری نیستند.عضو سابق شورای شهر تهران همچنین خودروهای تولید شده را یکی از دلیل افزایش آلودگی هوا ذکر کرد و افزود: خودروهایی که تولید می شوند هیچ کدام استاندارد یورو 5 را که حداقل باید امروز داشته باشیم، ندارند.



طلایی به نقش مردم در افزایش آلودگی هوا نیز اشاره کرد و اظهار داشت: حمل و نقل عمومی به اندازه کافی نیست و بیشتر خودروهای تک سرنشین هستند که خود مردم نیز در کنار عوامل مختلف و بی توجهی دولت می تواند یکی ازعلل آلودگی هوا باشد.


وی خاطر نشان کرد: در کنار همه این موارد محیط زیست است که بیشترین سهم را در کنار شهرداری و صنایع دارد که محیط زیست عملا غیر از حرف زدن کاری انجام نداده است.عضو سابق شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که پس وظایف سازمان محیط زیست در این شرایط چی هست، تاکید کرد: مهمترین نقش این سازمان نظارت بر استاندارد بودن صنایعی است که در تهران تولید و کار می شود.



سردار طلایی تصرح کرد: صنایع اعم از دستگاه های صنعتی، خودرو و سوختی که تولید می شود و هر آن چه که اتفاق می افتد این ها در حوزه وظایف سازمان محیط زیست است که به عنوان متولی امر باید نظارت و کنترل کند از آن جا که به یاد دارم به وظایف خود به خوبی انجام نمی دهد.


وی ادامه داد: از سال ها قبل باید تولید خودرو با استاندارد رعایت می شد اما با مهلت هایی پی در پی به خودرو سازان از سوی سازمان محیط زیست داده شده است و همچنان خودرو با استاندارد پایین تولید می شود.عضو سابق شورای شهر تهران با بیان این که باید خوردوهای فرسوده از رده خارج می شدند، گفت: دولت باید بحث خارج کردن خودروهای فرسوده را مدیریت می کرد این پروژه چندین سال است که همین طوری روی زمین مانده است.



طلایی در پاسخ به سووالی مبنی بر این که دولت به رغم بدهی کلان به شهرداری بیشتر شهرداری را متهم می کند، افزود: این که دولت شهرداری را متهم بکند و شهرداری دولت را متهم بکند توپ را به زمین یکدیگر انداختن است.وی اظهار داشت: موضوع بدهی های دولت به شهرداری فراتر از موضوع محیط زیست و بحث آلودگی هواست وقتی استقرار پایتخت در تهران است باید هزینه های آن را دولت پرداخت کند.


نایب رئیس سابق شورای شهر تهران با بیان این که دولت حدود 14 هزار میلیارد تومان به شهرداری بدهکار است، خاطر نشان کرد: دولت باید تصمیم گیری کند این موضوعی نیست که به سادگی از کنار آن گذشت این مبلغ کلان می تواند بسیاری از مشکلات کلان شهر تهران را حل کند.



سردار طلایی تاکید کرد: اگر دولت این بدهی را به شهرداری پرداخت کند می تواند این پول در شهرداری صرف توسعه حمل و نقل عمومی بشود و حمل و نقل عمومی یکی از راه کارهای کاهش آلودگی هواست که باید مورد توجه شهرداری و دولت باشد.


وی تصرح کرد: اگردولت و شهرداری در حمل و نقل عمومی به عنوان طرح جامعی نگاه کنند کار موثری است و مشترکا کاری انجام بدهند تا نتیجه وضع آلودگی هوا از این که هست بدتر نشود.
منبع: جهان

۱۳۹۶/۹/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...