نسخه چاپی

عمارت ناصرالدین میرزا به مزایده گذاشته شد

معاون میراث فرهنگی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران از مزایده عمارت تاریخی ناصرالدین میرزا خبرداد و گفت: دومین مرحله مزایده این ملك به صورت قانونی انجام خواهد شد.

به گزارش نما ، سپیده سیروس نیا روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود:در حال حاضر اسناد واگذاری عمارت تاریخی ناصرالدین میرزا در اداره کل میراث استان تهران موجود است.

به گفته معاون میراث فرهنگی مرحله واگذاری این بنا در تاریخ 10 دی ماه انجام خواهد شد.

براین اساس عمارت تاریخی ناصرالدین میرزا پایتخت پس از پایان عملیات مرمت، توسط صندوق بازنشستگی کشوری به مزایده عمومی گذاشته شد.

همچنین در این خصوص روابط عمومی شرکت عمران و ساختمان تراز پی‌ریز که متعلق به سازمان بازنشستگی کشور در انتشار آگهی، عمارت تاریخی ناصر الدین میرزا که در محدوده ارگ سلطنتی تهران و حریم کاخ جهانی گلستان در خیابان ناصرخسرو، خیابان صوراسرافیل، کوچه ناصرالدین میرزا، پلاک 16 قرار داشته که این بنا در تاریخ 30 تیر 1384 به شماره 12214 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

همچنین خانه ناصرالدین میرزا در سال 1285 ه. ق. به فرمان وی با مساحت چهار هزار و 500 متر ساخته می‌شود که امروز تنها 918 متر از فضای بیرونی و حدود 870 متر زیربنا از عمارت مجلل آن باقی مانده است که از ویژگی‌های بارز این بنا می‌توان به چهارصفه بودن، تزئینات ارزشمند و گنبد کلاه‌فرنگی آن اشاره کرد. این بنا یکی از دو بنای گنبدی‌شکل تهران و با معماری منحصر به فرد کویری در قلب پایتخت است.

بر اساس توافق صندوق بازنشستگی کشوری و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران، صندوق بازنشستگی اوایل دهه 80 متعهد به مرمت بنا شد که «هلدینگ عمران و ساختمان تراز پی‌ریز» وابسته به صندوق بازنشستگی، در مدت سه سال مرمت این بنا را زیر نظر سازمان میراث فرهنگیبه بهره‌برداری رساند.

براین اساس صندوق بازنشستگی کشوری به عنوان مالک بنا آگهی مزایده را در روزنامه همشهری روز امروز (27 آذرماه)، روزنامه روز ایران( دوم دی ماه) و روزنامه دنیای اقتصاد روز یکشنبه(سوم دی ماه به چاپ می رساند.
است.
براساس بند «ج» ماده 6 «قانون حفظ آثار ملی ‌مصوب 12 آبان ماه 1319» با موضوع ممنوعیت «تملک و معامله بدون اجازه دولت نسبت به مصالح و مواد متعلقه به ابنیه مذکوره در فهرست آثار ملی» هر معامله‌ای بدون مجوز میراث فرهنگی ممنوع خواهد بود. در این ارتباط در متن آگهی روزنامه و همچنین اسناد مزایده، صندوق بازنشستگی تاکید کرده است که باید مجوز معامله برای برنده مزایده از اداره کل میراث فرهنگی استان تهران اخذ شود که بدین منظور هماهنگی‌های لازم با اداره کل میراث استان تهران نیز صورت گرفته است.

۱۳۹۶/۹/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...