نسخه چاپی

چگونگی دستیابی یمن به موشك‌های بالستیك

نشنال اینترست در گزارشی با اشاره به چگونگی دستیابی یمن به موشكهای بالستیك نوشت: یمنی‌ها با دسترسی به موشك هایی كه در دهه های قبل از كره شمالی و شوروی دریافت كرده اند موازنه قوا را تغییر داده‌اند.

به گزارش نما، در چهارم نوامبر گذشته یک فروند موشک بالستیک به فرودگاه ملک خالد نزدیک ریاض، پایتخت عربستان شلیک شد که این یک تغییر استراتژیک در درگیری نظامی بین عربستان و گروه انصار الله در یمن به شمار رفت.

مجله آمریکایی نشنال اینترست با انتشار گزارشی جزئیات نظامی محرمانه جدیدی را از تغییر موازنه قوا در خاورمیانه فاش کرد.

این گزارش تغییر موازنه‌ها را به رسیدن فناوری سلاح‌های پیشرفته از کره شمالی به شماری از کشورها و گروه ها در خاورمیانه مرتبط دانست.

در این گزارش آمده است: همه شواهد نشان می‌دهد که تکنولوژی موشکی بالستیک پیشرفته که در دوره ریاست جمهوری علی عبدالله صالح در دست ارتش یمن بود به دست انصار الله افتاد و این گروه از سال 2015 تاکنون با این موشک‌ها عربستان را بارها هدف حمله قرار داد و باعث تلفات مالی و جانی زیادی برای این کشور شد.

نشنال اینترست آورده است: زرادخانه موشک‌های بالستیک در یمن به جنگ طولانی بین یمن شمالی و جمهوری دموکراتیک یمن (یمن جنوبی)، باز می‌گردد که هر کدام آنها این موشک‌ها را به عنوان «سلاح بازدارنده» و بدون نیاز به استفاده از آن، ذخیره می‌کردند.

کانال تماس محرمانه

اما سوالی که نشنال اینترست مطرح می‌کند این است که چگونه پیونگ یانگ این فناوری پیشرفته موشک‌های بالستیک را به دست آورده بود.

در اینجا این وبگاه آمریکایی به کانال تماس محرمانه و بی وقفه بین قاهره و پیونگ یانگ اشاره می‌کند که به طور قابل توجهی پس از جنگ اکتبر 1973 افزایش یافت.(جنگ اعراب و اسرائیل که از ششم تا بیست‌وپنجم اکتبر ۱۹۷۳ میان سوریه و مصر با حمایت چند کشور عربی دیگر و اسرائیل اتفاق افتاد).

نشنال اینترست روایت کاملی از دستیابی کره شمالی به فناوری موشک‌های بالستیک را رصد کرد و اینکه اتحاد جماهیر شوروی در جنگ اکتبر 1973 و به طور مشخص در دقایق پایانی جنگ قبل از اینکه آتش بس 22 اکتبر اعلام شود، شروع به استفاده از موشک‌های مشهور اسکاد کرد به گونه ای که سه فروند آن به دستور مسکو به مواضع اسرائیل شلیک شد.

این موشک‌ها حدود دو تن وزن داشتند و منجر به کشته شدن حدود هفت نظامی اسرائیلی و وارد آمدن تلفات مالی گسترده‌ای شد و بنا به گزارش‌ها همین امر دلیل اصلی تل آویو برای پذیرش آتش بس به منظور اجتناب از تحمل ضرباتی عمیق‌تر از سوی مصر شد.

روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت نیز پیش‌تر با انتشار گزارشی تاکید کرد که مصر در آگوست 1973 موشک‌های دوربرد اسکاد را از اتحاد جماهیر شوروی گرفت موضوعی که موجب نگرانی شدید سرویس های اطلاعاتی اسرائیل شد.

نشنال اینترست در ادامه گزارش خود آورده است: پس از پایان جنگ اکتبر 1973 مصر شروع به جایگزین کردن منبع تسلیح خود از سمت اتحاد جماهیر شوروی به سمت آمریکا کرد اما در آن زمان مصر دو فروند هواپیمای آر 17 را با موشک‌های بالستیک زیادی به مقصد کره شمالی بار زد چون در آن زمان پیونگ یانگ از روابط قوی با قاهره برخوردار بود و خلبانانش در نیروی هوایی مصر با اسرائیل مبارزه می‌کردند.

این وبگاه آمریکایی نوشت: اتحاد جماهیر شوروی به نظر می‌رسد که از ایده تحویل فناوری موشک‌های اسکاد به کره شمالی احساس خوبی نداشتند با اینکه می دانست که پیونگ یانگ متحد آن است، اما این فناوری قبلا به کره شمالی رسیده بود.

نشنال اینترست افزود: مهندسان کره شمالی پنج سالی را که از سال 1973 گذشته بود به ساخت زیرساخت‌های برنامه موشکی و مهندسی پدافند هوایی سپری کردند تا در سال 1984 از ساخت اولین موشک بالستیک خود با نام «هواسونگ -5 » خبر دادند با وجود اینکه برد و دقت این موشک در حد مطلوب نبود اما برای بار نخست اتفاق خوبی بود بخصوص که این موشک قادر به حمل کلاهک‌های شیمیایی و بیولوژیک بود.

کره شمالی از آن پس سال به سال فناوری موشک‌های بالستیک خود را توسعه داد تا در نهایت به موشک‌هایی رسید که قادر به حمل کلاهک‌های هسته ای کوچک با برد بسیار بالا بود.

رسیدن موشک‌های کره شمالی به خاورمیانه

اما چگونه فناوری موشک‌های کره شمالی به خاورمیانه رسید گزارش مذکور به آن جواب می‌دهد اینکه پیونگ یانگ حدود 1600 موشک بالستیک ساخته و یک سوم یا نیمی از آن را به خاورمیانه منتقل کرد.

این گزارش آورده است: مهم ترین دریافت‌کنندگان موشک‌های بالستیک کره شمالی، لیبی، سوریه و ایران بودند و نام شهاب 1 و شهاب 2 روی آنها گذاشته شده بود و سپس سوریه و ایران هم به این فناوری دست یافته و شروع به ساخت بومی آن کردند.

در سال 2002 نیروی دریایی اسپانیا یک کشتی حامل 15 فروند موشک بالستیک «هواسونگ 5 » را که از کره شمالی به مقصد یمن در حرکت بود توقیف کردند اما در نهایت با اعتراض صنعا مجبور به آزاد کردن کشتی و اجازه عزیمت آن به سمت ساحل یمن را دادند.

ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که یمن چندین محموله دیگر از پیونگ یانگ شامل 45 موشک بالستیک دریافت کرد که از جمله آن موشک‌های «هواسونگ اس 6 » است که شماری از آنها در حملات علیه ریاض استفاده شد.

براساس این گزارش، ارتش یمن هم در مدت اخیر به موشک‌های شوروی «توچکا» که در اختیار یمن جنوبی بود دست یافت که با توجه به اینکه دقت این موشک‌ها از موشک‌های هواسونگ و اسکاد بیشتر بود اثر ویرانگر و مرگبار بیش‌تری داشت.

بر اساس گزارش نشنال اینترست انصار الله وقتی به موشک‌های زمین به هوای شوروری دست یافت شروع به ساخت آنها در داخل یمن کرد و به نام‌های «قاهر 1 » و «قاهر 2 » شناخته شد که برد آنها تا 155 و 250 مایل می‌رسد به گونه ای که می‌تواند شمار زیادی از همسایگان خود را در منطقه خلیج فارس تهدید کند.
منبع: العالم

۱۳۹۶/۹/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...