نسخه چاپی

آنكارا كاردار امارات را احضار كرد

آنكارا كاردار سفارت امارات را به وزارت امور خارجه احضار كرد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، آنکارا کاردان سفارت امارات را به دلیل باز نشر پیام توئیتری وزیر امور خارجه امارات احضار کرد.

پیش از این «محمد بن زاید آل‌نهیان»‌ ولی‌عهد شیخ‌نشین ابوظبی که عملا هدایت سیاست خارجی امارات متحده عربی را در دست دارد، روز گذشته در صفحه توئیتر خود، یک پیام را که از سوی یکی از کاربران منتشر شده بود بازنشر کرد. این پیام حاوی اتهاماتی سنگین علیه ترک‌های دوران عثمانی است و بر اساس آن به رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری کنوین ترکیه حمله کرده است. متن این توئیتر به شرح زیر بود:

آیا می‌دانید که در سال 1916 فخری پاشای ترک چه جنایاتی در حق ساکنان شهر مدینه مرتکب شده و اموال آنها را سرقت کرده و آن‌ها را در قطار بارگیری کرده و به شام و استانبول منتقل کرد. ترکها اغلب آثار خطی کتابخانه محمودیه را سرقت کرده و به استانبول بردند. اینها اجداد اردوغان هستند و این تاریخ ترک‌ها در رابطه اعراب مسلمان است.

در واکنش به این اقدام، رجب طیب اردوغان با دادن پاسخ تند به این مطلب، بن زاید وزیر امور خارجه امارات متحده عربی را آدم بدبختی خواند که به جای قدردانی از کمک امپراتور عثمانی که در سال 1916 در جریان جنگ اول جهانی شهر مدینه را از دست اشغالگران نجات داد، او را به آوردن غنایم متهم می کند.

اردوغان با رد اتهام مزبور، نوشت: امپراتور عثمانی غنایمی از مدینه به استانبول نیاورده است.

شهر مقدس مدینه، قرن ها بخشی از سرزمین تحت سلطه امپراتوری عثمانی بود و عثمانی ها این شهر را در پایان جنگ دوم جهانی از دست دادند و بخشی از سرزمین عربستان سعودی شد.

اردوغان همچنین نوشت: امپراتور عثمانی، مدینه را در جنگ اول جهانی از دست اشغالگران رهانید.

روابط امارات متحده عربی با ترکیه، پس از حمایت دولت آنکارا از دوحه تیره شده است. عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر از ماه ژوئن جاری علیه قطر تحریم اقتصادی اعمال کرده اند.

ابراهیم کالین، سخنگوی اردوغان گفت: اظهارات شیخ عبدالله خجالت آور است و او این توئیت را بازنشر داده است.

۱۳۹۶/۹/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...