نسخه چاپی

گزارش اختصاصی نما:

پارك‌های علم و فناوری نقطه اتصال بین صنعت و دانشگاه

عکس خبري -پارک‌هاي علم و فناوري نقطه اتصال بين صنعت و دانشگاه

پارك علم و فناوری سازمانی است كه هدف اصلی آن افزایش ثروت جامعه از طریق تشویق و ارتقاء فرهنگ نوآوری و افزایش توان رقابت در میان شركت ها متكی بر علم و دانش فعالیت می كنند.

دانشگاه ها برای تبدیل ایده ها به محصول این پارکها را راه اندازی می کنند. یکی از این پارک ها در دانشگاه تهران واقع است که بر اساس اصول و تعاریف همان کاری را انجام می دهد که پارک های علم و فناوری در دنیا انجام می دهند و باید بتواند مسیر مشخص و پلت فرم معینی را دراختیار صاحبان ایده و دانش قرار دهد و مسیری را مشخص کند تا ایده و دانش بتوانند به جایی برسند که تجاری سازی شوند و در اختیار صنعت و جامعه قرار بگیرند.
در حال حاضر 42 پارک علم و فناوری در کشور مشغول به فعالیت هستند. پارک های علم و فناوری در حقیقت پلی میان دانشگاه و صنت به شمار می روند اما این پل تا رسیدن به استحکام لازم نیاز به بودجه و برنامه ریزی دقیق دارد.
زارعی رییس پارک علم و فناوری تهران در این باره می گوید: ما برنامه ای که در پارک علم و فناوری داشنگاه تهران انجام می دهیم این است که قطب های علمی در دانشگاه تهران را با برنامه ریزی لازم به داخل پارک هدایت کنیم و به آنها فضایی داده شود که امکان حل مشکلات را به صورت زمان واقعی و درجا داشته باشند و امیدواریم که این اتفاق در سال آینده بیافتد و پارک بتواند این موضوع را در کشور مطرح کند که مراکز حل مساله را دارد و خرجی هم نمی کند که سازماندهی کند و به صورت برنامه از آنها استفاده می کند.
وی ادامه داد: اتصال دانشگاه به صنعت در ایران همواره دچار مشکل بوده و موانع زیادی وجود داشته و افراد زیادی در جهت رفع آن تلاش کردند اما در پارک های علم و فناوری این امکان به راحتی فراهم است و می توان مشکلات را مرتفع کرد.
زارعی افزود: در کشور ما قطب های علم و فناوری با مشارکت وزارت علوم شکل گرفته است و این قطب ها خودشان حول محور مشکلاتی که در لبه ی دانش در حال اتفاق است، دارن کار می کنند.
اقتصاد دانش بنیان یکی از اصول مبنایی اقتصاد مقاومتی است که تحقق آن با پیچیدگی های فراوان مواجه است. رشد مقالات علمی و گسترش فعالیت های پارک های علم و فناوری نشان می دهد که درخت اقتصاد ایران در حال ریشه گستراندن در حوزه دانش است اما هنوز تا به ثمر رسیدن محصولات دانش بنیان این درخت راه های زیادی مانده است

۱۳۹۶/۱۰/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...