نسخه چاپی

كاكایی در گفتگو با نما:

جایزه به خودروسازان داخلی با افزایش تعرفه واردات/ تعرفه واردات خودرو بر دوش مردم است

عکس خبري -جايزه به خودروسازان داخلي با افزايش تعرفه واردات/  تعرفه واردات خودرو بر دوش مردم است

این روزها خودرو سوژه داغ رسانه های كشور است. از یك طرف آلودگی هوا و نقش خودروها در آن و از طرف دیگر افزایش قیمت خودروها و سایه سنگین افزایش قیمت بنزین.

این روزها خودرو سوژه داغ رسانه های کشور است. از یک طرف آلودگی هوا و نقش خودروها در آن و از طرف دیگر افزایش قیمت خودروها و سایه سنگین افزایش قیمت بنزین.
کاکایی کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با نما در این باره می گوید: در مورد خودروهای وارداتی باید گفت که مستقیما بر روی خود خودرو تاثیر می گذارد اما در مورد خودروهای داخلی برحسب اینکه چقدر ساخت داخل است این اثر مستقیم اتفاق می افتد.
وی در ادامه اظهار داشت: متاسفانه اقدام دولت در راستای بستن سایت ثبت سفارش و عدم اعلام زمان باز شدن مجدد سایت مشکلاتی را برای ثبت سفارش به وجود آورد و این اقدام ناگهانی دولت نتایج خوبی در بر نداشت.
افزایش تعرفه واردات خودرو از 40 درصد به 150 درصد اگرچه باعث کاهش واردات می شود اما در آن روی سکه به افزایش قدرت انحصاری خودروسازان داخلی می انجامد.
کاکایی در این باره بیان داشت: خودروسازانی که گاهی کار واردات را هم انجام می دهند به نوعی بر ایجاد تضاد منافع دامن می زند و چنین فضای تعرفه ای آن را تشدید می کند یعنی زمانی که در این فضای تعرفه ای قرار می گیریم خودروساز داخلی منافعی را در برمی گیرد و دولت نیز به دلیل شراکت در این امر مالیات قابل توجهی را دریافت می کند و طبیعی است که در این مساله نظر داشته باشد.
کیفیت پایین تولیدات داخلی و عدم توانایی رقابت با برندها خارجی از مهمترین مشکلات صنعت خودروسازی است و این مشکل ریشه در ساختار این صنعت دارد.
کاکایی کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه از سال 91 تولید خودروسازی نصف شده است، اذعان داشت: با توجه به این شرایط شاهد بودیم که هیچ گونه تعدیل نیرویی صورت نگرفت و دلیل این امر را می توان در نحوه ی مدیریت دولت بر خودروسازی ها و بحث قانون کار دانست.
خودرو دیگر یک کالای ضروری برای زندگی امروز به شمار می رود و افزایش قیمت آن تاثیر مهمی در زندگی مردم دارد. بسته شدن گمرکات کشور برروی خودروهای خارجی عامل مهمی در گرانی های اخیر است.
کاکایی در پایان خاطر نشان کرد: متاسفانه به جای اینکه برای رفع مشکلات راه حلی ارائه دهیم، دولتمردان کشور از راه های افزایش تعرفه واردات و بستن گمرکات برای حمایت از این صنعت استفاده می کنند.
خودرو گران شده است و ظاهرا مدیران این صنعت تنها راهی را که برای حل مشکلاتشان می شناسند فشار بر مصرف کننده و حفظ انحصار برای خودروسازان داخلی است.



۱۳۹۶/۱۰/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...