نسخه چاپی

اردن به ایران نزدیك تر شد

همزمان با آشكار شدن اختلافات میان امان و ریاض، رئیس پارلمان اردن خواستار برقراری روابط كشورش با ایران شده است.

به گزارش نما، «عاطف الطراونه» رئیس پارلمان اردن، روز یکشنبه در اشاره به ایران و سوریه اعلام کرد که ضرورت دارد اردن گزینه‌ها و ائتلاف‌هایش در منطقه را بدون این‌که به روابطش با کشورهای خلیج فارس تأثیر بگذارد، گسترش دهد.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که گزارش‌ها حاکی از بروز اختلافات میان امان و ریاض، و تنشی پنهان در روابط دوجانبه در پی تصمیم خودسرانه دولت آمریکا درباره قدس، است. در حالی که عربستان سعودی موضعی منفعلانه درقبال تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا در به‌رسمیت شناختن قدس اشغالی به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی اتخاذ کرده است ولی اردن قاطعانه تحرکاتی را در رد این تصمیم صورت می‌دهد.

الطراونه، روز گذشته در نشست پارلمان اردن گفت: «امروز این موضوع، مهم به‌نظر می‌رسد که اردن مبنای گزینه‌ها و ائتلاف‌هایش را گسترش دهد بدون آنکه این امر به روابط استراتژیک‌مان با برادران در خلیج فارس تأثیری بگذارد، ما بایستی درباره ادامه یافتن تهدیدها علیه قضیه فلسطین، که در نتیجه مشغول شدن کشورها به مسائل داخلی‌شان است هشدار باشیم. این امر می‌تواند به بحران‌های بیشتری منجر شود که منطقه را در آتش خود شعله‌ور سازد».

رئیس پارلمان اردن چند روز پیش با «مجتبی فردوسی‌پور» سفیر ایران و «ایمن علوش» کاردار سفارت سوریه در امان دیدار و بر ضرورت گسترش همکاری‌های دوجانبه دیدار کرد. الطراونه همچنین پیروزی‌های ارتش سوریه بر تروریسم را تبریک گفت.

این دو سفیر حمایت‌شان را از قیمومیت «عبدالله دوم» پادشاه اردن بر مقدسات دینی در قدس تأکید کردند.

استقبال رئیس پارلمان اردن از این دیپلمات‌های ایرانی و سوری پس از آن انجام شد که پیشتر عربستان سعودی در نشست اتحادیه پارلمانی عربی، بر قیمومیت اردن بر قدس اعتراض کرد.

طبق قوانین بین‌المللی و پیمان صلح میان اردن و رژیم صهیونیستی، اردن تنها کشوری است که به مقدسات اسلامی و مسیحی در قدس قیمومیت دارد.

گفتنی است که اردن سفیر خود «عبدالله ابورمان» را از تهران 2 سال پیش در پی بروز تنش میان عربستان سعودی و ایران فراخواند.
منبع: تسنیم

۱۳۹۶/۱۰/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...