نسخه چاپی

فرسودگی ٨٠ درصد كامیون‌های باری كه در شب تردد می‌كنند

طلایی گفت: برای خودروهای عمومی و دیزلی به ویژه وسائل نقلیه دیزلی كه بیشتر موجب آلودگی هوا می‌شوند، باید گواهی اسقاط در نظر گرفت. متاسفانه ٨٠ درصد كامیون‌های باری كه در شب تردد می‌كنند، فرسوده هستند.

به گزارش نما، محمد طلایی عضو صنف اسقاط خودرو در نشست خبری نوسازی خودرو‌های فرسودهکه امروز(دوشنبه) برگزار شد، اظهار کرد: موضوع آلودگی هوا چند روزی است که در کلانشهر‌ها سر و صدا کرده و مهم‌ترین عامل آلودگی هوا منابع متحرک مثل وسائل نقلیه هستند.

وی افزود: یک میلیون و ٣٥٠ هزار وسیله نقلیه‌ای که در کشور تردد دارند، فرسوده هستند و این عدد معادل ٧.٧ درصد کل وسائل نقلیه است.

طلایی بیان کرد: هر خودرو فرسوده بین ٦٠ تا ١٠٠ درصد خودرو صفرموجب آلایندگی می‌شود. اگر بتوانیم نوسازی را به سرانجام برسانیم، سالانه ٤٠٠ هزار لیتر کاهش مصرف سوخت را خواهیم داشت.

وی عنوان کرد: در سال ٩٣ با اسقاط ٣٠٠ هزار خودرو، ١٣ هزار میلیارد ریال از هزینه‌های اقتصادی کاهش یافت.

طلایی گفت: هدف از اسقاط خودروها کاهش مصرف سوخت، کاهش آلایندگی‌های محیط زیست، افزایش ایمنی ناوگان، افزایش بهره وری و بهبود مدیریت حمل و نقل است.

عضو صنف اسقاط خودرو افزود: ٢١٠ مرکز اسقاط خودرو در کشور داریم که ظرفیت پذیرش سالیانه این مراکز بین یک و نیم تا 2 میلیون خودرو است.

وی گفت: یک میلیون و 230 هزار خودرو فرسوده از سال ٨٥ تا ٩٥ از رده خارج شده است.

طلایی با اشاره به بسته شدن سایت ثبت سفارش بیان کرد: قرار بود طبق برنامه، ٨٠٠ هزار وسیله نقلیه اسقاط شود که این موضوع تاکنون محقق نشده است.

وی اذعان کرد: قرار بود خودروی‌هایی که مصرف سوخت شان ٨.٥ لیتر به بالا است و فرسوده به شمار می‌روند، به ازای هر خودروی تولید داخل یک خودرو فرسوده از رده خارج شود. اما وزیر صنعت این مصوبه را لغو کرد و دلیل لغو مصوبه را وضعیت معیشت مردم و حمایت از تولید ملی بیان کرد.

طلایی بیان کرد: از دولت می‌خواهیم گواهی‌های اسقاط ما را خریداری کنند، چرا که گواهی اسقاط زیادی جمع کردیم و مراکز تمایلی برای خرید خودرو اسقاطی مردم به قیمت ٢ میلیون و ٥٠٠ هزار تومان را ندارند و با توجه به متوقف شدن اسقاط خودروها، ٢٤ هزار تن که به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول بودند، بیکار شدند.

وی گفت: باید شرایطی فراهم شود تا برای قطعات خودرویی که در کشور مشابه آن تولید می‌شود، گواهی اسقاط در نظر گرفت.

طلایی افزود: برای خودروهای عمومی و دیزلی به ویژه وسائل نقلیه دیزلی که بیشتر موجب آلودگی هوا می‌شوند، باید گواهی اسقاط در نظر گرفت. متاسفانه ٨٠ درصد کامیون‌های باری که در شب تردد می‌کنند، فرسوده هستند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر قانون منع تردد وسائل نقلیه فرسوده اظهار کرد: ما مخالف منع تردد وسائل نقلیه فرسوده هستیم، چرا که باید مشوق‌هایی را برای نوسازی در نظر بگیریم که مردم استقبال کنند و جریمه برای تردد خودرو‌های فرسوده درست نیست.

طلایی در پایان عنوان کرد: ٥ درصد معادل تولیدات داخلی می‌توان خودرو خارجی وارد کشور کرد.

۱۳۹۶/۱۰/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...