نسخه چاپی

انتقاد رییس مجلس از مجلس

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در سفر به خراسان شمالی با اشاره به وضعیت موجود كشور به ویژه اقتصادی، به كمیسیون‌های مجلس و مركز پژوهش‌ها ماموریت داد كه وضعیت موجود كشور در خصوص اقتصاد را مورد بررسی قرار دهند.

به گزارش نمابه نقل ازایسنا، علی لاریجانی در نطق صبح امروز (یکشنبه) در صحن علنی مجلس، با اشاره به سفر رهبر معظم انقلاب به خراسان شمالی اظهار داشت: سفر مقام معظم رهبری به استان خراسان شمالی علاوه بر خیر و برکت برای مردم این خطه در شرایط حساس فعلی حاوی تحلیل جامع از وضعیت برای ملت ایران، قوای سه‌گانه و نخبگان بود که امیدواریم که مبنای عمل همگان قرار گیرد.

علی لاریجانی ضمن اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص توجه به ابعاد پیشرفت اسلامی و داشتن برنامه متناسب با شرایط و ارزیابی و رصد دقیق و منطقی و به دور از شعارزدگی از اوضاع کشور، گفت: امروز خوشبختانه سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی و قانون برنامه تدوین شده است لذا نقصی در مسیری که باید طی شود نداریم، اما با توجه به شرایط نیازمند تحلیل و ارزیابی دقیق موقعیت هستیم تا متناسب با تفاوت وضعیت، تصمیم‌گیری منطقی و واقعی انجام پذیرد.

رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد در حال حاضر کمیسیون‌های مختلف مجلس و مرکز پژوهش‌ها می‌توانند این امر یعنی رصد و ارزیابی شرایط بخصوص تغییرات ضروری در قانون برنامه متناسب با وضعیت موجود را در دستور کار خود قرار دهند.

لاریجانی ادامه داد: لازم است که در خصوص شرایط اقتصادی،‌ مرکز پژوهش‌های مجلس اتاق بررسی وضعیت را ایجاد کند و مستمرا کمیسیون‌های مجلس را در جریان قرار دهد.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص تحریم‌ها و روشنگری دقیقی که ایشان ارائه کردند،‌ اظهار کرد: مقام معظم رهبری بیان داشتند که دشمنان تلاش دارند موضوع تحریم‌هارا بزرگ‌نمایی کنند و متاسفانه برخی نیز در داخل با آنها همزبان می‌شوند، درست است که تحریم‌ها مشکلاتی را به وجود آورده اما برخی بی‌تدبیری‌ها توانسته این مشکلات را افزایش دهد، آنچه مهم است علاج کار در این بخش است.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طبعا نمی‌توان انتظار داشت بدون همت ملی و عزم عمومی در ساماندهی وضع اقتصادی مخصوصا در بهبود شرایط تولید ملی کشور تغییری در اراده دشمنان استکباری ایجاد شود.

وی اظهار داشت: تاکید مجدد مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید بر حمایت از تولید ملی وکار و سرمایه ایرانی وظیفه سنگینی را بر دوش دولت و سایر قوا می‌گذارد و همان‌طور که بیان شد از بین رفتن گرانی و ایجاد اشتغال دو مساله مهم کشور است.

رییس قوه مقننه با بیان اینکه رفع گرانی و ایجاد اشتغال دو مساله مهم کشور هستند، خاطرنشان کرد: این موضوع نیازمند ساماندهی درست در این بخش است و با توجه به آسیب‌هایی که وارد شده باید اقدامات همه‌جانبه‌ای از سوی مسئولان انجام شود.

لاریجانی اظهار داشت: نقدینگی و ارائه تسهیلات بانکی و حمایت در تهیه‌ی مواد اولیه و تجهیزات از اولویت‌های کار است و در این بخش دولت می‌تواند هر کمکی را از مجلس درخواست کند. همچنین اقتضا می‌کند که کمیسیون‌های مربوطه با بخش‌های تولیدی به بررسی وضعیت موجود پرداخته و به حمایت از تولید قیام کنند چرا که کلید کنترل در این بخش است.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص رعایت حدود قانون اساسی و مسئولیت‌شناسی مسئولان گفت: در این بخش قانون اساسی نقش مجلس، دولت، رییس‌جمهور و قوه قضاییه را مشخص کرده و لازم است که همدلی، همزبانی و همراهی مبنای مهمی برای قوای سه‌گانه کشور باشد.

نماینده مردم قم در مجلس خاطرنشان کرد: سابقه امر نشان می‌دهد که درست اجرا نشدن قانون در این زمینه صورت پذیرفته است لذا از دولت انتظار می‌رود که به این تدبیر رهبری توجه کرده و اگر اشکالی در قانون وجود دارد از طریق ارائه لایحه، پیشنهاد خود را به مجلس ابراز دارد.

لاریجانی با تاکید بر اینکه مجلس بنای بر مچ‌گیری در نظارت ندارد، اظهار داشت: لازم است کمیسیو‌ن‌های مختلف مجلس نظارت قانونی خود را مجدانه در دستور داشته باشند.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مورد کنترل جمعیت، گفت: با توجه به اشتباهاتی که در این زمینه اتفاق افتاده دولت و مجلس باید توجه جدی به این مساله داشته باشند که یک درس اخلاقی در مدرسه سیاسی ما بود، اهمیت آموزش این روش سیاسی کمتر از خود موضوع نیست.

لاریجانی تصریح کرد: اهمیت آموزش این روش سیاسی در مسیر کشور کمتر از خود موضوع تغییر سیاست‌ کنترل جمعیت نیست و اگر همه‌ی قوای سه‌گانه و مسئولین اینگونه محاسبه اعمال خویش را در محضر مردم داشته باشند هم مردم همدلانه حمایت بیشتر می‌کنند و هم راه‌های بهتر برای ارائه کشور کشف می‌شود.

رییس قوه مقننه خاطرنشان کرد: ما نمایندگان مجلس باید بپذیریم در نظارت بر اجرای قوانین و جلوگیری از تخلفات نقص داشته‌ایم گرچه مستمرا برخی از موارد تذکر داده شده اما در این زمینه باید نظارت‌ها به نحوی می‌بود که جلوی چنین وضعیتی از نظر اقتصادی گرفته می‌شد و با صرف اعلام نظر، مسئولیت انجام نمی‌پذیرد.

وی تاکید کرد: برای جبران آن باید متعاقب گزارش کمیسیون‌ها در اینگونه امور حساس مخصوصا در ابعاد اقتصادی همه مسئولان را به پاسخگویی وا داشت و ارزیابی کار آنها را در مجلس مدنظر قرار داد تا توجه کارگزاران کشور بیشتر و دقیق‌تر شود و با متخلفین از طریق ابزارهای قانونی برخورد شود.

لاریجانی در ادامه اظهار داشت:‌ درس دیگر اخلاقی مقام معظم رهبری، گسترش فرهنگ بردباری و شکیبایی در جامعه بود و فرمودند برای سیاسیون نیز بسیار ضروری است و اگر گروه‌های سیاسی با صبر و بردباری با یکدیگر برخورد کنند فضا بهتر می‌شود و قاعدتا قبول دارند که فضا، فضای جدال، تهمت، افتراء، تخریب و تحقیر در ادبیات سیاسی جامعه ما مع‌الاصف رواج یافته و باعث دوری‌ها و کدورت‌ها و کاهش ظرفیت‌های کاری شده است و این سوغات نامیمون دموکراسی غربی و برخی گروهک‌های داخلی با اخلاق اسلامی سازگاری ندارد.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: اختلاف‌نظر و دسته‌بندی‌ بر مبنای آن برای روشن شدن مواضع فکری در قالب احزاب و گروه‌ها نوعی شفافیت است و می‌تواند مفید باشد اما بین متفاوت بودن و دشمنی و تخریب فاصله بسیار است لذا بردباری و شکیبایی کلید این فاصله‌اندازی است که مرز متفاوت بودن با دشمن بودن درک شود.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در مورد جلوگیری از فرهنگ تمجید و مبالغه‌گویی اظهار داشت: : این بیان رهبری حکیمانه بیان گردید و این تفاوت ولایت در تفکر اسلامی را با سلطه سیاسی سایر مکاتب نشان می‌دهد که در مکتب‌های سیاسی غربی و شرقی با پول و امکانات شرایط تمجیدگویی را بیان می‌کنند اما در مدرسه ولایی، فرهنگ پرهیز از این امر توصیه می‌شود و در همه سطوح باید به این امر توجه شود.

وی گفت: به خاطر دارید که چندی پیش سی‌دی به سوی ظهور در کشور توزیع گردید که مقام معظم رهبری و مراجع تقلید نسبت به محتویات آن تذکر دادند. اظهارنظرها در این زمینه کم نبوده است اما ضروری است دیدگاه‌های رهبری به فرهنگ مسلط سیاسی و دینی در کشور تبدیل شود.

لاریجانی افزود: این معنا که ملت ایران اکنون در عرصه بزرگ رویارویی و نبرد اراده‌ها قرار دارد ارزیابی دقیق شرایط را بیان می‌دارد که مخفی شدن دشمن پشت تحریم‌ها آن هم به دلیل توان هسته‌یی کشور یک اقدام فریب‌کارانه است و نباید در دام آنها افتاد و هرگونه علامت ضعف در این زمینه مخصوصا به آمریکایی‌ها چه در ادبیات سیاسی و چه در گفتار اقتصادی، عزم آنها را در دشمنی افزایش می‌دهد.

رییس قوه مقننه تصریح کرد: در این راه بصیرت و داشتن تحلیل روشن و متحد بودن و مقتدر و قوی عمل کردن در مقابل دشمنان و عدم غفلت از شگرد آنان و تبعیت از ولی امر، مکر آنان را برملا می‌کند و از اهم اقتدار در این زمان، توجه به بهبود شرایط اقتصادی کشور است.

وی خاطرنشان کرد:‌ در حال حاضر ایران از وزانت خوب سیاسی در منطقه برخوردار است اما شگرد دشمن، ایجاد اخلال در وضعیت اقتصادی ما است.

لاریجانی ادامه داد: به این نکته باید توجه داشت که امروز بازدارندگی در رفتار ماجراجویانه بین‌المللی آمریکا از حوزه سیاست خارجی آغاز نمی‌شود، یعنی تصور نشود نرم‌اندیشی در مقابله با روحیه استکباری به تغییر در شرایط می‌انجامد، بلکه با تقویت اقتصاد و تولید ملی که کنترل تورم، افزایش اشتغال را در برداشته باشد بازدارندگی دشمن آغاز و در حوزه سیاست خارجی به بار می‌نشیند به تعبیر دیگر رنگ‌پریدگی اقتدار کاذب آمریکا را با استقلال اقتصادی می‌توان محقق نمود.

وی با بیان اینکه مجلس از هدایت‌های به‌موقع و ارزشمند رهبر معظم انقلاب سپاسگزاری می‌نماید، اظهار کرد: نمایندگان و کمیسیون‌های مجلس در تحقق آرمان‌ها و شعارهای انقلاب که پیشرفت اسلامی و عدالت علوی و عزتمندی در مقابل استکبار و تبعیت از ولی امر ارکان آن است، مصمم‌اند و با همفکری نخبگان کشور و همدلی با سایر قوا پیگیر آن خواهند بود.

۱۳۹۱/۷/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...