نسخه چاپی

یونیسف: كودكان گرفتار در كابوس جنگ و ویرانی

سایت یونیسف (صندوق كودكان ملل متحد) در گزارشی در وب سایت خود نوشت: برای كودكانی كه در مناطق جنگی در سراسر جهان به سر می برند، سال ۲۰۱۷ یك سال كابوس بود.

به گزارش نما به نقل از شفقنا، سال ۲۰۱۷ برای کودکانِ گرفتار در مناطق جنگی سالی ویرانگر بوده است. آنها در فضاهایی چون خانه ها، مدارس وبیمارستان ها و زمین های بازی هدف حمله قرار می گرفتند؛ یعنی جاهایی که باید امنیت آنها صد درصد تامین می بود. کودکان به طور عمدی در بسیاری از درگیری ها مورد هدف قرار گرفتند: آنها به عنوان سپر انسانی مورد استفاده قرار گرفتند، کشته، زخمی، و ربوده شده و به عنوان جنگجو تعلیم داده می شدند. میلیون ها تن از کودکان نیز به بیماری های ناشی از جنگ ها مبتلا شده اند.

کودکان اقلیت روهینگیا در میانمار مورد حمله قرار گرفته و از خانه هایشان رانده شده، و برای یافتن سرپناهی به بنگلادش گریخته اند. «محمد یاسین» ۸ ساله از جمله پناهجویان روهینگیا است که به تازگی وارد اردوگاه «کوتوپالونگ» در منطقه «کاکس بازار» بنگلادش شده است.

خشونت و درگیری در خاورمیانه و شمال آفریقا، سلامت ده ها میلیون کودک را به خطر می اندازد. در کشور جنگ زده یمن، درگیری و سیستم بهداشتی در حال فروپاشی منجر به بزرگ ترین شیوع بیماری وبا در جهان شده است. بیماران در بیمارستان «صنعا» پایتخت یمن درمان می شوند.

تجاوز، ازدواج اجباری، ربودن و بردگی در حال حاضر تاکتیک های استاندارد برای گروه های مسلح است. در شمال شرقی نیجریه، «دادا» ۱۵ ساله، توسط بوکوحرام ربوده شد و پس از تجاوز در هنگام اسارت وی دخترش را باردار شد.

او گفت: «از زمانی که بازگشته ام، رنج های زیادی متحمل شده ام.»

در شهرهای اشغال شده مانند «موصل» در عراق، فرزندان ناامید و خانواده هایشان بین دو انتخاب فرار و احتمال هدف قرار گرفتن توسط تک تیراندازان تروریست و یا ماندن و امید به زنده ماندن قرار داشتند. کودکان پس از فرار از درگیری های سنگین، بیرون از شهر قدیمی موصل مشاهده می شوند.

جنگ و قحطی در سودان جنوبی منجر به فرار مردم این کشور به کشور همسایه «اوگاندا» شده است. اکثر پناهجویان کودکان و زنان هستند. این کودک به همراه شمار دیگری از پناهجویان سودانی تازه وارد، در مرکز پذیرش اوگاندا ثبت نام می کنند.

«داشا» ۱۷ ساله در شرق اوکراین، در انبار خانواده اش که زمانی به عنوان انبار تسلیحات استفاده می شد، ایستاده است. این دهکده در خط مرزی مناطق تحت اختیار دولت و تحت کنترل شبه نظامیان قرار دارد که جنگ شدیدتر است.

در جمهوری دموکراتیک کنگو، صدها تن از کودکان در خشونت هایی که در منطقه «کاسایی» رخ داده اند مجروح شدند. «تشیتمبدا» ۹ ساله در حال نگهداری خواهر کوچک خود دیده می شود، در حال که او و خانواده اش زمانی که روستایشان مورد حمله قرار گرفت، به جنگل فرار کردند.

«لینا» ۵ ساله با پدربزرگش در یک خانه تخریب شده توسط تروریست ها در «غوطه شرقی» در سوریه زندگی می کند.

اکنون مقامات باید به تعهدات خود برای محافظت از کودکان جامع عمل بپوشانند و جامعه بین المللی باید بیشتر تلاش کند تا آنها را به حساب آورد.

۱۳۹۶/۱۰/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...