نسخه چاپی

توصیه «مصباحی‌مقدم» به دولت و بانك‌مركزی

عضو شورای فقهی بانك مركزی بسیاری از كاركردهای فعلی بانكهای ایران را غیرشرعی و ربوی ارزیابی كرد و در عین حال افزود: اصلاح بانك با توجه به تجربه جهانی در این عرصه قطعاً ممكن است.

به گزارش نما، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در خصوص اشکالات نظام بانکداری ایران گفت: مشکل بانکداری ایران از آنجا آغاز شد که مجوز پرداخت سود علی‌الحساب داده شد.

این استاد اقتصاد در پاسخ به اینکه «آیا شما ماهیت کار بانکها را ربوی می‌دانید؟» با اشاره به چانه‌زنی صاحبان سرمایه‌های کلان برای سود بیشتر تصریح کرد: در مواردی قطعاً من کار را ربوی می‌دانم. در قراردادهای مشارکتی هم همینطور است؛ مشارکت واقعی در سیستم بانکی اصلاً وجود ندارد.

عضو شورای فقهی بانک مرکزی با بیان اینکه مردم، حتی متدینین به‌دلیل اعتماد به سیستم در بانکها و مؤسسات سرمایه‌گذاری کرده‌اند، متذکر شد: این خانواده‌ها با خودشان می‌گویند لابد کار مشکل قانونی ندارد که دارد فعالیت می‌کند؛ آنها بندگان خدا تقصیری ندارند، بلکه مشکل از جایی است که مجوز داده و ضعف نظارت داشته است.

مصباحی‌مقدم در ادامه با بیان اینکه «بهره، هزینه پول است» تصریح کرد: سیستم ربوی هزینه پول دارد، گو اینکه در زبان بانکیهای ما کلمه «بهره» بسیار تکرار می‌شود.عضو جامعه روحانیت مبارز تهران افزود: شرایط نظام بانکی بسیار بد است؛ یک مدیر توانا می‌خواهد که قانون را عملی کند.

رئیس گروه اقتصاد شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی دانشگاهها در پایان خاطرنشان کرد: توصیه من به دولت و بانک مرکزی این است که اگر می‌خواهید اقتصاد کشور ما نجات پیدا کند نقطه کانونی بانک است و اصلاح بانک با توجه به تجربه جهانی در این عرصه ممکن است.
منبع: تسنیم

۱۳۹۶/۱۰/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...