نسخه چاپی

كنسرت های تكراری؛ جشنواره ای بی‌هیجان

چند سالی است كه حیطه وظایف جشنواره موسیقی فجر تنها به برگزاری كنسرت‌های تكراری محدود شده و نگاه مدیران آن به مهمترین رویداد موسیقایی ایران، بیشتر ‌به یك موسسه برگزاری كنسرت می‌ماند تا یك اتفاق فرهنگی و اثرگذار.

به گزارش نما، حالا دیگر چند سالی است که حیطه وظایف جشنواره موسیقی فجر تنها به برگزاری کنسرت‌های موسیقی تکراری محدود شده است و نگاه مدیران آن به مهمترین رویداد موسیقایی ایران، بیشتر ‌به یک موسسه برگزاری کنسرت می‌ماند تا یک اتفاق فرهنگی و اثرگذار.

طی این چندساله جشنواره موسیقی فجر رسما هیچ خروجی قابل توجهی نداشته است و تکیه و سخن مدیران همواره و تنها بر فروش بلیت جشنواره بوده است؛ به همین خاطر هم همواره وقتی بلیت اجراهای کنسرتی در جشنواره فروش رفته، روابط عمومی و ایضا مدیران جشنواره با افتخار از آن یاد کرده و می‌کنند! اما به گواه جدول منتشر شده سی‌وسومین دوره حتی از منظر برگزاری کنسرت هم خروجی قابل توجهی نخواهد داشت.

حمیدرضا نوربخش که همواره از جشنواره‌های برگزار شده پیش از ریاست خودش، انتقاد می‌کرد حالا جدولی را منتشر کرده که شباهت زیادی به جدول‌های دوره‌های پیشین او یعنی دوران دبیری و مدیریت علی ترابی دارد. با نگاهی اجمالی به جدول جشنواره مشخص خواهد شد ترکیب کلی اجراها،‌ همان گروه‌ها و هنرمندان همیشگی و تکراری هستند که همواره و چندباره شاهد حضور آنان در جشنواره بوده‌ایم.

در تالار وحدت گروه‌هایی چون «ارکستر چکاوک»، «نوبانگ مهر»، «رستاک»، «ارکستر مهر»، «ارکستر پارس»، «ارکستر نغمه باران»، «ارکستر آیسو»، «ارکستر ملی ایران»،‌ »ارکستر سموفنیک تهران» که بارها و بارها و به کرات در ادوار مختلف جشنواره موسیقی فجر روی صحنه‌ رفته‌اند بار دیگر و در سی‌وسومین دوره هم کنسرت خواهد داشت! جدول اجراهای تالار وحدت سی‌وسومین دوره جشنواره، بی‌تردید تفاوت چندانی با دوره‌های گذشته نمی‌کند.

اما این اجراهای تکراری محدود به تالار وحدت نمی‌شود و وضعیت در سایر تالار های برگزاری این رویداد نیز تقریبا به همین شکل است. در تالار رودکی گروه‌هایی چون «ارکستر نیلپر»، «کر فلوت تهران»، «کر ارکستر سمفونیک تهران»، «گروه آوازی تهران»، «کر فیلارمونیک ایران»، «همنوازان دلگشا»، «نقش» و ... روی صحنه می‌روند که مخاطبان آشنا با جشنواره موسیقی فجر طی این سالها بارها و بارها نام این گروه‌‌ها را شنیده‌اند و شاهد اجرای آنها در جشنواره بوده‌اند.

اجراهای گروه «ژی»، «دیلمون»، «عاشیق‌لار» و ... در بخش نواحی نیز دیگر اجراهای تکراری امسال هستد. ضمن این که چند اجرای محلی عجیب و ناشناس هم در میان جدول کنسرت‌های جشنواره به چشم می‌خورد. به عنوان نمونه در جدول جشنواره روز ۲۲ دی تالار آزادی نام «موسیقی جنوب ایران» به چشم می‌خورد که معلوم نیست توسط چه هنرمند یا گروهی اجرا خواهد شد! یا در روز 25 دی در تالار رودکی از اجرایی تحت عنوان «موسیقی شش اقلیم» نام برده شده است که معلوم نیست این بخش نیز توسط چه هنرمند یا گروهی اجرا می‌شود!

دیگر نقطه ابهام جدول سی و سومین دوره جشنواره موسیقی فجر، نیز کنسرتی است که تحت عنوان «اجرای ویژه» در روز ۲۸ دی ماه در جدول گنجانده شده اما دقیقا معلوم نیست که در این «اجرای ویژه» چه اتفاقی خواهد افتاد و مخاطبان شاهد اجرای چه برنامه‌ای خواهند بود! یک اجرا نیز تحت عنوان «برگزیده جشنواره جوان» برگزار خواهد شد که از این اجرا و این که چه هنرمندی در این بخش حضور خواهد داشت، اطلاعاتی دردسترس نیست!

در بخش موسیقی پاپ نیز اسامی تکراری فراوانی وجود دارد؛ کنسرت‌های «سیروان خسروی»،‌ «رانیار خسروی»، «مهدی یراحی»، «حامد همایون»، «امید حاجیلی»، «علی زندوکیلی» و ... نیز طی سالیان گذشته بارها و بارها در جشنواره موسیقی فجر برگزار شده است. آنچه که در بخش پاپ جشنواره مشهود است حضور پررنگ محسن رجب‌پور است که توانسته با ارتباطات خاص حتی سایت بلیت‌فروشی وبلاگ‌گونه خود را به سایت بلیت فروش جشنواره تبدیل کند!

البته در بخش بین‌الملل اندکی وضعیت بهتر است و شاید حضور هنرمندانی چون «ارکان اوگور»، «همایون سخی» و همین‌طور «مائو کچه» بتواند مخاطبان جدی‌تر موسیقی را راضی‌کند؛ اما سایر اجراهای این بخش نیز شبیه اجراهای سفارتی دوران پیش از حمیدرضا نوربخش است که تنها به نام کشور و جغرافیای آن تاکید می‌شود تا هنرمند و گروه!

۱۳۹۶/۱۰/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...