نسخه چاپی

ملاك حال فعلی افراد است

عبارت كوتاه و پر معنای حضرت امام خمینی(ره) مبنی بر «ملاك حال فعلی افراد است»؛ یك جمله راهبردی برای جلوگیری از فتنه‌انگیزی‌ها، با شناخت دقیق افراد در لحظه است.

به گزارش نما، دکتریدالله جوانی در یادداشتی در هفته نامه صبح صادق نوشت:

در تاریخ اسلام و تاریخ انقلاب اسلامی، فتنه‌ها آنگاه شکل گرفته‌اند که برخی از خواص جبهه حق با سابقه خوب و بعضاً درخشان؛ دچار انحراف شده و این انحراف، از دید مردم و عمدتاً هواداران پنهان مانده است. فتنه جمل، از فتنه‌های خسارت‌بار در دوران امیرمؤمنان علی(ع) است که بر همین اساس پدید آمد. طلحه به لحاظ عملکرد، از سوی پیامبر اسلام(ص) عنوان «طلحه خیرٌ» را به خود اختصاص داد و زبیر، به دلیل مجاهدت‌های ستودنی در جنگ‌های متعدد علیه مشرکان و کفار، به «سیف‌الاسلام» شهرت یافت. اما در گذر زمان این دو نفر با چنین سوابق درخشانی‌، اسیر هواهای نفسانی و روحیه دنیاگرایی و قدرت‌طلبی شدند،‌ بر همین اساس برای رسیدن به خواسته‌های خود به سبب انحرافی که پیدا کرده بودند؛ در مقابل حضرت علی(ع) ایستادند و با کمک دیگران فتنه پرخسارت و خونبار جمل را پدید آوردند. بیشتر فتنه‌های تاریخی اینچنین پدید آمده‌اند. با داشتن بصیرت و شناخت به روز از خواص، می‌توان جلوی پدید آمدن بسیاری از فتنه‌ها را در جامعه اسلامی گرفت. عبارت کوتاه و پر معنای حضرت امام خمینی(ره) مبنی بر «ملاک حال فعلی افراد است»؛ یک جمله راهبردی برای جلوگیری از فتنه‌انگیزی‌ها، با شناخت دقیق افراد در لحظه است. در سال 1388 و فتنه‌ای که پدید آمد؛ برای عده‌ای باورکردنی نبود که افرادی چون موسوی، کروبی، خاتمی ‌و دیگر افراد مشابه با سابقه حضور در انقلاب و مسئولیت‌های مهم در جمهوری اسلامی،‌ اینچنین با دشمنان خارجی علیه نظام همراه شوند. به یقین فتنه 88، آخرین فتنه علیه نظام و ملت ایران نخواهد بود و دشمنان، برای فتنه‌انگیزی‌های جدید تلاش می‌کنند.

برای جلوگیری از پدیدآیی فتنه‌ها، باید افراد فتنه‌گر و همراه شده با دشمن را شناخت. در سال 88، فتنه زمانی پدید آمد که افراد با سابقه طولانی حضور در قدرت،‌ برای بازگشت مجدد به قدرت سیاسی، استفاده از هر ابزار، شیوه و روشی چون تخریب،‌ سیاه‌نمایی،‌ لجن‌پراکنی، تهمت و ایستادن در مقابل قانون را، ‌تحت پوشش دفاع از عدالت و حقوق مردم برای خود جایز دانستند. بر همین اساس، با دروغ بزرگ «تقلب» طبق نقشه کودتاهای مخملی، تلاش کردند تا بخشی از مردم را در مقابل نظام قرار دهند. البته زمینه‌سازی‌ها برای گفتن آن دروغ بزرگ خسارت‌بار، از سال 84 شروع شده بود و در ماه‌های منتهی به انتخابات سال 88 به اوج رسید. ایجاد تردید در سلامت انتخابات،‌ یکی از اقدامات زمینه‌ساز در آن دوران بود. رهبر معظم انقلاب چون دیده‌بانی هوشیار و تیزبین،‌ به نقد اقدامات زمینه‌ساز فتنه در آن دوران همت گماشتند، لکن بیانات،‌ رهنمودها و هشدارهای معظم‌له، به درستی از سوی همگان مورد توجه قرار نگرفت. اکنون و با گذشت نزدیک به یک دهه از فتنه 88، نشانه‌های پدیدآیی فتنه‌های جدید بر اساس فرمول فتنه و نکات پیش‌گفته، در حال خودنمایی است. افرادی مشابه فتنه‌گران سال 88، به شکلی دیگر در حال زمینه‌سازی برای پدید آوردن فتنه‌های جدید هستند. بدیهی است که در این وضعیت هم، ‌رهبری برای جلوگیری از وقوع فتنه‌های جدید، ‌هشدارهای لازم را به همگان بدهند. بیانات رهبر حکیم و بصیر انقلاب اسلامی در دیدار اعضای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی سراسر کشور در روز چهارشنبه ششم دی‌ماه، از این منظر بسیار تأمل‌برانگیز است. در این دیدار معظم‌له، چند موضوع مهم را مورد توجه قرار دادند و با توجه به هر یک از موضوعات،‌ رهنمودهای ارزشمندی را بیان داشتند. سیاه‌نمایی‌ها، ‌تخریب‌ها، ‌هوچی‌گری‌ها، جنجال‌ها و تهمت‌های یک گروه خاص که در گذشته در قدرت بودند، ‌از جمله موضوعاتی بود که در این دیدار مورد نقد صریح و قاطع ایشان قرار گرفت.

معظم‌له در بیانات خود با اشاره به اینکه دشمنان با انواع جنگ‌های اقتصادی،‌ فرهنگی،‌ سیاسی و تبلیغاتی و دروغ‌پردازی‌های فراوان به دنبال «ناامید کردن،»، «بدبین کردن» و «سلب اعتمادبه‌نفس» مردم هستند؛ ‌فرمودند: «متأسفانه در داخل هم گروهی همین کار دشمن را دارند انجام می‌دهند؛ حالا بعضی‌ها می‌فهمند که چه کار دارند می‌کنند، بعضی‌ها نمی‌فهمند و می‌کنند؛ درست همان کار دشمن [است]: ناامید کردن مردم، متهم کردن این و آن، دروغ‌های شاخدار دشمن‌ساز را به جای راست وانمود کردن و قلمداد کردن در ذهن مردم.»

رهبر حکیم انقلاب بی‌تقوایی و انگیزه‌های سیاسی را عامل اصلی این نوع رفتارهای دشمن‌پسند دانستند و افزودند: «آن کسانی که کار دشمن را دارند در داخل انجام می‌دهند تقوا ندارند، دین اینها سیاسی است،‌ به جای اینکه سیاست‌شان دینی باشد،‌ دین‌شان سیاسی‌کاری است. سیاست ما باید دینی باشد، نه اینکه دینداری‌مان را در جهت سیاسی‌کاری و در جهت اهداف پست و حقیر سیاسی حرکت بدهیم؛ اینها این‌جور هستند؛‌ اینها تقوا ندارند؛ همان کار دشمن را می‌کنند برای اینکه فلان جناح را تقویت کنند،‌ فلان جناح را بکوبند، فلان کس را بالا ببرند، فلان کس را پایین بیاورند.»

حضرت امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) درباره ماهیت،‌ ویژگی‌ها و جایگاه این افراد در گذشته و حال جمهوری اسلامی ایران فرمودند: «کسانی که همه امکانات مدیریتی یا امروز دست‌شان است یا دیروز دست‌شان بوده، فرقی نمی‌کند،‌ آن وقت به قول فرنگی‌مآب‌ها نقش اپوزیسیون به خودشان می‌گیرند. این کسانی که کشور در اختیارشان است یا در اختیارشان بوده،‌ اینها دیگر حق ندارند علیه کشور حرف بزنند، موضع [بگیرند]؛ باید موضع مسئولانه [بگیرند]، باید پاسخگو باشند. بنده‌ای که امکانات در اختیارم است،‌ نمی‌توانم مدعی باشم،‌ [بلکه] باید پاسخگو باشم و جواب بدهم که چه کار کردم با این امکانات. به جای اینکه پاسخگویی کنند، بیایند نقش مدعی را ایفا کنند علیه این،‌ علیه آن حرف بزنند؛ این نمی‌شود، مردم قبول نمی‌کنند این را، حالا ممکن است کسی خیال کند که در مردم تأثیر می‌گذارد؛ نه مردم آگاهند،‌ می‌فهمند،‌ نمی‌پذیرند این حالت را.» رهبر معظم انقلاب با اشاره به تفاوت میان انقلابی‌نمایی و انقلابی‌گری و فراز و فرودها از آغاز مبارزات امام تاکنون فرمودند: «امام فرمودند که ملاک حال فعلی افراد است؛ ‌معنای این حرف چیست؟ امام حکیم بود؛ معنایش این است که هیچ‌کس ضمانت درست ماندن تا دم مرگ را ندارد، باید مراقب خودش باشد؛‌ حکم مستوری و مستی همه بر عاقبت است. ما در این چهل،‌ پنجاه سال بعد از شروع نهضت امام‌ـ از سال 40، 42 به این طرف‌ـ چه چیزها دیدیم! بالارفتن‌ها، پایین آمدن‌ها، تندی‌ها، کندی‌ها، افراط‌ها، تفریط‌ها، چیزهای عجیبی دیدیم در این مدت! خیلی باید مواظب خویش باشیم.»

۱۳۹۶/۱۰/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...