نسخه چاپی

فلج كوله‌ای در كمین دانش‌آموزان

معاون سلامت آموزش و پرورش با بیان اینكه برخی دانش‌آموزان دچار فلج كوله‌ای می‌شوند، گفت: وقتی دانش‌آموز، كوله را حمل می‌كند با بی‌حسی كمربند شانه‌ای مواجه می‌شود كه به آن فلج كوله‌ای می‌گویند.

به گزارش نما، مهرزاد حمیدی معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: کوله پشتی یکی از مسایل مبتلابه دانش‌آموزان است و ۸۵ درصد از دانش‌آموزان در مدارس از کوله پشتی استفاده می‌کنند.

وی تعیین استانداردهای کوله پشتی دانش‌آموزان را با هدف جلوگیری از پیامدهای منفی آن ضروری خواند و تصریح کرد: وزن نامناسب کوله پشتی باعث اختلال در ستون فقرات و تغییرات در اندام دانش‌آموزان می‌شود؛ البته کوله پشتی از کیف خیلی بهتر است زیرا کیف یک طرفه به بدن فشار می‌آورد اما کوله پشتی سنگین خود را به طور متوازن به بدن وارد می‌کند.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، کمردرد و انحنای ستون فقرات را از عوارض حمل کوله پشتی با وزن نامناسب در دانش‌آموزان برشمرد و خاطرنشان کرد: در مدارس، دانش‌آموزانی را مشاهده می‌کنیم که با فلج کوله‌ای مواجه هستند؛ وقتی دانش‌آموز، کوله را حمل می‌کند با بی‌حسی کمربند شانه‌ای مواجه می‌شود که به آن فلج کوله‌ای می‌گویند هر چند این فلج موقتی است اما با استاندارد سازی کوله پشتی می‌توان از این آسیب جلوگیری کرد.

وی طولانی بودن زمان کوله و انحنای ستون فقرات را خطری برای دائمی شدن این عارضه عنوان و تصریح کرد: مطالعات نشان می‌دهد، وسوسه دانش‌آموز، حمل لوازم اضافی، حجیم بودن کتاب‌ها و مواد کمک آموزشی از جمله عواملی هستند که در سنگینی کوله پشتی بچه‌ها دخیل هستند.

حمیدی با اشاره به تحقیقات و پژوهش‌های انجام شده در خصوص کوله پشتی دانش‌آموزان توسط معاونت تربیت‌بدنی و سلامت اظهار داشت: استانداردسازی کوله‌ها امری ضروری است که باید علاوه بر دانش‌آموزان، اولیا و مدیران مدرسه نیز در تحقق آن اهتمام ورزند.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوالی در مورد چگونگی رفع غیراستاندارد بودن کوله‌ها اذعان کرد: تحقیقاتی روی ۱۹ هزار دانش‌آموز انجام شده است و بر اساس نتایج آن، دستورالعمل‌های مرتبط را تهیه و به مدارس ارسال خواهیم کرد البته همراه سازی والدین با این طرح بسیار مهم است؛ بسیاری از والدین به دلیل محبت زیاد، وسایل اضافی در کوله بچه‌ها قرار می‌دهند و ناخواسته به آنها آسیب می‌رسانند بنابراین اگر والدین آگاهی لازم را دراین زمینه داشته باشند قطعاً از آثار حمل کوله‌های سنگین کاسته خواهد شد.

وی تصریح کرد: پیشنهاد می‌کنم از آنجا که طبق پژوهش انجام شده 48 درصد کتاب‌های درسی، ۱۲درصد وسایل کمک آموزشی و ۴۰ درصد وسایل شخصی و وزن خودکوله است، معلمان از دانش‌آموزان بخواهند به جای دفترهای سنگین و پرحجم از دفاتر کم حجم و سبک استفاده کنند، البته در این زمینه اطلاع‌رسانی به معلمان نیز ضروری به نظر می‌رسد.

حمیدی ادامه داد: طبق تحقیقات صورت گرفته در ۵ استان خراسان رضوی، شهر تهران، کردستان، بوشهر و گلستان، وزن کوله پشتی به وزن دانش آموز باید 10درصد باشد که در شهر تهران این وزن 12 درصد است؛ در مدارس خاص 11 درصد، مدارس غیرانتفاعی 10 درصد، مدارس دولتی 8 درصد و مدارس روستایی 7 درصد است.

وی با بیان اینکه در کل کشور وزن کوله پشتی 25 درصد دانش‌آموزان بیشتر از نرم است، افزود: این درصد در شهر تهران 50 درصد بوده و نصف دانش‌آموزان تهرانی بیشتر از وزن مجاز کوله پشتی را حمل می‌کنند، البته توانایی عضلانی دانش‌آموزان در نقاط مختلف کشور نیز متفاوت است بنابراین میزان آسیب ناشی از حمل کوله های سنگین نیز با هم متفاوت است.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه 50 درصد افراد در مدارس خاص وزن کوله پشتی بیشتر از استاندارد است، گفت: 75 درصد دانش‌آموزان محصل در مدارس خاص، کتاب‌های کمک آموزشی حمل می‌کنند این آمار در مدارس غیرانتفاعی 70 درصد، در مدارس دولتی 40 درصد و در مدارس روستایی 30 درصد است.

حمیدی گفت: کوله باید بند طرفینی داشته باشد و بندهای آن باید با طول مناسب تنظیم شود کوله باید جای آن متقارن و متوازن باشد و وسایل موجود در کوله باید دقیقاً در وسط آن قرار گیرد تا تعادل در آن حفظ شود.
منبع: فارس

۱۳۹۶/۱۰/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...