نسخه چاپی

ماجرای لب‌تاپ حاوی جنایات داعش چه بود؟

خیام الحسینی گفت: بخش زیادی از تصاویر و فیلم‌های موجود به‌صورت میدانی و توسط گروه ضبط شده‌اند، باقی تصاویر هم از آرشیو داعش بود كه آن را از 2 منبع تأمین كردیم.

به گزارش نما، در کنار انعکاس اخبار و تصاویر مختلفی که در مقطعی مدام از جنایات داعش در فضاهای گوناگون منتشر می‌شد، عده‌ای با ضبط و ثبت برخی از این لحظه‌ها به ساخت آثاری اقدام کرده‌اند که در قالب مستند علاوه‌بر حال و هوای آن روزها، چهره واقعی این گروه را به تصویر کشیده‌اند. در این باره تاکنون فیلم‌ها و مستندات زیادی تولید شده است، کارهایی که هر یک با نگاه و از زاویه مختص خود، به این موضوع پرداخته‌اند. «رویای خلافت» یکی از این آثار است که به کارگردانی آقای سیدمجتبی خیام الحسینی بحث آزادسازی موصل را به رشته تصویر درآورده است. این مستند 42 دقیقه‌ای به سفارش شبکه افق در تیر ماه امسال، همراه با رزمندگان عراقی در موصل تصویر برداری شد و چگونگی اشغال شهر موصل و آزادسازی آن طی 9 ماه را بررسی کرده است.

تأمین تصاویر از لپ‌تاپ داعشی‌ها


خیام الحسینی ابتدا درباره این مستند و تصاویر موجود در آن که علاوه‌بر شبکه افق در جشنواره فیلم عمار نیز به نمایش درآمده است، بیان کرد: بخش زیادی از تصاویر و فیلم‌های موجود به‌صورت میدانی و توسط گروه ضبط شده‌اند، در کنار آنها در حد 2 تا 3دقیقه از افراد اعلام الحربی عراق گرفتیم و باقی تصاویر هم از آرشیو داعش بود که آن را از 2 منبع تأمین کردیم، یکی از آنها مربوط به زمانی بود که در حین عملیات نیروهای ما به خانه‌ای رسیده بودند که در آن لپ‌تاپی از داعشی‌ها جا مانده بود و برخی دیگر را از سایت داعش در عراق گرفتیم. در زمان فعالیت داعش در عراق سایتی وجود داشت که در آن به روز، اتفاقات عراق و سوریه را می‌گذاشتند، این سایت در ایران فیلتر بود و هیچ راه دسترسی به آن وجود نداشت، برای همین در همان جا به استفاده از آنها اقدام‌کردیم.


موصل مدینه فاضله داعش بود


زمان صرف شده برای ساخت این مستند و نگاه موجود در آن موضوع دیگری بود که این کارگردان درباره آن گفت: ما سعی کردیم تا در رویای خلافت، کل روایت این اتفاق از اشغال تا آزادسازی موصل، که حدود سه سال طول کشید را به تصویر بکشیم، در این میان در 2هفته‌ای که ما در عراق بودیم تلاش کردیم تا اتفاقاتی را که در این سه سال رخ داده است منعکس کنیم و بتوانیم توضیح دهیم که در این زمان آزادی و اشغال چطور رخ‌ داده‌است.


وی در پاسخ به علت پرداختن به موصل و اتفاقات مربوط به آن، عنوان کرد: بعد از بغداد، موصل دومین شهر بزرگ عراق و مرکز خلافت داعش در عراق و سوریه بوده است. همچنین موقعیت جغرافیایی این شهر باعث شد تا خیلی از اتفاقات و عملیاتی که توسط آنها رخ می‌داد، از طریق موصل انجام شود. خود داعش هم مدام به این شهر توجه داشت و آن را به‌عنوان مدینه فاضله می‌خواند. به همین دلیل ما فکر کردیم جا دارد تا روی این فضا تمرکز و کار کنیم.

بوی تعفن اجساد سختی را چند برابر کرد


خیام الحسینی با اشاره به صحنه‌ها و رخدادهایی که از نزدیک با آنها مواجه شده‌اند و دشواری‌هایی که در این فضا وجود داشت، ادامه داد: در این مستند همانطور که ذکر شد ما صحنه بازسازی شده نداریم و ما در شرایطی کار می‌کردیم که دمای عراق حدود 52 درجه بود.


همچنین شرایط پیشروی هم بسیار دشوار بود، در آن مقطع مبارزان خانه‌به‌خانه پیش می‌رفتند و بعد از آزادی افراد حاضر که داعش به عنوان سپرانسانی از آنها استفاده می‌کرد و مردم مستقر در آنجا، سراغ خانه بعدی می‌رفتند، در این میان جنازه‌ها و اجسادی وجود داشتند که از آنها بوی تعفن شدیدی می‌آمد و نفس کشیدن را دشوار می‌کردند، علاوه بر این‌ها زمانی که خانه‌ها را پشت سر می‌گذاشتیم، گاهی با فضاهایی روبه‌رو می‌شدیم که تله‌گذاری شده بودند.
مضاف بر این‌ها صحنه‌ها و رخدادهای موجود در آن فضا در حدی تأثیرگذار بودند که خیلی اوقات شما را از کاری که قصد انجامش را داشتید غافل می‌کرد.


وی ادامه داد: تخریب کامل شهری که دیگر حتی ارزش آواربرداری هم ندارد، خانواده‌هایی که اوضاع خیلی بدی داشتند و در بین آنها بچه‌های شیرخواری بودند که برخی از آنها بیهوش و عده‌ای فوت کرده بودند. تمام این صحنه‌ها و وضعیتی که می‌دیدیم به‌شدت روی روحیه تمام گروه تأثیر گذاشته بود و باعث شد تا هر چه بیشتر به نعمت آرامشی که داریم پی ببریم. از همین رو مستند «رویای خلافت» نیز چهره واقعی داعش را در عراق نشان می‌دهد به همین ترتیب رویدادهایی که در موصل رخ داده وضعیت این گروه تروریستی را بسیار واضح و روشن به نمایش گذاشته است.

از کشورهای دیگر عقب هستیم


این کارگردان همچنین در پاسخ به میزان پرداختن به مستندهای جنگی و مسائل این چنینی گفت: کشورهای زیادی از آمریکا تا اروپایی‌ها مستند و آثار مختلفی را درباره بحث داعش ساختند، اما آنها استفاده خودشان را از این اتفاقات می‌برند و برداشت‌های سیاسی خودشان را درباره داعش دارند، به همین دلیل ما کمتر کاری را داریم که چهره واقعی داعش و اسلام را نشان دهد، از این جهت لازم است تا ماهم نگاه ویژه‌ای به این اتفاقات داشته باشیم، چون با وجود کارهایی که از سوی ما انجام گرفته، باز هم حجم آثار ما با کارهای کشورهای دیگر قابل مقایسه نیست، در واقع ما در این فضا عقب هستیم و لازم است تا با نگاه دقیق‌تر مسوولان هر چه بیشتر واقعیت‌ها را به تصویر بکشیم.
خیام الحسینی در پایان درباره آخرین فعالیتش یادآور شد: خیام الحسینی در پایان گفت: در حال حاضر مستند دیگری درباره شهر آمرلی عراق در دست ساخت دارم که برای انجام کارهای آن سفری هم به این کشور داشتم و بخشی از کار ضبط شده است اما با توجه به درگیری‌هایی که در کردستان عراق رخ داد، کار را متوقف کردیم.

منبع: صبح نو

۱۳۹۶/۱۰/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...