نسخه چاپی

سهم مسكن در سبد اقشار ضعیف‌ چقدر است؟

معاون مسكن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی گفت: سهم هزینه مسكن در سبد خانوارهای متوسط ۳۰ درصد و اقشار ضعیف‌تر تا ۴۵ درصد است.

به گزارش نما، حامد مظاهریان امروز در پنجمین کنفرانس ملی پژوهش‌های کاربردی در مهندسی عمران، معماری و مدیریت شهری در تهران با اشاره به این که حدود 30 درصد جمعیت ایران در بافت فرسوده به سر می‌برند، گفت: تامین مسکن در نقاط مختلف کشور و بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گرفته است و پیش‌بینی شده که تا پایان برنامه ششم، 66 هزار هکتار از بافت‌های فرسوده شهری با 123 هزار میلیارد تومان بهسازی و سامان‌دهی شوند.

وی افزود: در حال حاضر سهم مسکن از اشتغال مستقیم 12 درصد است. همچنین سهم مسکن در سبد خانوارهای متوسط 30 تا 33 درصد و برای اقشار ضعیف‌تر تا 45 درصد را شامل می‌شود.

* نقش دولت در سرمایه‌گذاری مسکن نیم درصد

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: نقش دولت در سرمایه‌گذاری مسکن شهری نیم تا 3 درصد است و در حال حاضر 24 میلیون خانوار در کل کشور وجود دارد و بعد خانوار شهری به 3.3 و خانوار روستایی به 3.5 کاهش یافته است.

به گفته وی، در حال حاضر 2 میلیون و600 هزار خانه خالی و 2 میلیون و 100 هزار خانه دوم وجود دارد.مظاهریان خاطر نشان کرد: وضعیت 19 میلیون بد مسکن در سراسر کشور با توجه به آمار خانه‌های خالی و خانه‌های دوم نشان از عدم تعادل در بازار مسکن دارد.

*خانه خالی را نباید جزو آمارهای مسکن در نظر بگیریم

وی تاکید کرد: به هیچ عنوان خانه خالی را نباید جزو آمارهای مسکن در نظر بگیریم، زیرا این خانه‌ها برای نیاز واقعی ساخته نشده‌اند و تنها قشر مرفه جامعه را پوشش خواهند داد، ضمن آنکه در حال حاضر برای آن‌ها مشتری وجود ندارد.

وی گفت: برای 10 سال آینده باید برای 29 میلیون نفر خانه واقعی ایجاد کنیم. در حال حاضر جمعیت شهرنشین جهان حدود 52 درصد و جمعیت شهرنشین ایران حدود 73 درصد است و پیش‌بینی می‌شود که تا سال 1405 جمعیت شهرنشین در ایران به 79 درصد برسد که تا 10 سال آینده 79 درصد جمعیت شهری نیاز به مسکن دارد.

مظاهریان افزود: پیش‌بینی ما این است که در 10 سال آینده از دو میلیون و 600 هزار خانه خالی یک میلیون و 300 هزار خانه خالی کنونی وارد بازار شود که باید نیاز به بازسازی را نیز به آمارهای موجود اضافه کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حال حاضر برای 10 سال آینده مطالعات و آمار به ما می‌گوید که حدود 5 میلیون و 300 هزار خانه برای خانوارهای تازه تشکیل شده نیاز داریم.

* کمبود تاریخی مسکن در کشور وجود دارد

وی تصریح کرد: یک کمبود مسکن تاریخی نیز در کشور وجود دارد که میزان آن یک میلیون و 300 هزار خانه است تا به سربه سری خانه و خانوار برسیم.

وی تاکید کرد: در 10 سال آینده حدود 3 میلیون و 800 هزار خانه نیاز به بازسازی و مقاوم سازی دارند که با رشد اقتصادی 5.4 درصد و نرخ رشد جمعیت 2 درصد پیش‌بینی ما این است که در 10 سال آینده به 9 میلیون خانه نیاز داریم.

*در منطقه یک تهران 35 هزار خانه خالی وجود دارد

مظاهریان ادامه داد: در منطقه یک تهران 35 هزار خانه خالی وجود دارد پس برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های مسکن، تامین نیازهای واقعی مسکن و حل مسئله مسکن برای اقشار ضعیف و متوسط است.وی طرح جامع مسکن را که در 7 محور ترسیم شده است، طرحی قابل قبول عنوان کرد که از طریق آمار و مطالعه به روز خواهد شد و تا سال 1405 ادامه خواهد یافت.

وی در تشریح 7 محور طرح جامع مسکن گفت: محور اول و هفتم شامل مسکن، خانوارهای کم‌درآمد و توسعه پایدار استیجار، محور دوم سکونت‌گاه‌های نابه‌سامان شهری، محور سوم اصلاحات و سیاست زمین با تاکید بر نظام برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای، محور چهارم تقویت کارآمدی صنعت ساختمان، محور پنجم بهبود و توسعه نظام تامین مالی مسکن و محور ششم مسکن روستایی است.

مظاهریان تصریح کرد: تمرکز وزارت راه و شهرسازی سامان‌دهی سکونت‌گاه‌های نابه‌سامان شهری است برای دهک اول تا سوم است که آن‌ها نیازمند واقعی تامین مسکن هستند.

وی گفت: در حدود 130 تا 140 هزار هکتار بافت فرسوده در کشور وجود دارد که این میزان مساحت در حدود 2 برابر مساحت تهران را شامل می‌شود که نشان‌دهنده این مطلب است که تا چه میزان بافت پرخطر در کشور وجود دارد و بازار سرمایه‌گذاری برای مسکن در چه بافت‌هایی قرار دارد.

* ۳۰ درصد جمعیت در بافت فرسوده

معاون وزیر راه وشهرسازی با اشاره به این مطلب که حدود 30 درصد جمعیت ایران در بافت فرسوده به سر می‌برند گفت: تامین مسکن در نقاط مختلف کشور و بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گرفته است و پیش‌بینی شده که تا پایان برنامه ششم 66 هزار هکتار از بافت‌های فرسوده شهری با 123 هزار میلیارد تومان بهسازی و سامان‌دهی شوند.
منبع: فارس

۱۳۹۶/۱۰/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...