نسخه چاپی

كاهش چشمگیر تولید نفت اوپك

طبق بررسی های انجام شده اعضای اوپك به تعهد خود مبنی بر كاهش تولید نفت پایبند بودند و مجموع تولید نفت اوپك در ماه دسامبر سال ۲۰۱۷ میلادی درحالی به طور میانگین ۳۲ میلیون و ۲۸۰ هزار بشكه در روز بوده است كه نسبت به ماه نوامبر سال ۲۰۱۷ (۳۲ میلیون و ۴۴۸ هزار بشكه) حدود ۲۰۰ هزار بشكه كاهش داشته است.

به گزارش نما، اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشست ۳۰ نوامبر ۲۰۱۶ (۱۰ آذرماه ۹۵) تصمیم گرفتند میزان تولید خود را به سطح ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز برسانند و این به معنای کاستن روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه از تولید بود.

۱۰ روز پس از نشست وزیران نفت و انرژی اوپک، تولیدکنندگان عضو اوپک و غیراوپک در وین گرد هم آمدند و بر سر کاهش حدود ۶۰۰ هزار بشکه‌ای از سوی کشورهای غیرعضو اوپک نیز توافق کردند، روسیه با تعهد کاهش روزانه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای، بزرگترین تولید کننده غیرعضو اوپک است. توافق کشورهای عضو و غیرعضو اوپک از ژانویه ۲۰۱۷ اجرایی شد و در نشست ۱۷۲ این سازمان، وزیران نفت و انرژی اوپک بار دیگر تصمیم گرفتند توافق اوپک تا مارس ۲۰۱۸ تمدید شود. همچنین اعضای اوپک در نشست ۱۷۳ این سازمان تصمیم گرفتند توافق خود را برای ۹‌ ماه دیگر و تا پایان سال ۲۰۱۸ تمدید کنند.

۱۴عضو اوپک در نشست ۱۷۳ این سازمان همچنین تصمیم گرفتند نیجریه و لیبی که پیش از این از نظام سهمیه‌بندی معاف بودند، سطح تولید نفت‌شان را به اندازه میانگین سال ۲۰۱۷ نگه دارند به طوریکه تولید مجموع ۲ کشور در حد ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه ثابت شود. ۱۴عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک در ماه نوامبر ۳۲ میلیون و ۴۴۸ هزار بشکه در روز نفت تولید کردند؛ این رقم در ماه اکتبر ۳۲ میلیون و ۵۸۹ هزار بشکه در روز بوده است.

بر اساس این گزارش، کاهش تولید نفت ونزوئلا سبب شد پایبندی اعضای اوپک به توافق جهانی کاهش عرضه نفت در ماه دسامبر سال گذشته میلادی بهبود یابد. سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ماه دسامبر سال ۲۰۱۷ میلادی پایبندی به توافق جهانی کاهش عرضه نفت را افزایش داد.

کاهش تولید نفت ونزوئلا از یک سو و افزایش پایبندی کشورهای تولیدکننده نفت حاشیه خلیج فارس به سهمیه تولید خود از سوی دیگر، مهمترین عوامل افزایش پایبندی اوپک به توافق یاد شده بودند. پایبندی به توافق کاهش تولید از ۱۲۵ درصد در ماه نوامبر به ۱۲۸ درصد در ماه دسامبر سال گذشته میلادی افزایش یافت. امارات برای نخستین بار از آغاز این توافق تاکنون، تولید خود را به کمتر از سهمیه تعیین شده رساند.

۱۳۹۶/۱۰/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...